אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
מערכת וואלה!/צילום מסך

קול ישראל מירושלים

10.7.2010 / 20:00

שמלות יפות שמתנועעות ברוח, קצת הסתלבטות על הקונים טבעות מפס יצור ועל ההבדל בין קיטש לטעם טוב, - העבודות המצטיינות של בוגרי בצלאל

מקוריות ויצירתיות אפיינו את תצוגת הגמר של בוגרי המחלקה לצורפות ואופנה בבצלאל, שהתקיימה השבוע בירושלים. 30 סטודנטים השתתפו במיצג אופנה בגלריה יפו 23, משכן האמנות החדש של בצלאל - חלל מעורר סקרנות ומרענן בנוף הירושלמי. חלק מהקולקציות הוצגו על מסלול הליכה וחלקן בחלל נפרד, כתערוכה אינטראקטיבית לצלילי מוזיקה חיה. ההפקה הייתה מדויקת ומינימליסטית להפליא והחלל הגבוה, המואר והדינמי בבניין היסטורי עזוב, יצר קונפליקט ויזואלי מעניין.

אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
טעם טוב או קיטש? סיכות ראש של שני פרינס/מערכת וואלה!, צילום מסך
אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
"שיניים, ציפורניים". פרינס/מערכת וואלה!, צילום מסך

הקולקציות השונות עסקו בנושאים אקטואלים, המגדירים זהות ומייצגים השתייכות תרבותית אישית המתקיימת במרחב ציבורי. העבודות העלו את השאלה האם מיזוג בין קונספט אינטלקטואלי לבגדים לבישים הוא חזון אפשרי והאם יש לו קשר למגמה בינלאומית.

sheen-shitof

עוד בוואלה!

לראשונה טיפלו בסיבה בגללה חליתי בפיברומיאלגיה ולא בסימפטום

בשיתוף מרכז איריס גייר לטיפול דרך אבחון בגלגל העין
אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
מנגנונים מכאניים, המגיבים לתנועת האצבעות והידיים. עבודתה של מירב אוסטר/מערכת וואלה!, צילום מסך

הבוגרים הטריים שילבו בעבודותיהם אמירות אמיצות ופורצות דרך על תרבות, סביבה והחברה בתוכה פועלת היצירה, הנוגעות במגוון תחומים מעמיקים כמו כלכלה וצרכנות, משטר ומשטור, זכויות אדם ועוד. ניכר בתצוגה שהלימודים בבצלאל מוקדשים לתהליכי עיצוב ותפיסות תיאורטיות הרלוונטיות למקום ולזמן ובוחנות את הקשר שבין עיצוב וגבולות הגוף.

אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
סדרת תכשיטים הקשורה בהפעלת גאדג'טים טכנולוגיים. אוסטר/מערכת וואלה!, צילום מסך

בשנים האחרונות השכילו מעצבים ואקדמיות מובילות בתחומי העיצוב בעולם, לתת ביטוי לתהליך עבודה שנתפס כתהליך הכרחי ליצירת תוצר סופי מהפכני המחולל שינוי משמעותי. תהליך כזה מלווה בעמדה ביקורתית המתייחסת למחקר מעמיק, תוך לקיחת אחריות מלאה להשלכות של כל פעולה עיצובית על הסביבה והתרבות שלנו, כאשר העיצוב הסופי אינו תמיד בעל תוקף בשדה האופנה מתוך בחירה.

אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
בענידת התכשיט יש אקט פעיל של זיכרון ויזואלי. סיכה בעיצוב שחר כהן/מערכת וואלה!, צילום מסך

הנושאים שהעסיקו את בוגרי המחלקה השנה מגוונים: מדע, ג'נדר ודימויי גוף, אקולוגיה, טכנולוגיה ופילוסופיה. עינת לידר, ראש המחלקה מציינת כי מחזור הבוגרים הנוכחי הוא הראשון שמייצג את ההתמחויות השונות במחלקה, לבוש, תכשיטים וחפצים ומוסיפה כי "בכל הפרויקטים הייתה התמקדות בתפיסות תרבותיות. לעיתים הפרויקטים מבקשים לסמן אוטופיה בלתי ניתנת להשגה ולעיתים פתרון קונקרטי לבעיות ממשיות".

אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
שפע מתנות לשפע של אהובים פוטנציאליים. שחר כהן/מערכת וואלה!, צילום מסך

מתוך 30 העבודות בלטו חמש מצטיינות ששילבו בהצלחה עבודה קונספטואלית ויכולת טכנית גבוהה:

ליאור צ'רכי הבריק בקולקציה מרתקת, עשויה היטב, הבוחנת את מושג הגבריות ומעלה שאלות אודות מגדר בחברה הישראלית באמצעות חיבור בין קודים וערכים מהלבוש הצבאי לבין אובייקטים מעולם הילדות. צ'רכי מעלה לדיון גבריות מקומית אחרת, חופשית, מנוטרלת מקודים חברתיים. הוא הצליח להציג בעבודתו סוגיה שהולכת ומתעצמת בחברה הישראלית והצטיין באמירתו החדשנית.

אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
יופי ודימוי גוף אידיאלי לעומת הגוף במציאות לירון אוחנה/מערכת וואלה!, צילום מסך

מירב אוסטר הציגה עבודה מינימליסטית ומרגשת, של סדרת תכשיטים המבוססים על מנגנונים מכאניים, המגיבים לתנועת האצבעות והידיים הקשורה בהפעלת גאדג'טים טכנולוגיים.

שחר כהן כיכב עם קולקציה כנה, רגישה ומיוחדת, "מתנה לאהוב פוטנציאלי". כהן הציג שפע מתנות לשפע של אהובים פוטנציאליים, פיזר לכל עבר את אהבתו והשאיר את חותמו בסיכה מינימליסטית מצופה זהב. באמצעות ענידת התכשיט הוא מבקש לאפשר אקט פעיל של זיכרון ויזואלי ממנו.

אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
"גוף להרכבה עצמית". עבודתה של לירון אוחנה/מערכת וואלה!, צילום מסך

לירון אוחנה בפרויקט "גוף להרכבה עצמית", מציעה פתרון המעמת מרחבי צריכה, המייצרים אשליה של יופי ודימוי גוף אידיאלי וממושמע, עם הגוף במציאות.

מרהיבה בעבודתה בלטה גם שני פרינס בקולקציית התכשיטים "שיניים, ציפורניים", בה הציגה סדרת סיכות שיער המעלה שאלות בנוגע ליופי, קיטש, גודש, ועוצמה, ובוחנת את גבולות האסתטיקה שבין טעם טוב לטעם רע.

אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
טבעות מעוצבות כמנגנון מכאני. תמי ארליכמן/מערכת וואלה!, צילום מסך

תמי ארליכמן יצרה טבעות מעוצבות כמנגנון מכאני, קולקציה הומוריסטית, ביקורתית על פס ייצור תעשייתי של טבעות משובצות אבני חן, השוללות כל זהות הן של הטבעת והן של העונד/ת.

רחל ליכטנשטט הציגה מחקר אודות תנועה בבגד, עם שמלות היוצרות אשליה של תנועה, הבאה לידי ביטוי בצורניות ובצבעוניות.

אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
קולקציה הומוריסטית, ביקורתית על פס ייצור תעשייתי של טבעות משובצות אבני חן. ארליכמן/מערכת וואלה!, צילום מסך

מתוך 30 העבודות, אפשר היה למצוא גם קולקציות שהוגשו בשלב ראשוני ולא ממצה. איכויות הביצוע הנמוכות שאפיינו חלק מהפרויקטים פגמו בשלמות ההפקה המיוחדת, אך ראוי לציין את האומץ לנסות ולחשוב אחרת, ולהשפיע ולו במעט על אופני התפיסה ומוסכמות החיים בכל הפרויקטים.

אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
קולקציה הבוחנת את מושג הגבריות ומעלה שאלות אודות מגדר בחברה הישראלית. עבודתו של ל יאור צ'רכי/מערכת וואלה!, צילום מסך
אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
מעלה לדיון גבריות מקומית אחרת, חופשית, מנוטרלת מקודים חברתיים. ליאור צ'רכי/מערכת וואלה!, צילום מסך

המחלקה מקדמת עבודה תרבותית מעמיקה והתעסקות בנושאים שנוגעים במציאות ויוזמת ימי עיון ואירועים בינלאומיים מרתקים בהשתתפותם של מעצבים, יוצרים, אנשי אופנה, אנשי אקדמיה מהארץ והעולם הבוחנים את קשרי הגומלין היצירתיים בין עולם האופנה לבין עולם התרבות.

אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
מחקר אודות תנועה בבגד. פרויקט הגמר של רחל ליכטנשטט/מערכת וואלה!, צילום מסך
אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
שמלה בתנועה של רחל ליכטנשטט/מערכת וואלה!, צילום מסך
  • עוד באותו נושא:
  • בצלאל

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully