וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

"את היוקרה של הדבר הזה אי אפשר לקנות בכסף"

יעל לאור, ניו יורק

19.2.2015 / 10:35

איך הגיע עידן כהן, מעצב בן 27 מלוד שלא הציג מעולם, לתצוגה באוהל המרכזי של שבוע האופנה בניו יורק? "אני לא מיתמם, זה לא מעט כסף, אפשר לקנות בית בסכום הזה, אבל אם זה היה כל כך קל - כל מעצב היה מגייס משקיעים ובא", מסביר השותף לחיים ולעסק. ראיון

המעצב עידן כהן עם אחת הדוגמניות בתום התצוגה בניו יורק. זאביק דרור,
כהן בתום התצוגה/זאביק דרור

ארבע שעות לפני התצוגה הגורלית בחייו פוגש אותי עידן כהן, יחד עם בן זוגו ושותפו, אלעד בורנשטיין, בבית המלון המפואר בסוהו בניו יורק, שם הם מתגוררים בשבוע האחרון. בעוד כמה שעות עתיד כהן להציג את קולקציית חורף 2015 של שמלות הערב שלו על מסלול התצוגה בלינקולן סנטר, באוהל הראשי של שבוע האופנה. מה מצב הלחץ? רגוע למדי. עידן כהן כל כך שלו, שהוא אפילו בחר לשלב יחד את שני המעמדים ככל הנראה המלחיצים ביותר בעולם - רגע לפני התצוגה הוא עוד יספיק להחליף נדרים ולהתחתן עם אלעד על מסלול התצוגה.

אז איך בעצם הגעת לפה?
"היה לי הרבה מזל, שלחתי מייל ליח"צנית קלי קטרון עם צילומים של הקולקציה האחרונה שצילמנו בסטודיו ואז קיבלנו ממנה מייל נלהב חזרה, וקלי כמעט אף פעם לא עונה למיילים". קטרון היא בעלת משרד יחסי הציבור פיפל רבולושיין, שהפכה מפורסמת בארצות הברית בזכות השתתפות בתכנית הריאליטי "דה הילס". המייל הקורקטי מקלי התפתח לשיחת טלפון קצרה ומשם הכל כבר היסטוריה. הקשר בין קטרון והסטודיו של כהן התהדק, וכיום היא מייצגת את המעצב הצעיר בניו יורק. במשרדה שוכבות להן שמלות הערב שלו, שאת חלקן כבר הספיקו לקחת הסטייליסטים של מדונה, אלישיה קיז, ביונסה וטיילור סוויפט עבור הלקוחות המבוקשות שלהן, ועכשיו רק מחכים לרגע האמת שבו אחת מהן תואיל בטובה ללבוש את השמלה.

"אנחנו סחורה חדשה פה", מסביר אלעד, "אצל האמריקאים הכל נורא ברור, יכולנו כבר להלביש מישהי מפורסמת בנובמבר או בדצמבר, אבל אז היינו נחשבים משהו של השנה שעברה. עכשיו הכל מתחיל, הכל נפתח עבורנו".

מאחורי הקלעים בתצוגה של עידן כהן בשבוע האופנה בניו יורק. זאביק דרור,
ההכנות האחרונות לפני התצוגה/זאביק דרור
"אני מאוד אוהב את העיצובים של אלון ליבנה. אלון עשה כאן משהו שונה, דווקא התבאסנו שהוא לא כאן הפעם, זה היה יכול להיות עוד מישהו שיעמוד לצידנו. יש מעין אחווה בין ישראלים שנמצאים יחד בחו"ל, זה לא כמו בארץ"

אז השמלות כבר נמצאות כאן, הסטייליסטים בעניין, למה החלטת שעכשיו זה הזמן לשבוע האופנה?
"קלי חשבה שזה משהו שמאוד נכון לי בשלב זה של הקריירה שלי, שאני מוכן ובשל".

בארץ לא עשית תצוגות.
"לא".

זה די נדיר שתצוגה ראשונה של מעצב היא באוהל הראשי של שבוע האופנה בניו יורק. אתה לא מרגיש חסר ניסיון?
"לא עשיתי בארץ תצוגה מתוך בחירה, לא ראיתי לנכון להשקיע בזה את הכסף, אנחנו עובדים בצורה מאוד מחושבת, ועושים רק דברים שיש להם ואליו, שמצדיקים את הכסף שאנחנו משקיעים בהם".

וכאן, עד כמה הכסף משחק תפקיד?
"אם היה קל לעשות את זה בכסף, היינו חוסכים לעצמנו את כאב הראש, היינו מצלצלים למשקיע שלנו ובזה זה נגמר" אומר אלעד, מי שדואג לענייני הכספים בעסק. "עברנו חודשיים מייגעים של ועדות מטורפת, שיחות סקייפ בהן היינו צריכים להראות את השמלות ברמת התפרים. הלוואי שכסף היה קונה הכל, אני לא מיתמם, זה לא מעט כסף, אפשר לקנות בית בסכום הזה, אבל אם זה היה כל כך קל כל מעצב מתחיל היה מגייס משקיעים ובא להציג פה. הקטע פה הוא שאת היוקרה של הדבר הזה אי אפשר לקנות בכסף".

ובכל זאת מדובר בהרבה כסף, מאיפה לשני צעירים כמוכם יש את הסכומים הללו?
"יש את בועז מונוס, שהוא חבר אבל הוא כמו אבא בשבילי, יש לו 20% אצלנו בחברה והוא המשקיע שלנו".

עידן חביב

חריזה, נוצצים והרבה מחשופים. כך נראתה התצוגה של עידן כהן בניו יורק

לכתבה המלאה
התצוגה של עידן כהן בשבוע האופנה בניו יורק 2015. זאביק דרור,
תצוגת שמלות הערב/זאביק דרור
"מעולם לא ניסינו למצוא חן בעיני אף אחד מהתעשייה, לא נדחפנו לאירועים, לא עשינו שבוע האופנה בארץ. בגלל זה הרבה אנשים בשוק מכך שאנחנו פה. עשינו את זה בשקט"

הסטודיו של עידן חוגג בימים אלה שלוש שנים לקיומו. כבר בילדותו בלוד היה ברור לו שעיצוב אופנה זה הכיוון. הוא נסע ללמוד במכון מרנגוני בלונדון, וכשחזר התחיל לעבוד בחברת קרוקר, ששייכת למשפחתו, אך מהר מאוד הבין שזה לא הסגנון שלו. משם הוא נסע לתערוכת בדים בהונג קונג, למד לפתח ולייצר בדים בעצמו, ורק כשהרגיש שהוא מביא איזושהי יחודייות, משהו שלא קיים בשוק, הבין שהוא מוכן לצאת לדרך ופתח את הסטודיו שלו.

"זה לא הלך מההתחלה בקלות, בשנה הראשונה היה נורא קשה, אבל לא נכנעתי ולא ויתרתי, לאט לאט השמועה עליי עברה מפה לאוזן, לפני שנה קרתה הפריצה הגדולה כשהתחילה להיות לי הרבה עבודה של שמלות כלה". אז גם החליטו עידן ואלעד שהגיע הזמן לעבור לסטודיו שמכבד את מידותיו, ועברו לחלל מרשים ורחב ידיים בשכונת נווה צדק בתל אביב. "הכל התחיל ללכת טוב גם בזכות זה שאלעד נכנס לעסק" מוסיף כהן. אלעד אמנם צעיר מעידן בשנתיים (25) אבל לגמרי מתנהל כמבוגר האחראי בעסק, זה שמטפל בכל העניינים, נפגש עם הכלות, דוחף קדימה, ואפילו זה שצועק ורב כשצריך. לפני שנתיים הם התחילו לצאת, וקצת אחרי זה אלעד כבר התחיל להגיע לבקר את עידן בעסק "ביום הראשון שהגעתי פיטרתי את העובדת, ביום השני הזמנתי צבעים, כל יום עשיתי משהו. זה התבקש שמישהו יהיה שם להזיז את גלגל השיניים, רק כישרון זה לא מספיק. להרבה מעצבים אין מי שיכוון להם את הדרך".

עידן, במה הוא משלים אותך?
"הוא עם הטמפרמנט, הוא הביזנס מן, אני פחות מתעסק בכספים. הוא יודע להזיז עניינים, לראות את הדברים בצורה קצת יותר עסקית. אני חושב שזה מאוד נכון. מהרגע שהגענו לפה כולם משווים אותנו לאיב סאן לורן ולפייר ברז'ה, למארק ג'ייקובס ובן הזוג שלו, ודוגמאות נוספות שמוכיחות שוואלה, בזוג זה פשוט עובד.

המעצב עידן כהן ובן זוגו אלעד בורנשטיין. צילום: דביר כחלון,
כהן עם בן זוגו אלעד בורנשטיין/צילום: דביר כחלון

עידן ואלעד הגיעו לניו יורק שבוע קודם. בשבוע הזה הם הספיקו לעשות במשך יומיים קאסטינג לתצוגה, כשהיו צריכים לבחור מבין 300 דוגמניות את ה-20 הנבחרות. "זה לא הדבר הכי נעים, ניסיתי לעשות את זה בצורה הכי נחמד שאני יכול, תמיד עם חיוך". לאחר שעלו לגמר 20 הסופיות, הצוות ניסה על כל דוגמנית את כל אחת מהשמלות. הם צילמו, הדפיסו, הדביקו על לוח, עד שהחליטו איזו שמלה הכי מחמיאה לכל דוגמנית. "עד אתמול בערב עשינו עוד תיקונים בשמלות כדי שיישבו בול".

על הקולקציה שהציג עידן הוא עבד במשך חצי שנה במיוחד לתצוגה, מהרגע שקיבל את האישור הסופי, העבודה המורכבת כללה גם מספר נסיעות להודו שם כל החרוזים נשזרו לפריטים בעבודת יד. התפירה נעשתה בארץ תחת פיקוחו של עידן. "מדובר בתהליך מאוד ארוך, אבל מעניין וכיפי, לא אכלתי או ישנתי יותר מדי בחצי שנה הזאת, אבל לא הייתי מוותר על זה בעד שום דבר".
.
בנות בארץ יוכלו ללכת עם השמלות שאתה מציג?
"לגמרי, עשיתי קולקציה שכל אחת תוכל למצוא בה לפחות שני פריטים שהיא הייתה לובשת. יכולתי לקחת את זה לכיוון מאוד ארטיסטי בגלל שאני מציג כאן, זה נראה לי פחות נכון. הקולקציה הזאת מיועדת למכירה, היא תימכר קודם כל כאן, ובארץ בעוד כמה חודשים".

למה מיהרת לצאת לחו"ל? הרגשת שהשוק בארץ קטן לך מדי?
"זה לא שהשוק בארץ קטן, החלום מהיום שהתחלתי היה להיות מעצב בינלאומי, זה משהו שכל הזמן היה לי בראש, כיוונתי לשם כל הזמן. אומרים שהסוד להצלחה הוא לרצות נורא משהו, זה פשוט היה ככה. לא התעקשתי דווקא על ניו יורק, ככה זה יצא והיום אני חושב שזה היה הכי נכון".

"אני חושב שכשאתה בארץ אתה מוכתב, מצפים ממך שתישען על טרנדים מהעולם" מוסיף אלעד, "כשאתה יוצא החוצה אתה הופך להיות המכתיב, אתה יוצר את הטרנדים, מבחוץ אתה יכול להכניס משהו אחר".

אתם מרגישים שיש תחרות ביניכם לבין אלון ליבנה, שהציג גם הוא בניו יורק?
"ממש לא" ממהר לענות אלעד, "אני מאוד אוהב את העיצובים שלו, אבל הסגנון שלנו מאוד שונה. אלון עשה כאן משהו שונה, דווקא התבאסנו שהוא לא כאן הפעם, זה היה יכול להיות עוד מישהו שיעמוד לצידנו. יש מעין אחווה בין ישראלים שנמצאים יחד בחו"ל, זה לא כמו בארץ".

בארץ אתם מרגישים שאין לכם פרגון מהתעשייה?
"מה שמבדיל אותנו ממעצבים אחרים הוא שמעולם לא ניסינו למצוא חן בעיני אף אחד מהתעשייה, לא נדחפנו לאירועים, לא עשינו שבוע האופנה בארץ, אף פעם לא ניסינו להגיע לאיזשהי כותרת בארץ. אני לא מחפש את הדאווין במקום שלא צריך דאווין. בגלל זה אני חושב שהרבה אנשים בשוק מכך שפתאום אנחנו פה. עשינו את זה בשקט ובלי לנקר עיניים".

מאחורי הקלעים בתצוגה של עידן כהן בשבוע האופנה בניו יורק. זאביק דרור,
מאחורי הקלעים בתצוגה של עידן כהן בשבוע האופנה בניו יורק/זאביק דרור

המשפחות שלכם כאן?
"לא, בגלל שזאת תצוגה ראשונה שלנו רצינו ראש שקט ושלא נצטרך לדאוג להם. כשנציג בספטמבר המשפחות יבואו, נגיע עם צוות של אסיסטנטים ונוכל לבלות עם המשפחה".

אתם כבר בטוחים שתהיו פה שוב בספטמבר?
"אנחנו חייבים. ברגע שאתה מציג פה פעם אחת ולא חוזר גמרת את עצמך. שום כלבו לא יזמין ממך, אתה בית אופנה שלא משדר יציבות. אף אחד לא יקנה ממך סחורה אם מחר אתה לא תהיה פה, רוצים לדעת שאתה חזק, יציב, מי עומד מאחורי המותג, למה הוא עומד מאחורי המותג, מי מייחצן אותך. זה לא רק לבוא ולהציג, זאת תכנית שלמה של כמה עונות. זאת עבודה קשה".

שאלה אחת על החתונה – עם יד הלב, זה גימיק?
"ממש לא, תכננו להתחתן כשהיינו פה פעם שעברה בדצמבר, כשבאנו למסיבת עיתונאים ופשוט לא הספקנו. באנו לחמישה ימים ולא היה זמן, אז אמרנו נתחתן בפברואר, ואז שמעו שאנחנו מתחתנים אז אמרו לנו טוב יאללה בואו".

ארבע שעות אחרי. התצוגה עברה בהצלחה, עידן היה מאושר כחתן ביום שמחתו, האולם התמלא עד אפס מקום, הכל עבד ותקתק. חצי שנה של עבודה נגמר בתצוגה של 8 דקות. מה הכי בא לך שיקרה מחר בבוקר? "לקבל טלפון מהסטייליסט של אנג'לינה ג'ולי שיגיד שהוא אהב את הדברים ובא לקחת לה שמלה".

*הכתבת השתתפה בנסיעת עיתונאים לסיקור התצוגה

התצוגה של עידן כהן בשבוע האופנה בניו יורק 2015. זאביק דרור,
התצוגה של עידן כהן בשבוע האופנה בניו יורק 2015/זאביק דרור
התצוגה של עידן כהן בשבוע האופנה בניו יורק 2015. זאביק דרור,
התצוגה של עידן כהן בשבוע האופנה בניו יורק 2015/זאביק דרור

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully