וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

גליאנו עושה שורשים

13.3.2011 / 16:16

בסרטון מ-1963 שמופץ בימים אלה ברשת, מספרת אחייניתו של כריסטיאן דיור על הערצתה להיטלר ומעלה את התהייה האם היא היוותה את ההשראה לג'ון גליאנו

וידאו ארכיוני המתעד ראיון עם אחייניתו של כריסטיאן דיור, מייסד בית האופנה הנודע, הפך בימים אלו לפופולרי בצרפת. בווידאו, משנת 1963, מתראיינת פראנסואז דיור לטלוויזיה הצרפתית בעניין "חשיבות ההגנה על הגזע הארי, ההבדל בין שנאה ליהודים לבין העדפה שהם לא יהיו פה" ומדוע היטלר הוא הגיבור שלה. כריסטיאן דיור עצמו מת מספר שנים קודם והקשר שהיה לו עם אחייניתו האנטישמית לא ידוע.

הראיון התקיים בעקבות אירוסיה של פרנסואז דיור, אז בת 27, לקולין ג'ורדן, מכחיש שואה וניאו-נאצי בריטי. באמצעות ארגונים כמו "התנועה הסוציאליסטית לאומית" (The National Socialist Movement), ג'ורדן קידם "נאציזם אוניברסלי" פאן-ארי. מאוחר יותר, הוא לא נקשר רשמית לשום מפלגה, אך נשאר קול משפיע בימין הבריטי הקיצוני. הוא נכח בעת הריאיון, אולם נשאר שקט; דיור הסבירה שהוא אינו דובר צרפתית.

למרות הלהט בדבריה, לא נראה שפרנסואז דיור ממש מבינה את הרעיונות שהיא מדברת עליהם. היא מנסה להביע מה משמעות הנאציונל סוציאליזם מעבר ל"הגנה על הגזע", אבל בסופו של דבר אומרת שמשמעות הנאציונל סוציאליזם הוא: "מאבק למען הנאציונל סוציאליזם". היא גם מסבירה שחתונתה תהיה "חתונה נאצית". תצלומים וסרט ארכיון של החתונה אשר התקיימה באוקטובר אותה שנה בלונדון, מתעדים מעין פולחן גזע שבו נחתכו אצבעות בני הזוג ודמם עורבב מעל עותק של "מיין קאמפף", ספרו של היטלר מ-1925 הפורס את תורתו האנטישמית. הנישואים ארכו רק 4 שנים, אך פעילותה של למען הניאו-נאציזם נמשכה. היא נאסרה פעמיים על רקע הדבקת כרזות צלב קרס על קירות שגרירות בריטניה ומעורבות בהצתת בתי כנסת בלונדון. היא מתה בגיל 60 מסרטן ריאות.

.

סידני טולדנו, יו"ר דיור, והשחקנית הצרפתייה מריון קוטיאר, מאי 2010. GettyImages
"אפס סובלנות לאנטישמיות וגזענות". טולדנו והשחקנית מריון קוטיאר, פרזנטורית דיור, מאי 2010/GettyImages

הטריגר להפצת הווידאו היה ככל הנראה, שערוריית גליאנו, המנהל הקריאטיבי של דיור שהודח לאחרונה על רקע התבטאויות אנטישמיות, אך יש להבהיר אין כל קשר בין שני הדברים. הווידאו ברור, אך אינו משקף בשום אופן את מהות דיור. כמו כן, אין שום ראייה שכריסטיאן דיור עצמו היה בעל תפיסות דומות לאלו של אחייניתו. נשיא דיור היום, הוא כידוע, סידני טולדנו, צרפתי-יהודי המוביל את מדיניות ה"אפס סובלנות כלפי התבטאויות או התנהגות אנטישמית או גזענית" המוצהרת של בית האופנה הוותיק.

בתצוגת דיור בשבוע שעבר, שהתקיימה ללא נוכחות גליאנו, גינה טולדנו את התבטאויותיו האנטישמיות של האחרון, ואיזכר את קתרין דיור, אחותו הצעירה של כריסטיאן דיור אשר גורשה למחנה הריכוז בוכנוואלד על רקע פעילות מחתרתית נגד הכיבוש הנאצי באוגוסט 1944. קתרין דיור שרדה את המחנה ושוחררה בידי כוחות בנות הברית ליד דרזדן באפריל 1945.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully