וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

ריח של צבע לבן

מאיה נסטלבאום, פריז

29.7.2009 / 10:44

בן גורהאם ממלא בקבוקים בריחות שמזכירים לו את הילדות ואת השנים שבין שתי מלחמות עולם - המבשם החדש שכובש את אירופה

איך מכניסים ריח של תקופה או של מקום לתוך בקבוק? זו השאלה שהטרידה את בן גורהאם, העומד מאחורי BYREDO, חברת בשמים חדשה, שמעוררת עניין ברחבי אירופה.

גורהאם התחיל בניסיון לשחזר את ריחות הילדות שלו ולבקבק אותם בתור בושם. "מעולם לא היה לי בושם אהוב כשגדלתי", הוא מספר, "אולי בגלל זה כל כך התאהבתי בניחוחות בושם שמבוססים על זיכרונות. אין לי רפרנס, למה להתייחס, כי מעולם לא הושפעתי מבושם לפני שהתחלתי לעצב בושם. הייתי כמו 'עיוור' לבושם ואני חושב שהרבה אנשים היום עיוורים לבשמים. כולנו ערים לחומר ולצבעים אבל לרוב מתעלמים מניחוחות".

גורהאם בן 31, נולד בשבדיה לאם הודית ואב קנדי. אחרי קריירה של שחקן כדורסל, הוא למד מנהל עסקים בטורונטו ותולדות האמנות בשטוקהולם, שם פגש את "האף" ששינה את חייו, פייר וולף.

"לא היתה לי אמביציה עסקית בתחום הבישום, פשוט התחלנו תהליך יצירתי שמטרתו היתה לספר סיפור ולבודד רגעים באמצעות ניחוחות. זה הפך להיות תהליך מרתק מבחינתי, הדרך בה אפשר לספר סיפור כל כך ברור וצלול, באמצעות מדיום כל כך אבסטרקטי. התחלתי לתרגם זיכרונות מהעבר שלי באמצעות בשמים. ברגע בו התחלתי לתרגל את זיכרון חוש הריח שלי, הפכתי רגיש לריחות מהעבר שלי. נסעתי להודו הרבה פעמים כילד וכשחזרתי לשם שוב אחרי 15 שנה, היה לי כזה הרגל ניחוחי, שהבנתי שאני עומד להשקיע זמן בפיתוח החוש הזה".

ניחוח של שנת 1920

היום משלב גורהאם בין אמנות וקריאטיביות עם חוש העסקים ורוח התחרות מעולם הכדורסל. את חברת BYREDO הוא השיק לפני שנתיים, עם חמישה בשמי נישה: Chembur; Gypsy Water; Green, Pulp, Rose. כולם מוגדרים כיוניסקס והם מושכים את האף ואת העין למי ש"לובש" אותם.

לכל הבשמים עיצוב דומה, והם מגיעים בבקבוק קטן ושקוף עם פקק שחור, שנראה כמו אפטרשייב לגברים. "לוויתי משייקספיר את הגישה שמרחיקה אותי מרעיונות סטראוטיפים. לא פחדתי מיחסי אהבה-שינאה שיש לאנשים עם ניחוחות, כל עוד הבינו את הבשמים שלי. רציתי לשדר רעיונות צלולים ורציתי פשטות", הוא מסביר.

בחודש ספטמבר הקרוב הוא ישיק שלושה בשמים חדשים: BAL D'AFRIQUE שמשדר את ניחוחות השנים בין שתי מלחמות עולם של המאה הקודמת, בהן הפריזאית נהנתה מחיי יוקרה והוט-קוטור. היא היתה פרובוקטיבית, חופשיה והקרינה אהבה וחדשנות. הבושם הזה נועד לקדש ניחוחות אולמות הג'אז והצ'רלסטון, את הצלחתה של ג'וזפין בייקר ואת המסע של אנדרה סיטרואן. הוא מבוסס על תוי ברגמוט, סיגלית ומוסקט.

הבושם השני, BLANCHE, (לבן בצרפתית) נבנה סביב התפיסה של הצבע הלבן. "לראשונה בניתי בושם בהשראת ולמען אישה ספציפית שהיתה לי בראש", אומר גורהאם. הריח אמור לספר את הסיפור של האישה הטהורה, הצלולה והנקייה. הארומה של הבושם בנויה מפשטות והניחוח לא נחשב מורכב, אבל יש בו מאפיינים יוקרתיים, שנרקחו באמצעות שמני ורדים, פלפל ועץ.

הבושם השלישי, FANTASTIC MAN נקרא על שמו של מגזין הולנדי שאינו קיים עוד ונוצר במיוחד עבור המייסד שלו. יש בו בין היתר ניחוחות אניס, גרניום, פטצ'ולי ולבנדר.

מחירי כל הבשמים: 195 יורו

את הבשמים של בן גורהאם אפשר להשיג בחנויות בישום בפריז, לונדון, ניו יורק, שטוקהולם ואמסטרדם או באתר האינטרנט הרשמי.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully