וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

כיכר המדינה משתבצת

לירוי שופן

26.5.2010 / 20:10

המשבצות המפורסמות של מותג העל הבריטי 'ברברי' מגיעות לארץ ומתמקמות בחנות ענק. מה יש לכם לחפש שם?

קשה לנבא את אחרית הימים, אבל אחרי שיצאה ההודעה על פתיחת סניף-דגל של ברברי בארץ, נראה שלפחות דבר אחד מסתמן כהגיוני - הכל ילבשו מעילי טרנץ', עמם מזוהה כל כך בית האופנה. שהרי מדובר במותג שעתיד לשלוט בעולם, אם הוא לא עושה זאת כבר עכשיו - היום בבוקר (רביעי), פורסמו תוצאות הרבעון הראשון של 2010 ובהם דווח על עליה ניכרת ברווחים – 131.5 מליון דולר, אחרי עליה של 6.5% בהיקף המכירות.

חנות של ברברי בלונדון. Oli Scarff, GettyImages
חנות ברברי בלונדון/GettyImages, Oli Scarff

במקביל לדיווח העולמי על העלייה ברווח, הודיעו נציגי ברברי בארץ, כי ב-1 בנובמבר יושק בוטיק חדש בכיכר המדינה (במקום החנות של פסונאבל), שישתרע על פני שלוש קומות בשטח של 300 מטרים מרובעים. הבוטיק יאוכלס במבחר גדול של בגדי נשים, גברים וילדים משלושת קווי בית האופנה: פרורסום - קולקציית המסלול של ברברי (היקרה מבין השלושה); לונדון - קולקציה מחוייטת בעלת אפיל פרקטי, אירופאי וחלקלק; ובריט - קו קז'ואל בעל סגנון ספורטיבי, שנודע בעיקר בשל חולצות הפולו שלו, המעוטרות בשוליהן בדפוס המשבצות האיקוני. יחד עם כל אלה יגיע קו האביזרים המשלימים, הכולל גם את קו הנעליים, הנחשב מצומצם ביחס לבתי אופנה אחרים, תיקים, עניבות ומטריות, כשאלו האחרונות הפכו יחד עם מעילי הטרנץ' לחלק בלתי נפרד מאימג' הסתיו הסגרירי של ברברי.

אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
משובצת של ברברי. קלאסיק/מערכת וואלה!, צילום מסך

הסניף העתידי יעמוד בקנה אחד עם חזותן של החנויות המעודכנות ביותר של ברברי. לפני כשבועיים הגיעו לארץ אדריכלים מטעם בית האופנה על מנת לוודא שהפרטים נשמרים במלואם. עוד נמסר, כי כמעט 85% מהרהיטים והדקורציה כבר נמצאים בארץ. גם מבחינת רמת המחיר מעוניינים בבית האופנה לשמור על אחידות נוקשה, והיא תהיה זהה לתמחור הפריטים באירופה.

אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
מתוך קמפיין קיץ 2010/מערכת וואלה!, צילום מסך

על פי התחזיות, ברברי עתיד להיות מותג העל כמעט היחיד בארץ שיציע בחנות אחת בגדים ואקססוריז לגברים, נשים וילדים, לעומת שאר מותגי העל השוכנים בכיכר המדינה. לרוב אלו מציעים דגמי אקססוריז (הכוללים בדרך כלל משקפי שמש ותיקים ) ונעליים, המוצעים מתוך הקולקציה השלמה. הבגדים נשארים בחלק ניכר מהמקרים מחוץ לגבולות הארץ או נמכרים בצורה בלתי מסודרת.

חנות של ברברי בניו יורק. Sean Gallup, GettyImages
חנות ברברי בניו יורק/GettyImages, Sean Gallup

אחת השאלות המתבקשות היא למה דווקא ברברי היו אלה שהחליטו להקים בארץ שלוחה משמעותית? אפשר שהתשובה נעוצה במספר סיבות. 'ברברי' אינו זר עוד לאוזן הישראלית ולראייה, קו הבשמים שלו נמכר היטב בארץ והבושם האחרון, 'ברברי ספורט', זכה ליחסי ציבור יוצאי דופן בהיקפם. גם כריסטופר ביילי, המנהל הקריאטיבי של ברברי, מוזכר דרך קבע במוספי האופנה המקומיים, זוכה למעמד של סופרסטאר בקרב מטיבי הלכת האופנתיים בישראל.

מנגד, משום המהפך התדמיתי שחווה בית האופנה הוותיק, שנוסד ב-1856, בעשור החולף - מבית אופנה שמרני המלביש את המלכה לבית אופנה סקסי המלביש כוכבות על השטיח האדום – הוא נושא איתו רוח רעננה של התחדשות, אולי המהות החשובה ביותר באופנה, שספק אם זוכים לה בתי אופנה אחרים ברמתו.

על אף שכבר נשמעה ביקורת על הסגנון המתקתק, המסחרי והפחות יצירתי שמאפיין את הקולקציות האחרונות, כפי שאפשר להתרשם ממודעות הפרסומת בהן מככבת אמלי ווטסון, ברברי הוא אחד המותגים היחידים בסדר הגודל הזה הנושאים בתוכם את ההבטחה להצלחה כלכלית הולכת וגדלה.

קלאץ' של ברברי, סתיו-חורף 2010-11. Ian Gavan, GettyImages
תיק קלאץ' מתוך קולקציית חורף 2011/GettyImages, Ian Gavan

למרות ועל אף כוחו המתעצם של ברברי בעשור האחרון ויכולתו לשמור על יציבות יחסית בזמן המשבר הכלכלי – תולדה של התנהגות צרכנים המעדיפים להשקיע באופנה בעלת חזות קלאסית ובפריטים על-טרנדיים כמעיל הגשם האייקוני של בית האופנה - אי אפשר להתעלם מכך שמדובר בהימור מסויים עבור הבעלים בארץ. תרבות מותגי יוקרה אמנם נמצאת במגמת עלייה מסויימת בארץ, לפחות בבחינת החשיפה שהיא מקבלת בתקשורת האופנה, אך היא עדיין אינה מתרגמת עצמה להרגלי צריכה. כאמור, הסניף שיפתח בעוד כחצי הוא אחד הבודדים, אם לא היחיד, מבין בוטיקי היוקרה השייכים לבית אופנה ספציפי המוכרים תמהיל מכל הקולקציות העיקריות שלו. לשם השוואה, בוטיק לואי ויטון בארץ מציע למכירה רק אקססוריז ונעליים, והחנות המקומית של גוצ'י תציע ביגוד גברים רק מהחורף הבא.

אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
תיק משובץ מקו פרורסום/מערכת וואלה!, צילום מסך

מהצד השני, את הסיכון ביבוא קו רחב יחסית ולא רק את הליבה המסחרית, מאזן דבר אחר. על אף תדמיתו הכל-בריטית של ברברי, חלק נכבד מהעיצובים הם פרקטיים מאוד ביחס להלך הרוח בארץ. הסגנון אינו מחוייט יתר על המידה, ולוגו המשבצות כבר מזוהה כסמל סטטוס. גם אם לא נהוג לחשוב כך, התקווה נעוצה דווקא בפריט האיקוני המייצג את ברברי - מעיל טרנץ' העשוי גברדין שחור או בז'. יכולתו להתאים לכל ספקטרום לבוש וקלילותו היחסית הופכים אותו לפריט מושלם לחורף הקל. בתוספת העובדה כי שני הקווים העיקריים, בריט ולונדון, הם פעמים רבות יקרים פחות מבגדים יומיומיים של מעצבי על, אך עדיין עשויים היטב, אפשר שזה יתברר כסיפור הצלחה. אחרי הכל, את היוקרה מודדים בכמה מעט היא עלתה.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully