וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

החיים שלכם הם מערבון

23.2.2011 / 8:08

'אומץ אמיתי' של האחים כהן מועמד לפרס עיצוב התלבושות הטוב ביותר. איך זה קרה למערבון שיש בו שלוש תלבושות בערך ואילו מהן תוכלו לאמץ

מבין המועמדים לפרס עיצוב התלבושות הטוב ביותר, בטקס האוסקר שייערך ביום א' הקרוב, מועמדת גם מרי זולפאס על עבודתה בסרטם של האחים כהן, 'אומץ אמיתי', אשר עלה השבוע לאקרנים בארץ. הסרט, עיבוד שני לספרו של צ'רלס פורטיס (1968) באותו שם, הוא מערבון המתרחש בשנות ה-70 של המאה ה-19 ועוסק במתי, בת 14 (היילי סטיינפלד) המבקשת לנקום ברוצח אביה הנמלט, טום צ'ייני (ג'וש ברולין). לשם כך, היא שוכרת את שירותם של רובן 'רוסטר' קוגבורן (ג'ף ברידג'ס), מרשל אלכולהוליסט מזדקן, ולבוף (מאט דיימון), טקסס ריינג'ר המעוניין בלכידת צ'ייני בשל רצח שביצע בטקסס.

זולפאס (46) משמשת כמלבישה קבועה בסרטי האחים כהן ב-15 שנים האחרונות ואחראית על הביגוד בכמה משוברי קופות הוליוודיים, ביניהם איירון מן 2, ומשתגעים על מרי ובכמה מן הפרויקטים האחרונים של סטיבן ספילברג (אינדיאנה ג'ונס וגולגולת הבדולח, תפוס אותי אם תוכל, טרמינל).

לכאורה, מועמדותה של זולפאס לאוסקר מפתיעה, כיוון שכל שלוש הדמויות המרכזיות בעלילה מופיעות באותו הבגד לאורך כל הסרט. כמו כן, סקירה חטופה של הסרטים זוכי האוסקר עבור התלבושות הטובות ביותר בשנים האחרונות, מגלה כי היו אלה סרטים תקופתיים שבלטו בריבוי תלבושות ואופנה שופעת רבת רושם, כמו 'ויקטוריה הצעירה', 'הדוכסית', 'אליזבת: תור הזהב', 'מארי אנטואנט', 'זיכרונותיה של גיישה', 'הטייס', 'שר הטבעות: שובו של המלך'.

ללא כל אופנה אקסטרווגנטית ובניגוד למצופה, אומץ אמיתי הצליח לזכות במועמדות לפרס היוקרתי בקטגוריית הביגוד. איך זה קרה בדיוק?

ניתן להצביע על מספר סיבות שהובילו למועמדות המלבישה במערבון המחוסר, לכאורה, כל אופנה רבת רושם. התלבושות באומץ אמיתי הן כלי לתיאור הדמויות, ההיסטוריה שלהן וטבען הכללי. הן משמשות כראי התקופה והמקום ותוכננו על ידי זולפאס לאחר תחקיר מעמיק. היא מצאה, למשל, ספר סמפלים ישן אצל חייט וגילתה שחליפות הגברים בתקופה המדוברת הגיעו רק באפור, חום או שחור, מה שהשפיע על עיצוב תלבושות הגברים בסרט.

הקור המקפיא השורר במדינת ארקנסו בחודשי החורף, משתקף בסרט גם באמצעות שכבות צמר עבות שעוטות הדמויות על עצמן בדרכן בשלג. רופא מוזר שנתקל במתי ורוסטר במקרה, "לובש" פרוות דוב ענקית, כולל ראש הדוב. גם המוטיבים, כולל אלו הסמויים, מאחורי כל דמות נחקרו ובאו לידי ביטוי בדרך כלשהי בבגדיהן. למשל, נחישותה של מתי והגעגועים לאביה המתבטאים על ידי עקשנותה ללבוש בקביעות את מעילו גדל הממדים. הייאוש והשתיינות חסרת התקנה של רוסטר משתקפים בחולצתו המוכתמת, מעילו המאובק וכובעו ספוג הבוץ. רטיית העין והמעיל המוארך הם שני פריטים התורמים באופן מכוון להרואיות ולאיקוניות של הדמות. (שנים לאחר ההתרחשויות, מאטי מנסה לאתר את רוסטר ומתארת אותו כמי שנשאר חקוק בזיכרונה כסוג של גיבור).

בניגוד לגרסה הקודמת של הסרט עם ג'ון וויין בתפקיד הראשי, אין בגרסת האחים כהן חלוקה ברורה של שחור ולבן, רע וטוב (רוסטר בשום אופן אינו טוב מוחלט וצ'ייני גם הוא לא רשע מוחלט. באיזשהו מקום הוא אף מעורר רחמים). הנקודה הזו מוצאת את ביטוייה בביגוד הדומה למדי של רוסטר וצ'ייני. עבור שתי הדמויות בחרה זולפאס חליפות כהות, על פני הלבשתן בצבעים מנוגדים.

בנוסף לכל אלו, ניתן להבחין באימפקט עמוק של הסרט על אופנת סתיו 2011. בשבועות האופנה של ניו יורק ופריז שננעלו בתחילת החודש קשה היה למצוא קולקציה שלא היו בה השפעות במידה כזו או אחרת של הסרט. שיק החלוצים הכללי של הסרט ובמיוחד אסתטיקת החתימה של רוסטר – הכובע רחב השוליים, המעיל הארוך והמגפיים נראו כמעט בכל מסלולי שתי בירות האופנה. גם שתי הצמות והמעיל הגברי-גדול-מדי של מאטי מצא את מקומו בקולקציות הסתיו של 2011, כמו גם הביגוד ה"מרושל" של טום צ'ייני וזה ה"רשמי" של לבוף. אפילו פרוות הדוב המוזרה הייתה השראה בשבוע האופנה של ניו יורק. ביגוד הדמויות המרכזיות נראה, בין היתר, בקולקציות שהוצגו על ידי מותגים אמריקאים עם סגנון קלסי או עכשווי כמו טומי הילפיגר, ג'ון וארווטוס, מרק ג'ייקובס, אנה סווי, ו-Dsquared2, בתי האופנה הצרפתים, דיור Homme ולנווין ומותג שיתוף הפעולה המצליח של יוג'י יממוטו ואדידס.

אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
היילי סטיינפלד/מערכת וואלה!, צילום מסך
ג'ף ברידג'ס בסרט אומץ אמיתי. imdb
ג'ף ברידג'ס/imdb
אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
ג'וש ברולין צילום: IMDB)/מערכת וואלה!, צילום מסך
מתוך הסרט "אומץ אמיתי". imdb
מאט דיימון והיילי סטיינפלד/imdb
אד קורבין בסרט אומץ אמיתי בתפקיד "איש הדב". imdb
אד קורבין/imdb
אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
מאט דיימון/מערכת וואלה!, צילום מסך
תצוגת סתיו 2011 לגברים של לנווין בפריז, ינואר 2011. Julien M. Hekimian, GettyImages
לנווין סתיו 2011/GettyImages, Julien M. Hekimian
תצוגת סתיו 2011 של John Varvados במילאנו, ינואר 2011. GettyImages
ג'ון וארוודוס סתיו 2011/GettyImages
תצוגת דיור גברים לסתיו/חורף 2011/2012 בפריז, ינואר 2011. Francois Mori, AP
דיור Homme סתיו 2011/AP, Francois Mori
תצוגת סתיו 2011 של Y-3 בניו יורק, פברואר 2011. Fernanda Calfat, GettyImages
Y-3 סתיו 2011/GettyImages, Fernanda Calfat
תצוגת סתיו 2011 של טומי הילפיגר בניו יורק, פברואר 2011. Frazer Harrison, GettyImages
טומי הילפיגר סתיו 2011/GettyImages, Frazer Harrison
תצוגת סתיו 2011 של מארק ג'ייקובס בניו יורק, פברואר 2011. Jemal Countess, GettyImages
מארק ג'ייקובס סתיו 2011/GettyImages, Jemal Countess
תצוגת סתיו 2011 של טומי הילפיגר בניו יורק, פברואר 2011. Frazer Harrison, GettyImages
טומי הילפיגר סתיו 2011/GettyImages, Frazer Harrison
תצוגת סתיו 2011 של DSquared2 במילאנו, ינואר 2011. Karl Prouse, GettyImages
DSquared2 סתיו 2011/GettyImages, Karl Prouse
תצוגת סתיו 2011 של Anna Sui בניו יורק, פברואר 2011. Frazer Harrison, GettyImages
אנה סווי סתיו 2011/GettyImages, Frazer Harrison

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully