וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

ספורט-אלגנט במכה אחת: עיצובי הקווילט של חורף 2012-13

לירוי שופן

22.8.2012 / 8:25

טכניקת הריפוד התפוחה והרקומה המכונה קווילט, עשתה דרך ארוכה מאז הפכה את התיק של שאנל לסמל איקוני. היום היא חלק בלתי נפרד מקולקציות החורף, כשמעצבים מאמצים אותה מחדש

אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
תיק איקוני של שאנל. מאז המצאתו הפך הקווילט מטכניקת טקסטיל לאופנה/מערכת וואלה!, צילום מסך

בשנת 1955 השיקה קוקו שאנל את מה שעתיד להיות אחד התיקים המפורסמים בעולם, שני רק לבירקין של הרמס. היה זה דגם קטן ומעודן במובהק – למעשה גרסה מעודכנת לתיק שיצרה בסוף שנות ה-20 - בעל רצועת שרשרת ארוכה, אשר אפשרה את תלייתו על הכתף במטרה לשחרר את ידי האישה מנשיאתו. אולם, נוח ופרקטי ככל שהיה, הפרט שהפך אותו לאיקוני היו פני השטח שלו – בד מרופד ששוסע בתפרים אלכסוניים מוצלבים שיצרו דוגמת מעוינים תפוחים.

ה-2.55, השם שניתן לתיק הקלאסי שהושק בחודש פברואר של אותה השנה, שאב את השימוש ב'קווילט', אותו מרקם המזכיר שמיכת פוך, מסצנת מרוצי הסוסים. אל מוחה של שאנל הוא הגיע דרך לבושם של הרוכבים, שהמעצבת על פי האגדה אהדה אהדה יתרה, אשר כלל בין היתר מעיל הדוק ומרופד באותה הטכניקה, שנועד להגן על גופם וגם לחמם אותו.

הבחירה בקווילט עבור התיק שלה, הייתה יותר מבחירה מוצלחת או פרובוקטיבית לזמנה – הדפנות העבות יצרו תיק עמיד במיוחד, שהגן על תוכן התיק. בנוסף, הן שמרו על נפחו, ועל ידי כך הבדילו אותו מעיצובים אחרים מאותה התקופה. ועדיין, למרות האיכויות השימושיות, זו הייתה הפעם הראשונה שהטכניקה הפכה לאופנה, שהקימה אחריה אין ספור חקיינים.

קולקציית חורף 2012-13 של ברברי פרורסום. GettyImages
מעיל בטכניקת קווילט על מסלול תצוגת החורף של ברברי פרורסום/GettyImages

טכניקת ה'קווליטינג' (Quilting), כלומר יצירת משטחים הבנויים משתי שכבות בד ומשכבת מילוי, המהודקות בדוגמת רקמה ספציפית, היא אחת משיטות היצירה העתיקות בתחום הטקסטיל. יש הגורסים כי עדויות ראשונות לה מגיעות עוד מתקופת מצרים העתיקה, כשבאלף האחרון היא חלק בלתי נפרד מהתרבות האנושית. בתחילה שימשה לשמיכות או לכיסוי קיר, כפי שמדגימות תרבויות רבות ממונגוליה ועד אפריקה, אולם בשלבים מאוחרים יותר בהיסטוריה הפכה באירופה כבסיס לביגוד. בימי הביניים, פריטים מרופדים מסוג זה היו כשריונות קלים או כמיני תלבושות למעמד האצולה, כשבמאה ה-20 לבשו צורה של ביגוד ספורטיבי וצבאי עבור פעילויות שדרשו הגנה מסוימת לגוף, מרכיבה על אופנוע ועד ז'קטי טייסים.

אפשר רק לנחש שאותן אפשרויות שהסעירו את דמיונה של שאנל עם השימוש בקווילט (הדוגמא צוטטה בבית האופנה אחרי מותה למעילי אופנוענים ושאר דגמי תיקים נוספים), גירו גם את מוחם של מעצבים עכשוויים. בחורף 2012-13 הדוגמא המרופדת – אם כל מעילי הפוך – זוכה לעדנה ולתשומת לב גדולה מהרגיל, ובשיטת הזליגה המקובלת בתעשייה, היא כעת עושה דרכה מהקודקודים היצירתיים ועד לאחרונת רשתות האופנה ומתבססת כמגמת ענק.

הצעה שאסור לפספס

תתחדשו לחג עם סדרת tami4edge וקבלו סחלב חגיגי מתנה

לכתבה המלאה

האפשרויות הבלתי נגמרות של הקווילטינג

אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
ז'קט קווילט של בלסטף; אחד מבתי האופנה האחראים למגמה הנוכחית/מערכת וואלה!, צילום מסך

הטכניקה למעשה לא נעלמה כלל, היא פשוט זוכה לשימושים נרחבים ולהדגשה יתרה בסדר היום האופנתי. הערגה הנוכחית לקווילט קשורה עבותות בשני בתי אופנה, ושלא במקרה, שניהם בריטיים. ההחלטה של כריסטופר ביילי מבית ברברי לחקור את הטקסטורה השמנמנה והשימושית, הייתה קשורה לסיפור המסגרת הן בקולקציית הגברים והן בקולקציית הנשים. הכותרת הכללית כונתה 'מהעיר לשדה', ובגדול תפסה חזות אנגלית אפרפרה, שאפשר לנעוץ אותה בתקופה שבין מלחמות העולם. מעילי קווילט, ששימשו טייסים ומיני צרכים צבאיים אחרים, היבהבו בין חצאיות פפלום לשמלות פשוטות בכוונה, והוכיחו כי בשמירה על פרופורציות מהודקות וחומרים יוקרתיים, הם מסוגלים לנער מעל עצמם אבק או כל חזות מיושנת, ולהפוך למודרניים. הטקסטורה, שיש שרואים בה כעשויה בדמותם של יהלומים, אף פיסלה תיקים גדולי מימדים, ששיחזרו במידת מה את האיכויות של ה-2.55, מוכיחים כי הנוסחה נותרה רלוונטית ואלגנטית שישים שנים לאחר מכן.

גם להתעוררותו של בית האופנה בלסטף, שנוסד באנגליה ב-1924 והושק מחדש בשנה שעברה, עם המעצב הראשי מרטין קופר בראשו, יש חלק לא קטן בהתעניינות הנוכחית בקווילט. בלסטף, שזכה להכרה בזכות פיתוח של בד מצופה ודוחה מים, נעשה ספק ביגוד עבור רוכבי אופנועים, והציע מלבד מעילי שדה ומעילי טייסים תפוחים, גם מכנסיים מרופדים במקומות אסטרטגיים, כדי להגן על הרוכב מפני שפשופים פוטנציאליים. תחת השרביט של קופר, ועם יואן מקרגור כפרזנטור, הפכה המורשת הספורטיבית הזו לאופנה של ממש. מעילי הניילון הפונקציונליים, חלקם הגדול מקווילט בצבע זית או פטרול, עוצבו בגזרות צרות ובשילוב פרטים המהווים סמלי סטטוס (עורות אקזוטיים או אביזרי מתכת). מנגד, ז'קט האופנוענים המיתי, שכוסה במפרקים, בדשים ובחזית בטקסטורת כריות-המעוינים המדוברת, עודכן וקוצר עבור שני המינים, מזמן אליו את הנשיכה המרדנית של ג'יימס דין, רק בלי לקחת ברצינות את הצורך להתפלש בבוץ.

הגרסאות של קופר וביילי לפריטי קווילט - כמו גם אלו מתוך קולקציות החורף של קנזו, טומי הילפיגר או רשתות כזארה או קסטרו, אם למנות טיפות מתוך גל עצום - בוודאי נוחים פחות לרכיבה על כלי רכב דו גלגלי, אבל בתמורה עשויים לספק את תאוותם של אנשי האופנה. בגלגול הזה, הקווילט הפך מפרקטיקה של הגנה לאסתטיקה, לאמצעי לקישוט הבגד ולחומר עבה ורך שיכול לחרוג מהקווים הבנאליים. בכל זאת, יש מעט מאוד בעולם האופנה שמסוגל לתפוס את הציפורים המכונות ספורט-אלגנט במכה אחת.

קולקציית חורף 2012-13 של ברברי פרורסום. AP
מעיל קווילט של ברברי פרורסום. גזרות עדכניות הפיחו חיים מודרניים בטכניקה העתיקה/AP
ז'קט קווילט של קסטרו, 499 שקלים. גורן ליובונציץ'
ז'קט קווילט מחומר דמוי עור, קסטרו, 499 שקלים/גורן ליובונציץ'
אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
נעל בטקסטורת קווילט של פריטי בלרינס, 1,095 שקלים/מערכת וואלה!, צילום מסך
אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
חצאית קווילט של טופשופ/מערכת וואלה!, צילום מסך
אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
ז'קט קווילט של גולף, 299 שקלים/מערכת וואלה!, צילום מסך
9.	תיק קווילט של דניאלה להבי, 1,090 שקלים. רן גולני, רן גולני
תיק קווילט מודרני של דניאלה להבי/רן גולני, רן גולני
אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
מעיל קווילט של זארה, 449 שקלים/מערכת וואלה!, צילום מסך
ט קווילט של יוסי קצב לסקץ', 1,700 שקלים. רון קדמי
ווסט קווילט של סקץ', 1,699 שקלים/רון קדמי
אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
מעיל קווילט ממשי, שי שלום, 8,600 שקלים/מערכת וואלה!, צילום מסך
ז'קט קווילט של קסטרו מן, 399 שקלים. גורן ליובונציץ'
ז'קט קווילט של קסטרו מן, 399 שקלים/גורן ליובונציץ'
אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
תיק קווילט לנשים של ברברי, 12,000 שקלים/מערכת וואלה!, צילום מסך
אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
מעיל קווילט של אקנה, 1,000 דולרים/מערכת וואלה!, צילום מסך

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully