וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

כשגל גדות למדה לנענע: הטוורק מגיע ללב המיינסטרים

23.1.2014 / 16:00

אחרי שכבש את מיילי סיירוס וריהאנה, וגרר אין ספור תגובות, ריקוד הטוורק משלים את המעבר מהשוליים אל לב המיינסטרים ומגיע גם לישראל. אבל האם זה מה שמוכיח שהטרנד גוסס?

הראפר ביג פרידיה והטוורק בהראלד סקוור, ניו יורק ספטמבר 2013. GettyImages
טוורקינג בלב ניו יורק, ספטמבר 2013/GettyImages

ב-29 באוגוסט האחרון התחוללה היסטוריה. מילון אוקספורד, המילון הבריטי המפורסם ביותר בעולם, צירף למכלול ההגדרות שלו את המילה טוורק (Twerk). לפי ההגדרה המדוקדקת מתואר הטוורק כ"ריקוד לצלילי מוזיקה פופולארית בזיקה מינית פרובוקטיבית שמשלבת תנועות ירך בפוזיציה נמוכה ומשתופפת".

אבל האמת היא, שאוקספורד בסך הכל נתנו את חותמם לתופעה פופולרית. לראייה, שלושה ימים לפני כן התרחש רגע היסטורי נוסף. לסתותיהם של מיליוני צופים ברחבי העולם נחבטו ברצפה לנוכח הופעתה הבלתי נשכחת של מיילי סיירוס בטקס פרסי ה-VMA בניו יורק. זו כללה הרבה עור חשוף, לשון סוררת ואת אותו ריקוד טוורק פרובוקטיבי במיוחד, המבוסס על נענוע האחוריים באופן מיני בוטה בישירותו, שבגרסה המוקצנת שלו לא נופל מפורנו חובבים. באותו לילה אמנם הסתמן המהפך בקריירה של סיירוס מילדת דיסני מעצבנת למגה פופ סטאר חסרת גבולות, אך התמורה האמתית שהתחוללה על הבמה היא חותמת הגבול בדרכונו של הטוורק, שעבר ממופע מוחצן, שמצריך כישורים גופניים וגם תעוזה שמתגרה בטעם הפוריטני הרווח, אל לב המיינסטרים.

מיילי סיירוס בטקס ה-VMA אוגוסט 2013. AP
מיילי סיירוס ופוזיציה הבלתי נשכחת. טקס ה-VMA, אוגוסט 2013/AP

מקורות שונים גורסים כי מקורו של הטוורק הוא ב"מאפוקה", סגנון ריקוד אפריקאי מסורתי שהתפתח במערב אפריקה. עם זאת, בשל אופיו הנועז, והפרשנויות שקיבל, הוא אף נאסר לשידור בערוצי הטלוויזיה בחוף השנהב. משם זלג אל שאר העולם. בארצות הברית הריקוד המדובר החל לחדור לתרבות השוליים, ונצפה לראשונה בשנת 1982 בתוכנית המוזיקה "Top Of The Pops" בהופעה של להקת הניו-וייב הבריטית הייזי פנטייזי.

אם בתחילת שנות התשעים הטוורק כבר אומץ על ידי סצנת ההיפ-הופ שעדיין הייתה ממוקמת במרחק מה מהזרם המרכזי, הרי שבעשור הראשון של שנות האלפיים הוא כבר נעשה לתופעה חוצה מגדרים, זהויות ומקומות. גרסאות מרוככות יחסית שלו אומצו על ידי אייקוני פופ שפעלו בלב הקונצנזוס. אחת הדוגמאות הבולטות לכך הייתה אצל ג'סטין טימברלייק. פליט להקת הבנים אן סינק כלל את השורה "Let me see what you're twerking with" בלהיט "Sexy Back" מ-2006.

sheen-shitof

עוד בוואלה!

קק"ל מעודדת לימודי אקלים באמצעות מלגות לסטודנטים צעירים

בשיתוף קק"ל

בעשור השני של שנות האלפיים הפכו הציטוטים של הטוורק לגראפיים ולישירים בהרבה. אחד הפרקים בסדרת הפשע הפופולרית "ריי דונובן" אף כלל איזכורים בוטים לעניין. יתרה מזאת, דיוות הפופ הגדולות בעולם גילו את הריקוד הסוער, ובעיקר את הבאזז שהוא מייצר, וכאילו פיתחו תחרות סמויה בינן לבין עצמן – מי תיקח את העינטוז רחוק יותר. את אחד המופעים המכובדים לעניין סיפק ריהאנה, עם גרסת טוורקינג משלה בקליפ "Pour it Up". הזמרת ילידת ברבדוס נתנה פייט מכובד לגרסה החיה של סיירוס. הקליפ עורר מהומה רבה לנוכח הריקוד המיני והישיר, ולאור העובדה כי ישבנה של ריהאנה מקבל בו חשיפה גדולה יותר מאשר פניה למשל.

בדומה למקרה של ריהאנה, הביקורות ביחס לטוורק החלו להישמע בכל פינה – החל מזעקות שבר של הזרם הפמיניסטי אודות בזיון נשים והחפצת גופן (בעקבות המבט הישיר שהריקוד מזמן על העכוזים) ועד הטפות פוריטניות שקראו לנעול את המיניות בארון. קשה שלא להיזכר בהקשר בימים בהם מדונה עוררה סערה עם חזיות השפיצים מסיבוב ההופעות "בלונד אמבישן" או לחילופין עם האלבום הפרובוקטיבי "אירוטיקה".

הנוכחות של הטרנד בתרבות הפופולרית לא פסחה כמובן גם על תעשיית האופנה. ההשתלבות של ריקוד האחוריים בקרב קובעי הסגנון היא עדות לאופן בה הוא נעשה ללגיטימי. אמנם, סיירוס הפסידה שער בווג האמריקאי לאחר אותו מופע בלתי נשכח בטקס ה-VMA, אבל מנגד נבחרה החודש לתפקיד הפרזנטורית החדשה של מעצב העל מרק ג'ייקובס. מנגד, הדוגמנית הבריטית קארה דלווין העלתה לרשת בדצמבר האחרון סרטון יוטיוב בו היא ודוגמניות נוספות עושות טוורקינג מאחורי הקלעים של התצוגה של ויקטוריה'ס סיקרט.

ישראל לא נותרת מאחור, תרתי משמע, ומבקשת גם היא לנצל את האהדה שנוצרה כלפי הטוורק. בשבוע שעבר עלה קמפיין הג'ינס החדש של רשת קסטרו, בו נראית הפרזנטורית והסופר-וומן לעתיד גל גדות בכבודה ובעצמה, כשהיא מענטזת בחינניות למילים הרפטטיביות "Twerk it".

קארה דלווין בשבוע האופנה בפריז. ספלאש
גם היא התמכרה לטוורק. קארה דלווין תומכת נלהבת/ספלאש

מאז עלה לאוויר, צבר הסרטון של קסטרו כבר למעלה מ-33 אלף צפיות. עם זאת, אי אפשר להימנע מהשאלה - האם הפופולריות הגדולה משמעותה שגם אנחנו התקדמנו במעלה סולם הפתיחות המינית?; או שמא אותה גרסה צנועה, מעודנת ונאיבית ביחס לטוורק המקורי והאגרסיבי, דווקא מוכיחה כי הריקוד אמנם יכול להגיע אל המיינסטרים ולהפוך לאופנתי, אבל רק במחיר של ריכוך אגרסיבי? ואם הפתרון נעוץ בתשובה השנייה, הרי שאי אפשר להימנע מהמתבקש – טרנד הוא תמיד סופה של תופעה.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully