וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

קוקסי ליידי

רוויטל מדר

29.7.2010 / 10:40

'גולגול', 'קוקס', 'עגבניה' או 'topknot' - כולם מתארים את אסיפת השיער לכרבולת במרכז הקודקוד, העיצוב שהפך לסימן ההיכר של הפקות הקיץ. מי העתיק ממי?

למרות שקיום הקיץ שלנו כולל בעיקר רעש לבן של מזגנים נוהמים ובתי שחי הסובלים מלחות מצטברת, עולם האופנה כבר רואה את תחילתו של החורף, מה שאומר שהגיע זמן מצוין להיזכר בלהיטים המרשימים שגדשו את הקיץ. העונה נראה שרבים זוכרים בהשתאות את עיצוב השיער של מיקי בוגנים בתצוגת קסטרו לקיץ 2010. בוגנים בחר להרים את שיערן של כל הדוגמניות אל על, ולסובב אותו לכדי יצירת כרבולת עשירה ונפוחה שעומדת בקצה הראש.

אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
על המסלול של קסטרו, הקוקס של מיקי בוגנים/מערכת וואלה!, צילום מסך

את המקור לבחירה שלו נוטע בוגנים בשנות ה-50 המהונדסות. "הקונספט מאחורי התסרוקות היה לקחת את עיצובי התסרוקות משנות החמישים, שהיו מהודקות מאוד, ולתת להם מראה טבעי ועוקצני. ללכת על מראה עם אמירה בועטת, של קצוות שיער פרועים, של שיער המסודר בתסרוקת, ולמעשה לייצר לוק שהוא כאילו מרושל ומבולגן", אומר בוגנים ו אפשר להבין אותו. העונה הרומנטית שנחתה עלינו בהפתעה הובילה להרבה מאוד ניגודים מסוג זה, עת ההדפסים הפרחוניים והשמלות המתנפנפות עודדו חיפוש מאסיבי אחרי פינות חדות.

לנווין קיץ 2010. AP
קיץ 2010 של לנווין, נקודת הראשית/AP

המראה המושלם, שמהווה את המקור המוחלט לתצוגה של קסטרו, נראה על המסלול של לנווין. אותו שיער אסוף אל על, באופן לא מושלם כלל, הוצמד לשמלות ערב מרהיבות, עם הרבה מאוד כתפיים חשופות מצד אחד, ועודפים של בד מן הצד השני. כאן, הבחירה במראה היומיומי והמחוספס, הפכה את הלוק המהוגן שיכול להתאים לכל ערב גאלה, לכזה שעומד בקונטרה ברורה והרמונית עם קצוות שיער פרומים.

רזיאלה קיץ 2010. יריב פיין וגיא כושי,
הקוקס היותר יומיומי של וירצר לרזיאלה/יריב פיין וגיא כושי

מה שעד כה לא קראנו לו בשם, נקרא על ידי בוגנים כ'קוקס', ואילו על ידי מעצב השיער רואי דניאל כ'updo'. מילה נוספת באנגלית היא 'topknot' ובתרגום לעברית פשוט כרבולת. מגוון השמות נוגע למגוון האפשרויות. על המסלולים העולמיים. לא רק אלבר אלבז הרגיש שיהיה נכון להרים את השיער אל על. בשבוע האופנה של מילאנו בלט הגולגול הצנוע של בוטגה ונטה, שליווה קולקציה לבנה למדי, וביטא את הספורטיביות שניבטה ממנה. גרסה אחרת, נפוחה יותר ונפולה, הציגו בפנדי, שבחרו לשטח את הקוקס. בניו יורק היה זה מרק ג'ייקובס שמתח את שיער הדוגמניות לגולגול הדוק עד מאוד, כזה שהתאים לרוח היפנית שעלתה מן הקולקציה. גרסה הדוקה ורטובה נראתה בגוצ'י, והתאימה לקווים והחיתוכים הישרים של הקולקציה.

מרק ג'ייקובס – קיץ 2010 בשבוע האופנה בניו יורק. רויטרס
הגולגול המהודק של ג'ייקובס/רויטרס

למרות שעל מסלולי תצוגות הקיץ נראו עוד הרבה אפשרויות לעיצוב השיער, ביניהן קליעות שונות של צמות, שיער שזור וסבוך וגם מראה קייצי ופשוט של שיער מפוזר, בישראל רוב האפשרויות הללו לא קיבלו כמעט שום במה. אצלנו בחרו בגולגול, כשהפעם לא היה ברור אפילו אם מישהו דפדף באיזה מגזין מחו"ל, או שפשוט כולם העתיקו מכולם.

דניאל מציין כי "לי יצא לעצב תסרוקות כאלה כמעט בכל הפקה ותצוגה שבה השתתפתי. ככלות הכל, מדובר בתסרוקת מאוד מבוקשת, כיוון שהיא מתאימה למבחר גדול של הפקות בקונספטים ובז'אנרים שונים, החל מהפקות בסגנון Street ועד הפקות קוטור". את הבחירה החוזרת והנשנית באותו הדבר, שהיתה אמורה לעורר אצל מישהו נורה אדומה, דניאל נוטע בכך שיש הרבה מאוד 'גולגולים' שונים. "השוני שנוצר בתסרוקת בין מראה למראה, נובע בדרך כלל מפרטים קטנים כמו שיער משוח וחלק או לסירוגין, שיער במראה מעט מדובלל ו'לא עשוי'. מעצב שיער טוב יודע לבצע את התסרוקת הזו במספר רב של וריאציות וטקסטורות שונות של שיער, כך שזה לא אמור להיראות כמו הגולגול הפשוט שכל אישה יודעת לעשות". ועדיין, דניאל מדגיש, "בארץ באמת נראו הרבה מאוד הפקות עם הגולגול הפשוט", ושם נעוצה הביקורת שלו.

אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
אלגנטי וקליל, הקיץ של פליט/מערכת וואלה!, צילום מסך

וכך התגלגלה לה התסרוקת שנראתה בארץ קודם כל אצל קסטרו, לשלל הפקות וקמפיינים שונים. הרשימה ארוכה מנשוא, אך אם לציין רק חלק מהשמות שנשבו בשיער האסוף והנינוח, נזכיר את אניה פליט, מאיה נגרי, רזיאלה, גרדרובה, נעמה בצלאל, קום איל פו, יוסף, דורין פרנקפורט וקסארה. באניה פליט מסבירים את הבחירה בכך ש"הלוק הזה משדר ניקיון ואיפוק אך גם שובבות וצעירות בו זמנית. וזה מתאים לרוח הקולקציה של אניה". והכל נכון, אך לא עונה על השאלה, האם כל פיתוחי עיצוב השיער לא מאפשרים את יצירת הלך הרוח הזה בעוד כמה וכמה דרכים.

הסטייליסט אייל אזרזר מציין ש"זו בכלל תסרוקת שהתחילה כקוריוז ולא משהו שנותנים עליו את הדעת. תמיד נראה לי שזה נעשה כמשהו שעושים אותו כבדרך אגב ולא במכוון, פשוט כי זה נוח מאוד. חם? אז מלפפים לגולגול, השיער לא מסתדר בבוקר? יאללה גולגול". יש אמת בדבריו של אזרזר, וגם אולי סוג של הסבר לגל ההעתקות הפנימי הזה. בין מזג האוויר הישראלי, שמכה ללא רחמים במשך יותר מחודשיים, לעובדה שאנחנו ככל הנראה לא נלבש את השמלות של אלבז בחיים האלה, הקוקס שבעברית ייקרא גולגול או עגבניה, כפי שאזרזר מדגיש בשמחה, הוא פשוט עוד סעיף בתעודת הזהות הישראלית, במיוחד כשהוא כרוך בתוך קופי פייסט מתמשך.

ייתכן שהמוח היהודי, הידוע לשמצה ולטובה (תלוי מהיכן מסתכלים על זה), עובר תהליך התנוונות בכל מה שקשור לרמות הקריאטיביות שאליהן הוא מצליח להגיע בזמן שהוא כלוא בגבולותיה הלא ברורים של מי שקוראת לעצמה מדינת ישראל. לפני שאתה מתחיל ליצור עליך להסיט את המבט החוצה, ורק אז להחליט מה אתה בדיוק הולך להעתיק.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully