וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

אופנה מזוייפת בעולם האמיתי

רונית הראל

6.2.2012 / 14:30

גם אם לא קניתם בתאילנד, יכול להיות שהמותג שברשותכם מזויף: איך מבדילים בין זיוף למקור ולמה התעשייה הזו כל כך משגשגת?

תיק "ליידי דיור" של בית האופנה הצרפתי הוא אחד הפריטים הנחשקים על ידי צרכני מותגים בעולם. עובדה זו זיכתה אותו בכבוד מפוקפק: במשך שנים הוא זכה לכמויות אדירות של זיופים.

כנציגתו הרשמית של המותג בישראל, מוזמנת סילביה שוורצמן, בעלת בוטיק אניגמה, לעתים קרובות לנמל אשדוד או למשטרת ישראל - כדי לזהות מכולה עם כמות מסחרית של תיקי דיור הנחשדים כמזויפים. ריבוי המקרים האלה הביא לכך שבשנתיים האחרונות יש לבית האופנה הצרפתי נציג בישראל - עו"ד שעבר השתלמות מדוקדקת וקפדנית כיצד לזהות זיוף, גם אם הוא נראה זהה כמעט לחלוטין לפריט המקורי. ואולם המשימה שלו הופכת למורכבת יותר ויותר, ככל שהיכולת הטכנולוגית של הזייפנים משתפרת.

בדיור לא חוסכים אמצעים כדי לשמור על מאפיינים ייחודיים למוצר המקורי: רוכסן מוטבע בחתימה מיוחדת, לוגו סימטרי, כיס פנימי הצמוד לדופן ובתוכו כרטיס אחריות מקורי. ואולם לא בטוח שזה יעזור.

תופעת זיופי האופנה פושה בכל העולם, וגם בישראל היא בעלת ממדים לא מחמיאים. בשווקים, בחנויות קמעוניות ואף באתרי קופונים - בישראל אפשר לרכוש בקלות פריטי אופנה מזויפים. הם מחקים את המקור, לרוב באיכות נחותה, ומחיריהם נמוכים בעשרות אחוזים.

לכאורה, זה עניין של ביקוש והיצע - הביקוש למותגים בקרב צרכנים גדל והולך, אבל לא כולם יכולים או רוצים לעמוד בעלויות הגבוהות הכרוכות בהצטיידות בהם. גם ההיצע מתרבה ככל שהעולם נהפך לגלובלי, וסחורות משונעות בקלות ובפשטות יחסית. הנתונים מעידים על עלייה בניסיונות לייבא סחורות מזויפות, מה שמכונה בעגה המקצועית "טובין מפרים". ברשות המסים מדווחים על 1,100 תפיסות בגין הפרת זכויות קניין רוחני ביבוא ב-2011, לעומת 750 תפיסות ב-2010, ו-430 ב-2009.

אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
אין תמונה/מערכת וואלה!, צילום מסך

תיק ליידי דיור
יבואן רשמי: בוטיק אניגמה
מחיר מקורי: 5,000-25,000 אלף שקל
מחיר הזיוף: 300-6,000 שקל.
איך מזהים את המקור: לתיק כיס פנימי התפור לדופן ובתוכו כרטיס אחריות מקורי. אישור הקנייה של מוצר דיור ניתן בתוך מעטפה לבנה על נייר לוגו מקורי של בית האופנה הצרפתי. על הרוכסן הצמוד לשולי התיק יש הטבעה מיוחדת - CD, ראשי התיבות כריסטיאן דיור. העור אמיתי ועל התיק תלויים תליוני האותיות DIOR שעשויים מתכת

מה השתנה בשנים האחרונות שהביא לעלייה המסחררת? לאבירם אברמוביץ', מנהל תחום תהליך שחרור והערכת סיכונים במינהל המכס, יש הסבר פשוט: זה משתלם מאוד לזייפנים. "מחד גיסא קיים בזה רווח גבוה מאוד לאותם יבואנים מפרים, ומאידך גיסא הסיכון נמוך", אומר אברמוביץ', האחראי על נהלים ואכיפה של קניין רוחני. "למשל, יבואן מביא מכולה של נעליים מזויפות מסין. ערך הסחורה שרכש נמוך מאוד. אם תופסים אותו - הוא לא הפסיד הרבה כסף. לעומת זאת, אם יצליח לשחרר את המכולה ולמכור את הסחורה - הוא ירוויח בגדול. עלות יבוא של נעל מזויפת, למשל, יכולה להיות דולר וחצי. בחוץ ימכרו אותה ב-300 שקל. הרווח עצום".


את החשבון הזה עשו ככל הנראה עשרות היבואנים שייבאו לישראל זיופים של מגפי UGG האוסטרליות. בעוד שברשת אוריג'ינלס, היבואנית הבלעדית של המותג הפופולרי, נוצר בתקופה מסוימת מחסור בסחורה, הרי שבשווקים ובחנויות לא מורשות פרחו עסקי המגפיים המזויפים. אם המחיר הממוצע של המגפיים הוא 849 שקל, מחיר החיקויים הוא 120-150 שקל.

לדברי רועי אבידור, מבעלי רשת אוריג'ינלס, בכנס של המותג שבו השתתף באחרונה, עודכנו המשתתפים כי ב-2011 סגרה החברה באמצעים משפטיים יותר מ-10,000 אתרים שמכרו מוצרים מזויפים. "שמעתי על סוחרים שמכרו בישראל 3,000 ואפילו 4,000 מגפיים מזויפים. בשורה התחתונה כולם מחקים את המוצר הזה - בלוק, בעיצוב ובסטייל".


בסופו של דבר המותג המקורי נמכר בהצלחה. איפה מבחינתכם הבעיה המרכזית?

"זו עבירה פלילית והטעיה. המגף המקורי עשוי מהחומרים הכי איכותיים - עור, צמר כבשים, בניגוד לכל החומרים הסינתטיים שגורמים לריחות ולגירויים. הנעל המקורית מיוצרת בטכנולוגיות הכי מתקדמות, וגם לזה יש השלכות על המחיר".


מגפי UGG זוכים לפופולריות בעיקר בקרב נערות, כך גם התיקים המתקפלים של המותג הצרפתי לונגשאמפ (LONGCHAMP). את התיקים האלה מייבאים בלעדית בבוטיק משיק סטיוארט ויצמן, ברמת אביב ג' כבר 18 שנה. בשנה וחצי האחרונות אימצו נערות ישראל את המותג כתיק בית הספר שלהן, "ומאז נחשפנו לחגיגת זיופים", מעדכנת אפרת נצר, מנהלת הבוטיק. "מוכרים את הזיופים בשווקים ואפילו בקניונים. יש חסרי טקט שנכנסים אלינו לחנות ושואלים איפה אפשר לקנות את הזיוף. מצד שני, תופעה כזו יוצרת באזז סביב המותג. זה דבר והיפוכו. כיום כשאני אומרת 'לונגשאמפ' - כולם יודעים במה מדובר".

sheen-shitof

עוד בוואלה!

תרפיית מציאות מדומה: טיפול להתמודדות עם חרדה

בשיתוף zap doctors
אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
אין תמונה/מערכת וואלה!, צילום מסך

מגפי UGG

יבואן רשמי: אוריג'ינלס
מחיר מקורי: 849 שקל
מחיר הזיוף: 120-300 שקל
איך מזהים את המקור: המגף המקורי האוסטרלי עשוי צמר כבשים ועור אמיתי. הסולייה עשויה מ- EVA - חומר פולימרי רך, קל וגמיש במיוחד לספיגת זעזועים ופיזור לחצים. צבעי העור במגפיים יהיו בגוון אחיד ומדבקות הולוגרמה יימצאו הן במגפיים והן על הקופסה המקורית. המותג נמכר בחנויות אוריג'ינלס ופקטורי 54 בלבד

כשמדובר בניסיונות להסתיר את הברחת הזיופים, נראה שעובדי מינהל המכס כבר ראו הכל. אברמוביץ' מספר על יבואני זיופים שמייבאים בנפרד את התיקים ואת הלוגואים. לאחר שהמכולות משתחררות מהמכס, הם מצמידים את הלוגו לתיק להשלמת הזיוף. "מצאנו לוגואים בתוך שקיות תפוצ'יפס", הוא אומר. "במקרים אחרים ראינו שתופרים לוגו של חברה לא מוכרת על גבי הלוגו עם שם המותג הידוע. אחרי השחרור מורידים את השם הלא מוכר ומתגלה הלוגו שמתחת. לפני כמה חודשים תפסנו פריטים ממותג ידוע שהוסתרו בתוך רהיטים. היתה פה גם הברחה וגם זיוף".

כשהמבריחים מצליחים להכניס את הסחורה, נכנסים לעסק היבואנים המורשים. איתן פולק, מנכ"ל משותף ומבעלי ונדום, מספר על חברות חקירה פרטיות שנשכרות על ידי היבואנים - וכשמתגלה סחורה החשודה כמזויפת מוגשת תלונה למשטרה וזו פושטת על המקום. "מומחה מטעמנו כותב חוות דעת, המשטרה ניגשת לפרקליטות -ומחליטים מה עושים עם התיק", אומר פולק. "לרוב משמידים את הסחורה ללא משפט. רק אם אדם נתפס יותר מפעם אחת - אז ניגשים למשפט".

אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
אין תמונה/מערכת וואלה!, צילום מסך

תיק של לונגשאמפ
יבואן רשמי: בוטיק משיק סטיוארט ויצמן
מחיר מקורי: 490-690 שקל
מחיר הזיוף: 150-300 שקל
איך מזהים את המקור: באחד מצדי התיק מוצמד טיקט עשוי פלסטיק שעליו מוטבע המספר הסידורי שלו. באמצעות מספר זה ניתן לדעת, בין השאר, מתי יוצר התיק

הפריט המזויף ביותר ברשת היא חולצת פולו לקוסט. "הזיוף של הפריט הזה הוא הפשוט והקל ביותר עבור הזייפנים", אומר פולק. "פשוט מוסיפים את לוגו התנין לכל חולצת פולו שיכולה להתאים. הזייפן רוכש חולצה בכחצי יורו, מצמיד אליה את התנין המזוהה עם המותג ובזה הוא סיים את הסיפור. מחיר חולצת פולו לקוסט מקורית בישראל הוא 440 שקל; חולצה מזויפת של המותג יכולה להימכר בישראל החל ב-30 שקל, ואם הזיוף ברמה גבוהה מאוד היא תימכר גם בכמה מאות שקלים".

ככל שהעיסוק בספורט גובר והולך וסגנון הלבוש הספורטיבי נהפך לחלק מהלייף סטייל הישראלי, הביקוש לבגדי ונעלי ספורט מתרחב. "באופן טבעי, איפה שיש ביקוש - יש גם ביקוש לרמת מחירים נמוכה יותר", אומרת שרון כהן, מנכ"לית רשת אופנת הספורט סקטור טאון. "ורמת מחירים נמוכה, משמעה בין השאר - זיופים". לדבריה, פריטי הספורט עם הכי הרבה זיופים הם הטי-שירטים של המותגים נייקי ואדידס, לצד הסניקרס הקלאסיות של לקוסט.

מחיר טי-שירט מקורית של אדידס או נייקי בסקטור טאון הוא 130-180 שקל. מחיר הזיוף של הפריטים האלה יהיה 30-60 שקל. "כמובן שאין מה להשוות את איכות הבדים ועמידותם. כל לקוח שרכש זיוף יוכל להיות ער לכך מיד: צורתם משתנה לאחר כביסה ראשונה ואפילו לאחר הלבישה הראשונה", אומרת כהן.

הסניקרס הקלאסיות של לקוסט הוא פריט שהזייפנים מחבבים במיוחד, בהקבלה ישירה לכך שהצרכן הישראלי אוהב לנעול אותן. מחיר סניקרס מקוריות של לקוסט בסקטור טאון הוא 450-650 שקל. מחיר הסניקרס המזויפות של המותג הוא 100-200 שקל. "את הזיוף ניתן לזהות בבדיקת איכות הסוליות והדבקתן, סוגי החומרים ורמת הגימור הכללי", אומרת כהן. "בנוסף, אורך חייו של המוצר המזויף קצר לאין שיעור, ולעתים מסתכם בנעילה אחת בלבד".

למרות זאת כהן מודה כי יש מגמת שיפור, ויותר צרכנים למדו להעדיף את המקור על פני הזיוף. "זה חשוב להם. הרבה פעמים באים אלינו לחנות עם מוצרים שונים ומבקשים שנבדוק עבורם אם מדובר בזיוף או מקור.

"לצד הבעיות יש פתרונות", היא מוסיפה. "החברות משקיעות הרבה כסף באיתור היבואנים שמבריחים זיופים, ובעיקר בטכנולוגיה שמבליטה את הפער בין המקור לזיוף. מה שיכול לעזור הוא ירידת מחירים - אם מחיר המוצר המקורי יהיה קרוב למחיר הזיוף, זה יפחית את הכדאיות, אבל ישחק את הרווחיות".

אפשרות נוספת לרכוש מוצרי אופנה מקוריים של מותגים מובילים במחירים מוזלים, היא היבוא המקביל. יבוא כזה מתרחש כשלמותג מסוים אין הסכם בלעדיות עם יבואן אחד, והצרכן יכול לחסוך כך עשרות רבות של אחוזים על כל פריט.

בחנות מידות טובות בבני ברק לדוגמה, מייבאים השותפים אברי קציר ודניאל דוידוביץ מגוון מותגים מובילים כמו טומי הילפיגר, גאנט, דיזל, טימברלנד, ומוכרים אותם במחירים נוחים לכיס. "אנחנו לא מאמינים שצרכן שאוהב ללבוש מותג מסוים צריך לוותר עליו או לפנות לחפש את החיקוי או הזיוף שלו בשוק", הם אומרים, "כחובבי מותגים בעצמנו איתרנו את הדרך להוזיל עלויות עבור הצרכן: ייבאנו באופן מקביל מגוון מותגים, ושיעור ההנחה עליהם מגיע ליותר מ-50%".

אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
אין תמונה/מערכת וואלה!, צילום מסך

חולצת פולו לקוסט
יבואן רשמי: ונדום
מחיר המקור: 440 שקל
מחיר הזיוף: 30 שקל
איך מזהים את המקור: צריך לבחון את איכות הבד, רמת הגימור ותווית ייצור של יצרן מקורי בתוך הבגד. לצרכן מהשורה קשה לזהות, אך ברוב המקרים הזיוף אינו איכותי וניתן לראות, למשל, שרמת הגימור נמוכה - סמל התנין אינו תפור היטב ותיפורי הבגד מרושלים

אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
אין תמונה/מערכת וואלה!, צילום מסך

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully