וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

מה אתם יודעים על מה שאתם לובשים?

לירוי שופן

2.2.2012 / 14:30

מותג אירופאי חדש ומסוגנן קורא תיגר על הסדר הקיים בעולם האופנה וחושף כל פרט מעלויות הייצור של כל בגד, כך שהלקוח יכול לדעת על מה בדיוק הוא משלם ולמי. מהפכה באופק?

אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
מתוך קולקציית הביכורים של honest by/מערכת וואלה!, צילום מסך

אופנה שאינה מסתירה דבר - בעידן הנוכחי, זוהי הצהרה חסרת כיסוי. לראייה, למרבית האנשים אין שמץ של מושג מה עומד מאחורי הבגד אותו הם לובשים, לא על זהות האדם שעמל עליו, לא על המקום המדויק בו יוצר, וגם לא התנאים בהם נוצר או מה הם החומרים הקונקרטיים המרכיבים אותו (הרי הסימון על התווית רחוק מרחק רב מהמציאות ואינו מסגיר את איכות החומר). לעיתים קרובות, אפילו התשובה לשאלה מי עיצב בפועל את הפריט, נותרת סתומה וחסרת מענה. כמות האופנה המיוצרת בזכיינות, תחת שם אחר, היא אדירה בימים אלה, כך שהלוגו המתנוסס על התווית או על משקפי השמש הוא חסר כל משמעות ורחוק מרחק רב מסוגיות של אותנטיות או מקוריות.

אחרי שלוקחים בחשבון את הנחות היסוד האלו, מבינים עד כמה המיזם החדש של מעצב האופנה הבלגי ברונו פיטרס רדיקלי, חדשני ומרחיק לכת. זהו מותג שהושק בתחילת השבוע ומכונה Honest By (כנות ע"י, בתרגום חופשי), אשר מעניק פירוט כמעט מוגזם לכל סעיף הקשור לייצור בגד המעוצב על ידו. במקום להסתיר ולעמעם פרטים ומקורות, המטרה היא לחשוף עד המקסימום הניתן. וכך, לצד התחייבויות כלליות המוכרות ממקומות אחרים, כמו שמירה על תנאי ייצור נאותים, שימוש בחומרים אורגניים או הגבלת השימוש במוצרים מן החי לצמר ומשי (וגם אך ורק מחוות השומרות על תנאי גידול טובים), פיטרס עושה צעד נוסף, שבמעגלים מסוימים ייחשב לטירוף – מגלה את עלויות הייצור המדויקות ואת מקור החומרים של כל פריט. לא באופן כללי, או כמס שפתיים, אלא ברזולוציה שבתחילה אינה נתפסת. החל ממחירן של התגיות על הבגד או הכפתורים, דרך כמות הבד המשמשת לעיצוב ספציפי, ועד גילוי מכפלות הרווח של הקימעונאי.

למעשה, בדרך בה הופך פיטרס את שיטות העבודה המקובלות, וקורא תיגר על הסדר הקיים המאדיר מוצרים מהירים, זולים, נצלניים ורעבתניים, מסתמן סיכוי לשנות הרגלים של צריכת אופנה. בבסיסו, הרעיון פשוט מאין כמוהו – להציע לצרכן שקיפות מלאה של תהליך תפירת הבגד והמכירה. בראייה לטווח רחוק, הוא מייצר רף חדש של מוסר.

אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
קולקציה מתוחכמת בצבעים מונוכרומטיים/מערכת וואלה!, צילום מסך

כל המידע, הן על החברה והן על האופנה עצמה, ניתנים באתר האינטרנט של 'הונסט ביי', המשמש גם כפלטפורמת המכירה של המותג. באופן הזה, כאשר מתבוננים על אחת מחולצות הג'רסי, ניתן לגלות שהבד האורגני ליצירתה עלה 44.436 אירו (לפי תחשיב של 2.3 מטרים של בד, במחיר של 19.32 למטר), שחוט התפירה עלה כחצי אירו וכך גם כל אחת מהתוויות המוצמדות לבגד. סך הכל, 52.88 אירו. בנוסף, מובאות הוצאות הדיגום, העיצוב, הייצור עצמו, המיתוג. בנקודה זו הסכום קופץ ל-108.1 אירו. המחיר הזה מהווה למעשה כרבע ממחיר המכירה של הפריט, כאשר מובאות כמובן כל מכפלות הקמעונאות ופירוט השירותים הנלווים לכל מכפלה, כולל העובדה ש-20% מהרווח ימסרו כתרומה. בסופו של דבר, החולצה מוצעת לצרכן במחיר נקוב של 522 אירו.

sheen-shitof

בדקו התאמה לטיפול

פיתוח ישראלי: פתרון מדעי לאקנה בגוף עם מעל 90% הצלחה

בשיתוף מעבדות רבקה זיידה
אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
פירוק והרכבה מחדש של פריטים אייקוניים/מערכת וואלה!, צילום מסך

עד רמת תווית הבגד

פיטרס, בוגר האקדמיה המלכותית לאמנויות יפות באנטוורפן, הקים לפני כעשור את המותג הנושא את שמו, שהתמקד באופנה אולטרה-מודרנית, נקייה, ששמה דגש רב על מבנה הבגד ופירוק הצורות המוכרות. מבקרי אופנה כסוזי מנקס ראו בו את אחת ההבטחות הגדולות באירופה, וב-2006 צילם אותו קרל לאגרפלד לגיליון מיוחד של מאדאם פיגארו בו לקחו חלק 30 מעצבי האופנה החשובים ביבשת. שנה לאחר מכן, ב-2007, הפך פיטרס למעצב הראשי בקו 'הוגו' של הוגו בוס ולאחר מכן גם למנהל הקרייטיבי של מותג תיקי היוקרה 'דלווה'. מסיבות שאינן עדיין ברורות לחלוטין, לפני כשנתיים הכריז פיטרס על הפסקה מעשיית האופנה.

את זמן השבתון שגזר על עצמו, פיטרס בילה בעיקר בדרום הודו, מתוך כוונה להתרחק מהתעשייה. הציניות אמנם מזמנת גלגול עיניים, אך לדבריו, בזמן ההתבוננות בתושבי המקום, בדרך בה הם לבושים, בדרך בה הם מייצרים ומשתמשים בבגדים שעל גופם, הוא גיבש את הקונספט העומד מאחורי 'הונסט ביי'. קונספט, שכל מטרתו, מלבד ייצור ועיצוב אופנה, היא לעמיד פרמטרים חדשים של הוגנות ולעורר את הקשר הרדום, שנעלם משיטות השיווק המודרניות, בין ייצור הבגד לתוצר הסופי.

אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
אין תמונה/מערכת וואלה!, צילום מסך

הירידה המדוקדקת לפרטים אינה ממצה את כל הבשורה שמביא 'הונסט ביי'. ישנה גם האופנה עצמה, שבניגוד למיזמי מוסר אחרים, אינה סובלת מנחיתות ויזואלית או יצירתית. ראשית, אין קולקציות במובן המקובל, אלא כניסה בלתי פוסקת של פריטים, ולכן גם אין מכירות סוף עונה. בנוסף, כל פריט מיוצר בסדרות מוגבלות מאוד, כאשר מצויין ליד כל בגד כמה יחידות ממנו נתפרו (לרוב מדובר בסדר גודל של כ-10 יחידות). בגדול, הדבר מאפשר עיצוב רגיש לרוח הזמן. מעבר לכך, הקולקציות הולמות את כתב ידו המינימליסטי והמונוכרומטי של פיטרס, ששם דגש על משחק בדיטיילים ורכיסות אלטרנטיביות. "הקולקציה הראשונה היא המצאה מחדש של פריטים אייקונים מסויימים שמרתקים אותי", המעצב ציין בראיון המובא באתר המותג. מעילי בומבר קצרים שזכו לפיתוחים באזור הצווארון, חולצות טי המגלות בתנועה שסע, או מכנסיים מחויטים בעלי נפח משמעותי, מככבים הן בקו הנשים והן בקו הגברים.

קולקציית קיץ 2012 של honest by. ספק 500
אפיל יוניסקסי מובהק/ספק 500

מתוך הרצון לשוות לעשייה אופי דמוקרטי, ומתוך הכרה בצורך של סגנונות אופנה שונים, מידי מספר חודשים יתארחו במותג מעצבים נוספים, חלקם מוכרים יותר וחלקם מוכרים פחות, לטובת קולקציות קפסולה. המעצב/ת הבא/ה, אגב, ייחשף ב-5 באפריל. זאת ועוד, לפי אתר המותג, ניתנת ללקוחות אופציה לפנות באופן ישיר לפיטרס לגבי שאלות הקשורות לעיצוב כזה או אחר, ואפילו בבקשות למניפולציות בבגד.

אי אפשר להקל בעובדה שמיזמים מסוג זה, בעיקר כשהם נרחבים וגורפים כל כך ונוטפים כוונות טובות, מזמנים חשד שמא הנתונים שנמסרים אינם מדוייקים או שקריים. מנגד, אי אפשר להקל ראש בעובדה שפיטרס וצוותו מציבים סטנדרט חדש בעולם האופנה המודרני, שהוא כה נועז עד שעשוי לחייב, בעקבות דרישות לקוחות, מותגים אחרים לאמץ גישה דומה. הוא אפילו יכול להביא למרד כלפי רשתות האופנה והמותגים הגדולים, שאחרי המהלך של 'הונסט ביי' עשויים להיראות כמוכרים אוויר. משם, הדרך למהפכה הופכת קצרצרה.

Honest by. משלוחים אפשריים לישראל

אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
אין תמונה/מערכת וואלה!, צילום מסך
אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
אין תמונה/מערכת וואלה!, צילום מסך
אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
אין תמונה/מערכת וואלה!, צילום מסך
אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
אין תמונה/מערכת וואלה!, צילום מסך
  • עוד באותו נושא:
  • honest by

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully