וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

רזה (לא) טבעית: הוויכוח על חוק הפוטושופ

רוני טבק

20.3.2012 / 20:59

הכנסת אישרה את חוק הפוטושופ שעשוי לשנות את הדרך בה קמפיינים נראים. חמש דמויות מרכזיות בעולם האופנה המקומי עונות על השאלות הכי בוערות שקשורות אליו

אתמול (שני) עבר בקריאה שלישית בכנסת 'חוק הפוטושופ', שקובע כי דוגמנים ודוגמניות בפרסומות וקמפיינים צריכים לעמוד במשקל תקין (BMI 18.5 ומעלה) וכי מניפולציות דיגיטליות במודעות, כמו הצרת גוף בפוטושופ, צריכות להיות מדווחות.

מהרגע הראשון שהוגשה הצעת החוק היא העלתה דעות מנוגדות, חלקן תומכות במהלך ובטוחות כי זהו צעד חשוב בדרך למנוע מודלי יופי המעודדים אנורקסיה; ומנגד, חלק מתנגדות לו מסיבות שונות, תוך ציון שאין קשר בין אנורקסיה לתמונות מרוטשות או שמדובר בהתערבות בוטה בעבודתם של יוצרים, בין היתר מתחום האופנה.

כדי להבין את ההשפעה והאפקטיביות של החוק, שיש לו דריסת רגל מהותית בעולם האופנה, הן ביחס לדוגמניות עצמן והן ביחס לקמפיינים הקשורים לפרסום אופנה, חמש דמויות מרכזיות בתחום האופנה נשאלו שתי שאלות. הראשונה – 'עולם האופנה הוא פנטזיה. האם חוק הפוטושופ יגביל את העשייה האופנתית?'; השנייה – 'האם תעבוד אחרת או בצורה שונה בעקבות חוק הפוטושופ?'

ערן פל – מאפר אופנה ומעצב שיער
1. "אני חושב שחוק זה יגביל את התעשייה כיוון שהוא אינו ריאלי. תעשיית הדוגמנות מטרתה למכור אשליות וזהו תפקידה- לייפות את המציאות."

2. "אני מבחינתי לא אפעל אחרת. אני עובד בצורה יסודית, לא מאמין בקיצור תהליכים ותפקידי הוא לנסות ולהפוך כל דוגמנית למושלמת."

דנה פרימן – דוגמנית ואשת יחסי ציבור

1. "אני חושבת שזה פתטי להתעסק בחוק כזה. מעניין שבכל פעם שקורה משהו במדינה הזו החוק שוב צף על פני השטח. מטשטשים אותנו מהבעיות האמיתיות. אנחנו מדינה עם כ"כ הרבה בעיות - אף אחד לא נחמד, כולם רבים, תמיד יש מחלוקות ובעיות. למה לא מתעסקים בחוקים לניצולי שואה שיוכלו למות בכבוד או אימהות חד הוריות? הממשלה צריכה להתבייש בהתעסקות הזאת.

אני חושבת שזה חוק אכזרי שימנע מהרבה אנשים עבודה ויעודד אנורקסיה. אופנה זה הרי פנטזיה, בריחה מעולם כעור ומכוער ואם ייקחו לנו את מעט האסתטיקה, מה יישאר לנו? זה יעודד אנשים לניתוחים פלסטיים. אדם לדוגמא שהוא שמן יתר על המידה - לא תהיה לו שום מוטיבציה לרדת במשקל."


2."אני בקושי עוברת פוטושופ כי אני גם ככה מאוד רזה בעל כורחי. אוכלת 8 ארוחות ביום ובקושי מעלה במשקל אבל זה מבנה הגוף שלי. למעט תיקוני צבע לא עושים לי פוטושופ."

ראובן כהן – סטייליסט וצלם אופנה
1."חוק מופרך. יש עדשות שבזויות מסוימות יוצרות אשליות. סוריאליסטיות בקולנוע מייצרת אשליות. כל המדיום מייצר אשליות. בני נוער לא מושפעים מזה לדעתי. הרי רוב בנות הנוער עושות ניתוחים פלסטיים בלי סוף- שפתיים, חזה ודוגמניות הן חסרות חזה ומצטלמות לקמפיינים. אז למה בנות עושות סיליקון אם לדוגמניות אין חזה?

רזון זה משהו שאנו מייצרים לו כמיהה. יש לנו תפיסה ששמן זה לא בריא. עובדה שהטאלנטים שלנו לא רזים - בר רפאלי, יעל בר זוהר, אסתי גינסבורג - והן הכוכבות הגדולות. יש המון צביעות ולא ניתן לעקוב ולחדד את הסוגיה ברמת איך בכלל אפשר לעלות על זה.

תרבות תמיד חיפשה לייפות דברים - ימי ביניים, רנסאנס. אמנות מאז ומתמיד, בשם האמנות, יצרה דימויים. אנשים מחפשים להעריץ. מחפשים אלילים. לאדם יש נטייה לנהור אחרי כוח טבוע כחלק ממנו. בתור סטיליסט הכרתי אולי אחת שהייתה אנורקטית וכל השאר היו שלמות עם עצמן. אני נגד."

2."אני לא רואה איך אפעל שונה. אין לי בעיה שיהיה כתוב את זה [שהתמונה עברה ריטוש]. ממילא שום דבר לא אמיתי. הרי פרסום מייצר כלכלה מתועבת ואנשים כמו עבדים קונים וקונים. אנו מייצרים פסולת בעולם. אני מאחל לכולם בהצלחה ובהצלחה עם החוק."

sheen-shitof

עוד בוואלה!

איך הופכים אריזת פלסטיק לעציץ?

בשיתוף תאגיד המיחזור תמיר

מיכאלה ברקו – דוגמנית לשעבר ובעלת אתר אינטרנט בנושא לייף סטייל
1."משקל הבנות יורד משנה לשנה. לעומת זאת ישנה בעיה עולמית של אוכל והשמנה. שתיהן הפרעות אכילה. אני לא חושבת שרק בגלל חיקוי דוגמניות בנות נוער מפתחות אנורקסיה- זוהי בעיה הרבה יותר עמוקה מבחינה נפשית ופסיכולוגית אבל אם החוק יכול לעזור באיזשהו מובן אז זה טוב מבחינתי ואני בעד. אף פעם לא הייתי רזה מקל וזה גם לא מבנה הגוף שלי ובכל זאת הצלחתי, אז לא עניין אותי ולא התעסקתי ברזון. יש כאלו שהן רזות באופן טבעי ויש כאלו שעושות זאת בכוח. עם השנים דוגמניות הרבה יותר רזות מהתקופה שלי. באופן כללי לא צריך לקחת שומדבר לקיצוניות."

אלון לבנה – מעצב אופנה
1."אין לי בעיה עם עניין המשקל התקין, אבל יש המון דוגמנים שהם רזים באופן טבעי. אני לא מוצא בעיה בלעשות תיקונים קטנים עם פוטושופ. העולם היום הוא כל כך דיגיטלי שהכל עובר גם ככה טיפול. אני, אישית, לא רוצה את החוק הזה ואני לא חושב שיהיה אפשר לאכוף אותו. אם אני מצלם דוגמנית או בגד ואני ארגיש שיש תיקונים שנצטרך לעשות, אעשה את זה. עולם האופנה הוא פנטזיה, כמו הסרט שר הטבעות, שגם הוא לא אמיתי. מצד שני, אין לי בעיה לשים הערה בצד התמונה שהיא רוטשה. זה כמו ההערה על הסיגריות, ואני בספק אם זה מה שפוגם במכירות".

2."לא, ממש לא אעבוד אחרת. אני לא אשנה את הסגנון שלי או היצירה שלי. אני גם ככה בוחר דוגמניות שמתאימות לי באותו הרגע. אם אני רוצה מישהי מלאה, אני מראש אקח מישהי מלאה, ולא אשתמש מישהי שנצטרך להעביר מניפולציה".

איך לדעתכם ישפיע חוק הפוטושופ על האופנה? ספרו לנו בפייסבוק

  • עוד באותו נושא:
  • פוטושופ

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully