וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

צו עידון: קולקציית החורף של סקץ'

לירוי שופן

28.8.2011 / 11:06

יוסי קצב עומד בכבוד במבחן הקולקציה השלישית, וממצב את מותג הגברים סקץ' כאלטרנטיבה שווה לאופנת הרשתות. ברשימת החובה: ז'קט עור שחור ב-2,000 שקלים

אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
סריג בצבע אבן שנסרג בעבודת יד. סקץ', חורף 2012/מערכת וואלה!, צילום מסך

'הקולקציה השלישית' היא תמיד סוג של מלכודת למעצבים, וסביר להניח שיוסי קצב, מעצב מותג הגברים המקומי סקץ', שמציג לחורף 2012 את זו שלו, מודע לעניין. אם בראשונה מקפידים בדרך כלל להגדיר את הבשורה שמציעים לעולם האופנה (שלו הייתה ביגוד מוקפד ומאופק המתכתב עם המסורת האירופאית), ובשנייה כבר מציגים הרחבות וקטגוריות נוספות של אותו הרעיון, הרי השלישית צריכה להוכיח קיומו של כתב יד וזהות מובחנת, מבלי להעלות תחושה של רפטטיביות מתישה. לכל הדעות, סוגיה חמקמקה במיוחד, שלאחריה, כמו חוק שלושת החודשים במערכות יחסים, כבר אפשר לומר האם זה עובד.

אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
השחקן דן מור כפרזנטור המותג/מערכת וואלה!, צילום מסך

ובכן, לפחות בחצי הראשון של המשימה, בכל הקשור לכתב יד וכדומה, קצב יודע לאן להמשיך לכוון וכיצד להמשיך לפגוע. "אם כבר הבנתי משהו ברור מהשנה החולפת", מספר המעצב על המשך ההתפתחות של המותג בעל שני הסניפים (זה במתחם התחנה אף יעבור הרחבה מסיבית בקרוב), שמתבסס על ציר חליפות עשויות צמר-קר, סריגי אוברסייז ושורה של חולצות מכופתרות בעלות צווארונים מדודים, "זה שאני חייב להתרחק אפילו עוד יותר מרשתות האופנה המסחריות וליצור סוג של שפה. כשלקוח נכנס אלי בפעם הראשונה, הפריט הראשון שאני מראה לו זו חולצת הטי הפשוטה והחלקה ביותר. נכון, היא עולה 200 שקלים, אבל עשויה מכותנת 'פימה', שהיא הכי רכה, ורק ככה הוא מבין את ההבדל בין מה שיש כאן, למה שיש במקומות אחרים".

הצעה שאסור לפספס

תתחדשו לחג עם סדרת tami4edge וקבלו סחלב חגיגי מתנה

לכתבה המלאה
אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
אין תמונה/מערכת וואלה!, צילום מסך

במובן הזה, הקולקציה של סקץ' לחורף, שעד כה התעסקה בעיקר ברצף שחור-אפור-לבן, עשירה יותר במנעד החומרים ובמנעד הצבע, מגיעה אפילו עד גוונים של בז' ומניפה של כחולים, ובהתאם יקרה מעט יותר. חצי מייצור הקולקציה עבר מהמזרח הרחוק ודרום אמריקה לפורטוגל, עניין האמור להבטיח שליטה טובה יותר על רמת הגימור. "היו פריטים שהיו יקרים מאוד לייצור, אז לקחתי את זה עד הסוף וייצרתי ממש מעט מכל אחד", קצב מצביע על צמד ז'קטי עור מזמני לטיפה, שמחירם 2,000 שקלים, האחד אפרפר-ירקרק ועשוי ז'מש מגורד ורך בגזרת 'בייסבול'; השני - עור שחור מבריק, הדוק ובעל קצוות-תפר שנותרו חשופים, כאילו בלתי גמורים, כאחד המוטיבים החוזרים בעבודתו של לוקאס אוסינדריוור ללנווין.

אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
בלייזר בעל דשים מעוגלים מעט/מערכת וואלה!, צילום מסך

בכלל קצוות חשופים, שמרחוק נראים גזורים ובמבט קרוב מצביעים על תפר שפה דק וממזרי, הוא סיפור בפני עצמו בקולקציה, שטוענת לשאוב השראה מעבודתו של פיקאסו. אמנם לצייר הספרדי העז ביטוי בעיקר בתוויות הבגדים, המעוטרות בציור של אחד מיצירותיו, אבל ניתן להבין כיצד מאפיין של פירוק וחיבור מחדש, מוטיב עקרוני אצל המאסטר, באים לידי ביטוי מסוייג. כרגיל אצל קצב, הכל מרוכך עד לקצה העידון האפשרי וממקד את המבט בפרטים הקטנטנים, כמו צווארונה של חולצת טי ארוכה, בגזרה שמקפידה להתרחק מקימורי הגוף, הנדמה כלא עשוי ומאפשר לשפה המרוסנת, האלגנטית, של סקץ' להשתחרר מעט. אל הרעיון הזה מתווסף מוטיב נוסף בעל אותו ההקשר, המייצר גם הוא אפקט של השתחררות מהעול הסגפני, והוא הערבול בין פרופורציות מנוגדות, בין קצר וארוך, צר מול רחב. קרדיגנים כבדים ועצומים העשויים תערובות צמר, המזכירים מעט נוודים, או חליפה בעלת מכנסיים כמעט בלוניים בנוכחותם, עומדים כנגד חולצות מכופתרות שמבקשות להיצמד אל הטורסו, או חולצות טי צמודות, בעלות מפתח כפתורים עמוק.

אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
קולקציה משוכללת, מודרנית וחפה מאפקטים זולים/מערכת וואלה!, צילום מסך

התוצאה היא קולקציה משוכללת ולבישה, מודרנית וחפה מאפקטים זולים, שעומדת כאלטרנטיבה גאה לשוק מוכה חבלות ובדים סינתטיים, ואשר מממשת את הצהרת הכוונות של המעצב להעמיד בגדים שהם 'ירוקי עד', בבחינת היכולת שלהם לשרוד מגמות ושחיקה. אולם, ובהתאם למלכודת הקולקציה השלישית, לעיתים ניכר שקצב אוחז באופן נוקשה מידי באיזשהו צו סגנוני, הגורם לו לאשר מחדש את אותם ערכים סגנוניים במקום למצוא בהם פירצות. כאשר מתבוננים בחולצת פולו בצבע בורדו מעושן מבד סאטן, שהיא פשוטה בסך הכל והיחידה בגוון המעורר הזה, חשים בהיעדרם של עיצובים נוקבים יותר; בחסרונם של פריטים ספורים שיתנו את הטון הנוכח, הספציפי, ואת מסגרת ההתייחסות לעונה. שהרי אופנה, המבוססת כולה בסופו של דבר על הבדלים ויוקרה, חייבת שמץ של סערה שמקורה בבלתי רגיל.

אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
קרדיגנים כבדים מעל לחולצות טי הדוקות/מערכת וואלה!, צילום מסך

מנגד, הזהירות מתבקשת. הרי רק לפני כשבועיים למד שוק האופנה המקומי על בשרו מה עלול לקרות לאלטרנטיבות המבקשות מעלה. "הצטערתי מאוד לשמוע על זה", אומר קצב על פרשת סגירת מותג האופנה רוס אובטה, ומגיב לטענה שגרסה כי צמד האחיות לא השכיל לכלכל צעדיו ופתח חנות שלישית, שהביאה בסופו של דבר לכיליון המותג. "האמת היא, שכשאתה מייצר בחו"ל (שני המותגים ייצרו בחוץ לארץ – ל.ש.), לפתוח רק שתי חנויות זו התאבדות. יש לוגיסטיקה שלמה סביב זה". ניכר שמילים אלו מסכמות את הפרדוקס הישראלי, זה שאינו מאפשר יצור ברמה ראויה בארץ מחד, ומספיק קהל המוכן לרכוש את הסחורה מנגד.

סקץ'. מתחם התחנה תל אביב; בזל 2, תל אביב

מחירים לדוגמא: ז'קטים ומעילים: 899-1,999 שקלים; חולצות: 229-449 שקלים; מכנסיים: 499-599 שקלים

צילום: אלון שופרנסקי / יח"צ

אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
שוליים הנדמים גזורים מרחוק. סקץ' חורף 2012/מערכת וואלה!, צילום מסך
אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
קצר מול ארוך; רחב מול צר/מערכת וואלה!, צילום מסך

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully