וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

פריחה מוקדמת: הפריצה של מתן שקד

29.5.2013 / 10:40

הוא רק בן 18 ונאלץ לנסוע בקו באר שבע - תל אביב כל שבוע, אבל מתן שקד יודע שעם יצר בריא אפשר להשיג לא מעט. למשל, גם קולקציית ביכורים וגם ללמד זרים על השונה

אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
קולקציית הביכורים של מתן שקד/מערכת וואלה!, צילום מסך

אצל מרבית האנשים גיל 18 מעלה בדרך כלל אסוציאציות של קצוות פרומים אחרונים שנותרו מגיל ההתבגרות בואכה צה"ל, שברונות לב מטופשים ובעיקר חוסר ודאות נוראי אל מול העתיד הלא ידוע שמנצנץ באופק. אצל מתן שקד גיל ההתבגרות הסתיים ככל הנראה לפני גיל 15, וכיום ממרום 18 שנותיו הוא מתהדר בטייטל של מעצב אופנה צעיר, באופן הכי מילולי שקיים.

שקד משכים קום ועושה את כל הדרך מבאר שבע עיר מגוריו לתל אביב בשביל הראיון. הוא לא עושה עניין מהמסע הקטן על הבוקר, אחרי הכל כמו כל מעצב אופנה מקומי, הוא נוהג לבקר מדי שבוע במדרחוב נחלת בנימין התל אביבי כחלק ממסע חיפוש הבדים שלו. למפגש עצמו הוא מגיע לבוש במכנסי סקיני צבעוניים, טי-שירט, ז'קט נטול שרוולים בגזרת עטלף עם אפליקציות מעור, שרשרת אוברסייז שמונחת מעל בשביל הטאץ' הסופי וחינניות כובשת. אחרי המשפט השני שהוא מוציא מהפה, כבר ברור ששקד הוא תופעה. קשה לתפוס שהישות הבוגרת, הבהירה והכה-שאפתנית הזו עדיין אינה נחשבת חוקית במדינות מסויימות בעולם.

אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
אין תמונה/מערכת וואלה!, צילום מסך

לפני שלוש וחצי שנים החליט לנטוש את עולם המחול שהיה כל עולמו כבר מגיל חמש. שקד רקד בלהקת בת דור, כאשר מסביב ניבאו לו קריירה מצליחה בתחום. לאחר שהספיק לצאת בגיל 13 מהארון ולנהל לפחות מערכת יחסים אחת, ובזמן שחבריו רק התחילו לאכול סרטים של טינאייג'רים, הרגיש שקד כי הוא בשל להתחיל לטרוף את החיים האמתיים. הוא החליט לממש אהבה נוספת – האופנה, ושזוהי הדרך שבה הוא רוצה לצעוד במהלך שארית חייו. "אני אימפולסיבי בהכל. האטרף לעוט על התחום יצא אצלי כל כך מוקדם, בגלל שכל כך מוקדם גיליתי את עצמי ועברתי דברים כל כך עמוקים", הוא מסביר. "באיזשהו גיל זה היה קורה, בגלל שאני נורא אמביציוזי ובוגר לגילי היה לי מאוד חשוב ללמוד את התחום על בוריו מוקדם ככל האפשר. היה לי חשוב להתחיל בגיל צעיר ולהכיר את הכל. הכל מתעדכן כל הזמן. לא רציתי לחכות. ההתעניינות באופנה תמיד הייתה, אבל סביב גיל 14.5 ממש הבנתי שזה הזמן להיכנס לעולם האופנה אחרת תהיה חרטה מאוד גדולה. בגיל הזה הכל התהפך. הבנתי שאם הולכים אז עד הסוף, והכנסתי את נעלי הבלט שלי למגירה".

שקד לא בזבז ולו שנייה אחת. הוא החרים מסבתו את מכונת התפירה שלה והתחיל ללמוד באופן עצמאי את המלאכה – עבר תפר תפר, קנה את חוברות הגזרות של "בורדה" ולמד אותן. בהתחלה לקח בגדים מהארון של אמו ותפר אותם מחדש לשימוש עצמי שלו. בשלב הבא הפך למעצב התחפושות הרשמי של חברותיו לספסל הלימודים.

הפריצה המשמעותית לא אחרה להגיע. שקד, שהספיק לבסס את עצמו בתור אושיית אופנה באר-שבעית, הוזמן לפני כשנה וחצי לשפוט בתחרות אופנה במועדון הפורום. הוא שמר על קשרי ידידות עם המקום, ותוך זמן קצר הוא קיבל פנייה שהתבררה בדיעבד כחשובה - להעלות תצוגת אופנה של בגדים בעיצובו. תוך חודש וחצי הנער הרים תצוגה של 25 דגמים שתפר במיוחד, אותם לבשו על המסלול 12 חברות שהסכימו לדגמן. בין הנוכחים בקהל הייתה מימי, מעצבת שמלות ערב וכלה מפורסמת בדרום. בתום התצוגה היא ניגשה אל שקד והזמינה אותו להיפגש ולפטפט קצת. שקד כמובן נענה בשמחה להזמנה. הכימיה הייתה מיידית, ושקד מצא את עצמו כאסיסטנט האישי של המעצבת במשך שבעת החודשים הבאים, שם הוא למד על בשרו את מלאכת התדמיתנות, הגזירה והתפירה.

sheen-shitof

עוד בוואלה!

פריצות הדרך, הטיפולים ומה צופן העתיד? כל מה שצריך לדעת על סוכרת

בשיתוף סאנופי
אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
אין תמונה/מערכת וואלה!, צילום מסך

לאחרונה החליט לפרוש כנפיים ולהתחיל לעצב באופן עצמאי. לאחר שרכש את כישורי העיצוב והתפירה באופן ממשי יותר, הוא פנה לרכוש כלים לבניית קולקציה – באינספור בלוגים של מעצבים ותוך מעקב צמוד אחר תוכנית העיצוב "פרויקט מסלול". למרות שכבר שיחרר מיני-קולקציה בעונה שעברה, מבחינתו רק כעת הוא משחרר קולקציית הביכורים הרשמית שלו. הקולקציה נעשתה לדבריו בהשראת "הצללים האפלים של השיק" והיא משלבת גם אלמנטים מעולם האופנה המוכנה ללבישה כמו שמלת כלה בגזרת מיני או חצאית קטנה בגזרת פעמון. "בעיקרון אני מקבל השראה מכל דבר שזז- סתם מלטייל בעיר העתיקה בבאר שבע, לראות סגנונות אחרים. אני גם כותב המון. חשוב לי להיות אמנותי ושהיצירה שלי תבוא מבפנים. אחרי ההיי של ההתמחות הבנתי שהדרך להגיע למקצועיות והתחרותיות שבדרך היא מאוד קשה. כל הזמן זה העניין הזה של בין הרצוי למצוי, ועל להמשיך להצליח להיות הכי טוב והכי מקצועי".

הקולקציה מונה 12 דגמים של שמלות ערב, עליהם עמל במשך חצי שנה, והיא נתפרה בסיוע תופרת מקצועית. "כל ההשראה הייתה של גלאם אפל, הסמטאות החשוכות של הזוהר – אבנים שחורות, רשתות שחורות מחורזות פאייטים שחורים". השמלות עשויות מבדים כמו שיפון וסאטן, והן משלבות תחרה צרפתית. שקד שילב בשמלות הרבה עבודת יד סיזיפית. "אני יושב על התחרה ומפרק אותה לגורמים ומרכיב פרחים, אחד אחד, כי חשוב לי שזה יהיה שלי".

"בבאר שבע יש אופנה, שכולה נקנתה בסייל"

מה שאולי מפתיע מכל – מעבר לעובדה כי מדובר בנער שגילו מסתיים במילה 'עשרה' - היא התמיכה הגורפת לה שקד זוכה לקבל מהסביבה. אמו וסבתו מוזכרות באופן תכוף במהלך הראיון בכל הנוגע להשראה. סבתו נהגה לתפור בצעירותה בגדים לאמו של שקד ולאחיה. את אמו, מורה למתמטיקה בהווה ומורה לבלט בעבר, הוא מגדיר כפאשניסטה אמיתית ש"יש לה אוסף מדהים בארון, והיא תמיד עם מיני עד גבול המותר ונעלי עקב של 20 סנטימטרים, וכמובן היא גם לובשת אותי".

אתה מאוד מוחצן, מאוד אמנותי ומאוד בטוח בעצמך. איך באר שבע אכלה את זה?
"בבאר שבע יש אופנה, אבל או שהיא מגיעה באיחור או שזה פשוט תלבושת אחידה של קסטרו וזארה, שכולה נקנתה בסייל, אגב. לפני שנתיים הווינטג' הגיע, אז קניתי ארגז מלא כפתורים עתיקים מנחלת בנימין ועשיתי איתם חולצה מדהימה. כולם אמרו לי 'וואו מתן, אבל לאן הולכים עם זה?'. באר שבע כרגע זו תחנה. אני כרגע מתאים את עצמי ללקוחות שלי ולאזור שלי, מגיעות אליי לקוחות מקריית גת ועומר ואפילו חברה הגיעה מהרצליה בשביל לתפור שמלת ערב לחתונה שלה".

ועדיין, יצאת מהארון בגיל 13.
"אותי באר שבע הפתיעה. אני יודע שיש אלימות ושיש נוער רע. לפני שנה וחצי ככה ישבתי עם חברות בפארק ואיזה מישהו זר עבר והסתכל עליי. הייתי לבוש בחולצת רשת פתוחה לגמרי, מכנסיים צבעוניים ושרשרת אוונגרדית. הוא בא אליי ואמר לי – "מה זה פורים? אתה ליצן? מאיפה הגיעו ההומואים האלה לבאר שבע?". הוא היה עם כל החברים שלו מאחוריו. אני שאלתי אותו איך קוראים לו. בהתחלה הוא חשב שאני רוצה להתחיל איתו ואז אמרתי לו "בוא שב ותכיר אותי. הוא ישב איתנו איזה שעה וחצי והתפתחה שיחה עמוקה. אני לא בא לנאום, אלא לפתח שיחה נורמטיבית ולתת את ההרגשה שכולנו דומים, וכשבפעם הבאה הוא יראה הומו אז הוא לא ירתע".

אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
אין תמונה/מערכת וואלה!, צילום מסך

איפה מצאת מקום בלוח הזמנים הצפוף והשאפתני שלך מקום ללימודים? ואיך ההורים שלך קיבלו את סדר העדיפויות המוצק?
"אפשר לומר שבנו לי מערכת שעות משלי שהשתלבה עם ההתמחות והעבודה שלי. אני בנאדם ממש טוטאלי ואני חי את זה ימים ולילות ורואים את זה. מגיל 14 עבדתי כל הזמן על ליצור סביבה תומכת, ולהראות גם שאני מתקדם. ברגע שאמא שלי הבינה שזה נהיה מקצוע היא אמרה לי משפט שהולך איתי לכל מקום- שהיא תעדיף שאהיה בטופ של משהו אחד ולא קצת מכל דבר".

על דיבורים בכל הנוגע לענייני צבא שקד מעדיף כרגע שלא להיכנס, אך טוקביקסטים יקרים, היו שקטים – הוא מתכנן להתגייס בקיץ. בנושא לימודי אופנה ממוסדים יותר, נוסח שנקר או בצלאל, מציג המעצב האוטודידאקט והצעיר גישה אמביוולנטית. "אני לא רואה בזה טעם במסלול של ארבע שנים, אבל הידע הוא כוח, ואני רוצה לדעת שאני יכול לסמוך על עצמי, אז בקיץ אני הולך ללמוד בקורס לימודי חוץ של תדמיתנות בשנקר".

בתוך כל האמביציה והביטחון בעיצוב שלך, יש לך בכלל ביקורת עצמית?
"וואו, עצומה. אחרי הצילומים הראשונים שעשיתי הכל חזר למתפרה. כל הזמן חשוב לי לבחון את עצמי. אני מצלם וחוזר למתפרה לעשות שינויים. אני יכול לפרום שמלה שלמה שתפרתי במשך לילה שלם, שיושבת מושלם אבל מספיק שיש לה פאק קטן, או שהיא בנאלית מדי או שהיא מזכירה לי מדי שמלה של מעצב אחר. לפני שבועיים המעצב נתיב יוחאי פנה אליי בפייסבוק וכתב לי וזה היה ממש מרגש. הוא ממש עבר דגם דגם, תמונה תמונה, על כל התפרים והמכפלות, בהתחלה הוא פרגן לי ובסוף הוא קצת קטל, מבחינה בונה אבל. הוא כתב גם שעד שלא אכיר את התחום על בוריו לא תוכל להיות לי שפה משל עצמי. אני קצת חולק על זה אבל זה שהוא כתב לי היה ממש מגניב. הקראתי את זה לתופרת שלי הלנה, והיא אמרה - "הוא צודק. אבל אתה כל הזמן רוצה לעשות בדרך שלך". אני אומר שאם יש ויז'ן אז למה לעצור את עצמי? אם ילך, ילך. אני רוצה ללמוד מהחיים, זו המהות של אופנה בעצם. האופנה שלי מייצגת משהו אחר והחלום שלי הוא לייצג משהו אחר. אין אצלי גבולות וחוקים. אני מתפרע ואז יושב עם התופרת ומוצא את הדרכים להפוך את הבלתי אפשרי למציאות".

טווח מחירים: 650-1,800 שקלים להשכרה. ליצירת קשר:
http://matanshaked.com

אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
אין תמונה/מערכת וואלה!, צילום מסך
אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
אין תמונה/מערכת וואלה!, צילום מסך

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully