וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

לממש אופציות בחו"ל: המותג פיודור-גולן

לירוי שופן

7.12.2011 / 9:07

לפני שנתיים וחצי הקים הישראלי לשעבר גולן פרידמן יחד עם בן זוגו את המותג הלונדוני 'פיודור-גולן'. אחרי זכיה באחת התחרויות החשובות בעיר, אפילו ליידי גאגא נכנעה לעיצובים - ראיון

אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
קולקציית קיץ 2012 של פיודור-גולן/מערכת וואלה!, צילום מסך

"אחת הלקוחות שלנו, שגם קנתה כמה פעמים, היא ליידי גאגא", חושף באגביות כמעט מרגיזה מעצב האופנה גולן פרידמן (27) טפח מההצלחה הפוטנציאלית השמורה לאלה שהשכילו לצאת את גבולות ישראל, בזמן ביקור מולדת בארץ.

ומה היא קנתה?
"שבעה פריטים, והיא לבשה בינתיים אחד. כשנתתי לה את הבגדים ראיתי את הארון הלונדוני שלה. כשאתה רואה את הארון המלא, אתה מבין למה היא קונה שבעה ולובשת אחד. היא לבשה רתמה עשויה עור נחש ומשובצת בסברובסקי. היא לבשה אותה להופעה בתוכנית 'גרהאם נורטון שואו'."

פרידמן הוא חצי מהצמד המנהל את המותג הלונדוני הצעיר פיודור-גולן, אותו הקים בעיר הבירה הבריטית לפני כשנתיים עם בן זוגו לחיים פיודור פודגורני.

הצמד לא צד רק את עיניה של הזמרת חובבת הביזאר. "כתבו עלינו בווג, בהארפר'ז באזאר, הסייטליסטית שלנו בשתי העונות האחרונה היא ג'וליה ברנרד, מהארפר'ז באזאר. היינו גם בווג רוסיה", הוא פורט בנשימה אחת את רשימת ההישגים מעוררת הקנאה של המותג, שהציג רשמית שתי קולקציות בסך הכל עד היום, חורף 2011-12 וקיץ 2012. אפילו הטלגרף הבריטי, שמסנן היטב את כתבות האופנה שלו, ציין את הזוג במאמר קצר.

אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
מתוך קולקציית הביכורים של פיודור גולן/מערכת וואלה!, צילום מסך

"עוד כשהייתי ילד בגן הייתי מצייר נסיכות בשמלות", משרטט בחיוך פרידמן, אשר נולד במושב עין עירון, את ראשית השביל המקצועי. באופן קונקרטי יותר, בתחילת שנות העשרים עבר לגור תקופה קצרה בלונדון, ממנה המשיך לניו יורק, ואז שב בחזרה ללונדון, שם החליט התמקם. "הייתי מאוהב בלונדון, ונורא רציתי ללמוד שם", הוא מסביר את ההכרעה מדוע לפני שש שנים, בחר ללמוד דווקא שם, בבית הספר לעיצוב אופנה מרנגוני.

בתקופת לימודיו זכה לכמה הזדמנויות יוצאות דופן. את ההתמחות בשנה הראשונה ללימודים העביר אצל המעצב ריצ'ארד ניקול, שם לדבריו הוצמד לתהליך הייצור לאחר שגילה בקיאות טכנית גבוה למדי. בשנתיים לאחר מכן, בשנה השנייה והשלישית ללימודים, מצא את עצמו תחת מטרייתו של אחד המעצבים החשובים של העשור האחרון – אלכסנדר מקווין. על אף שלא עבד בסמיכות לאיש ("הכל נורא מתווך שם"), הזדמן לו ליצור הדפסים ותחרות אשר שימשו לעיצובים קונקרטיים.

אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
קיץ 2012/מערכת וואלה!, צילום מסך

"לי (אלכסנדר מקווין – ל.ש.) היה בן אדם יצירתי ברמות שלא קיימות הרבה. הוא רק עודד אותנו להיות יצירתיים", הוא מספר על התקופה, שהיה בה כדי להדגים כיצד הדברים נעשים בגדול. "יש להם את המפעלים של גוצ'י ואין להם גבולות. פעם אחת ציירתי תחרה, קו על קו במשך חודש לפחות, ואז ייצרו אותה בעלויות מטורפות. אני חושב שזה היה ב-40 אלף אירו". מכל מקום, מאותה תחרה תפרו שמלה שדרו ברימור לבשה באחד מאירועי החברה הגבוהה.

את בן זוגו, ומי שהפך עם השנים לשותפו לעיצוב, הכיר פרידמן בזמן ההתמחות אצל ריצ'ארד ניקול. "זה התחיל כזוג לכל דבר. בשלב כלשהו הוא עבר לגור איתי בבית". פודגורני (27), יליד לטביה, רכש את השכלתו בתחום האופנה באחד המוסדות המפורסמים בעולם, אשר הוציאה תחתיה שמות כמו דריס ואן נוטן או רף סימונס - האקדמיה המלכותית באנטוורפן. לאחר לימודיו החל לעבוד למשך מספר שנים אצל איסי מיאקה.

אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
חורף 2011-12 של פיודור גולן/מערכת וואלה!, צילום מסך

"עם סיום הלימודים היינו עובדים גם כפרילנסים", פרידמן ממשיך לגולל את ההיסטוריה הזוגית. "אני הייתי מעצב הדפסים למעצבים. למרות שעבדנו בנפרד, היה ביננו המון דיאלוג. עם הזמן, העבודה החלה להתחבר ואז עלתה המחשבה, לפני כשנתיים, לפתוח מותג משותף".

מהרגע בו הוכרז השם 'פיודור-גולן', אנונימי לחלוטין בשלב זה, זוג המעצבים פעל כדי להעמיד קולקציית ביכורים - 20 דגמים לעונת קיץ 2011. כדי לעבור את המשוכה הבלתי נראית המפרידה בין אלה הנותרים בשוליים בניסיונם לאלה שזוכים לשמץ של חשיפה, החליטו השניים לנצל פלטפורמה פומבית. הם שלחו את הקולקציה הקטנה שיצרו ל-Fashion Fring, חצי תחרות חצי מוסד לקידום מעצבים צעירים, הבוררת 10 מעצבים, ששלושת הפיינליסטים מתוכם, אשר נבחרים על ידי שופטים ידועי שם כג'ון גליאנו, מקבלים אופציה להציג בשבוע האופנה של לונדון, כשהזוכה מקבל שלל הטבות ופרסים שמטרתם לתמוך במותג שלו.

זוהי עדיין לא הייתה הירייה, שהביאה את התהילה המיוחלת. "הגענו לשלב חצי הגמר", מספר פרידמן על התהליך, "והיה לנו ראיון מול גליאנו, אבל לא עברנו אותו". מכיוון שהדגמים היו מוכנים בלאו הכי, השניים ביצעו טריק יוזמה קטן, שהתברר במבט לאחור כחכם. "האמנו בקולקציה, והחלטנו להפוך אותה תוך שינויים מסויימים לקולקציית סתיו-חורף 2011-12". בנקודה זו הם חברו לפלטפורמה נוספת לעידוד מעצבים צעירים, ווקסהול פאשן סקואט, והציגו את האוסף הקטן בשבוע האופנה של לונדון. "היו לנו תגובות מדהימות, מעיתונאים וקניינים. הקולקציה נמכרה בהונג קונג. למעשה, זו הקולקציה שפתחה את המותג".

אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
שילוב בין אופל לטבע פראי. פיודור גולן קיץ 2012/מערכת וואלה!, צילום מסך

"הבנו מהמנהלים של פאשן פרינג', שכדאי לנו לנסות שוב פעם. הכנו את קולקציית קיץ 2012 ושלחנו גם אותה לתחרות". גם פה, התהליך היה דומה, אלא שבסיבוב הזה פיודור-גולן כבר נמנה ברשימת שלושת המותגים שהציגו בספטמבר האחרון על מסלול שבוע האופנה בלונדון, מול קהל וחבר שופטים, אשר כלל את מעצב האופנה רולאן מורה ודוגמנית העבר קלאודיה שיפר. הזוג הישראלי-לטבי, שתפר שמלות מורכבות תוך קריצה ליצירה 'פרחי הרע' של בודלר, זכה במקום הראשון. משמעותו של המעמד - סטודיו לשנתיים באחת השכונות העשירות של העיר, תצוגת אופנה עצמאית בשבוע האופנה של לונדון ופרס כספי שמן שנועד לממן את ייצור הקולקציה הבאה.

אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
גולן פרידמן/מערכת וואלה!, צילום מסך

עולם האופנה רגיש לכוכבים מסוג זה, או לזכיות מסוג זה, והזמנות החלו להתקבל בזו אחר זו. מלבד המשך העבודה מול הונג-קונג, קולקציית הקיץ תימכר בבית הכלבו העילי הרווי ניקול, לצד עיצובים של הנודעים שבבתי האופנה המערביים, ובבוטיקים במילאנו, ביירות וכוויית. "אנחנו מאוד היי-אנד", מנסה המעצב להסביר את הליבה הסגנונית של המותג, שמכוון גבוה עם רף מחיר המגיע ל-5,500 ליש"ט (כ-30 אלף שקלים), ומתחלק באופן גס לקו שמלות ערב עתיר עבודה ידנית, עם דגש לאפליקציות ושאר רקמות, לקו בסיסי של בגדי ג'רסי מעוצבים. "שנינו באנו מרקע של אמנות ואנחנו מקפידים לפתח טקסטילים, רקמות, לא לקנות בד מן המוכן."

"בין מקווין לז'יבנשי, רודארטה, מריוס שוואב", משיב פרדימן לשאלה באיזה זרם הוא היה ממקם את 'פיודור-גולן'. כפי שקולקציית הקיץ מוכיחה בעצמה, יש בה מקום נרחב לאקספרסיביות מתפרצת, לעושר ויזואלי. המוטיב הפרחוני, כנגזר משמה, שולט בה, אולם תוך וריאציות המונעות ממנה להיחשב קיטש. העובדה שיש מקום נרחב גם לטון אפל, ולגזרות רבות פרטים, כאנטיתזה לקלילות שפרח מזמן אסוציאטיבית, מצליחה לשפוך אור על נושא שחוק. מצליחה לזקק ברגע אחד, את בשורת הציור האימפרסיוניסטי של השניים.

אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
קיץ 2012/מערכת וואלה!, צילום מסך
אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
עם קלואדיה שיפר, אחת השופטות בתחרות פאשן פרינג' בה זכו פיודור-גולן/מערכת וואלה!, צילום מסך

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully