וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

המסר הוא המדיום: מדוע פרסומות אופנה נפסלות לשידור?

28.5.2015 / 18:40

צילומי עירום בפרסומות מובילים לפסילה אוטומטית? זה קורה בעיקר אצלנו. בתעשיית האופנה העולמית דווקא הטעיות דיגיטליות, אווירה בעייתית, רמזים וקונוטציות עלולים להזיק יותר. מהסטיילינג המוקפד של דקוטה פנינג ועד הריסים הארוכים מדי של נטלי פורטמן

יח"צ - חד פעמי
קארה דלווין בקמפיין בושם בלאק אורצ'יד של טום פורד אשר נפסל. יח"צ חו"ל
Mario Sorrenti,
מינית רק באופן מרומז. מודעת קארה דלווין לבושם טום פורד שאושרה להפצה/יח"צ חו"ל Mario Sorrenti

בסוף החודש שעבר התקבלו ברשות הבריטית לסטנדרטים בפרסום (ASA) תלונות עקב שלט חוצות של פרסומת לבושם. בשלט רחב הממדים שנתלה בפינת רחוב בבריק ליין, שכונה במזרח לונדון, נראתה הסופרמודל קארה דלווין שרועה על בטנה בעירום צידי. התמונה צולמה במסגרת קמפיין חדש לבושם Black Orchid של טום פורד. בתלונות נטען כי המודעה מוקמה במקום שילדים יכולים לראותה, שהיא עלולה לפגוע ברגשותיהם של באי מסגדים וכנסיות סמוכים ושבאופן כללי היא משפילה ומחפיצה נשים. בתגובה לתלונות, מטום פורד נמסר כי המודעה היא "חושנית אך לא מינית, כיוון שהפוזה של דלווין והבעת פניה הם קלאסיים ובסגנון שנראה שנים באמנות". כמו כן נטען כי המודעה לא הופצה מראש באופן מוגבל כי אין בה רמיזות מיניות, ושהיא מוקמה במרחק 100 מטרים מהמסגד הקרוב ו-300 מטרים מהכנסיה הקרובה ושאין כלל בתי-ספר סמוכים.

התלונות נבחנו על-ידי ASA, והוחלט כי "המודעה אינה מינית באופן מפורש, אלא באופן מרומז. ברור שיש מי שימצא אותה חסרת טעם בגלל העירום, אך עם זאת לא נראה שהיא עלולה לפגוע באופן רחב ורציני בעוברים ובשבים, מה שגם שבתי תפילה אינם קרובים מדי".

הדוגמנית הבריטית מיה גות בקמפיין מיו מיו, אביב/קיץ 2015. Steven Meisel, מערכת וואלה! NEWS
איפור מינימלי וביגוד גדול מדי יוצרים סקסואליזציה של ילדה. המודעה נפסלה למרות שהדוגמנית בת 22 ולבושה/מערכת וואלה! NEWS, Steven Meisel

באותו זמן פסלה הרשות פרסומת של מיו מיו, המותג הצעיר מבית אופנת-העל האיטלקי פראדה, עם הדוגמנית מיה גות'. הפרסומת נפסלה על רקע חשש מ"יצירת רושם של הצגת ילדה באופן מיני". ומדוע רק יצירת רושם? כי הדוגמנית רק נראית ילדה, למעשה כבר מלאו לה 22 שנים. במודעה נראית גות' בחולצת בטן שרועה על מיטה שמצעיה מקומטים, בוהה לכיוון דלת פתוחה חלקית. מפראדה נמסר שהם כלל אינם מודעים לאופי המיני של הפרסומת. מגזין ווג בריטניה, שפרסם כמה מתמונות הקמפיין, מסר כי לא התקבלו אצלו כל תלונות. אך מנגד, בנימוקי הרשות צוין כי האיפור המינימלי של הדוגמנית והעובדה כי הביגוד שלה קצת גדול עליה, יוצרים את הרושם שהיא בת עשרה, אפילו פחות מ-16. "אנו מעריכים כי המראה הצעיר, הסט והתנוחה יוצרים רושם של סקסואליזציה פוגענית וחסרת אחריות של ילדה", נמסר. בהתאם לכך, הפרסומת וכל תמונות הקמפיין נאסרו להפצה במדיה הבריטית.

היילי סטיינפלד בקמפיין מיו מיו, סתיו/חורף 2011. Bruce Weber, מערכת וואלה! NEWS
סיטואציה "חסרת אחריות של ילדה במיקום מסוכן". ההסברים של פראדה לא עזרו והפרסומת עם היילי סטיינפלד נפסלה/מערכת וואלה! NEWS, Bruce Weber
עירום אינו בהכרח קריטריון לפסילה אוטומטית מסר פוגעני או מסוכן המתקבל עקב אווירה, הקשרים, קונוטציות ורמזים, מהווה סיבה לצנזור

זאת לא היתה הפעם הראשונה שהרשות פסלה מודעה של מיו מיו. ב-2011 מודעה עם השחקנית היילי סטיינפלד, אז בת 14, נפסלה באורח מפתיע על רקע מה שתואר כ"חוסר אחריות בהצגת ילדה בלוקיישן לא בטוח". בתמונה נראתה סטיינפלד יושבת לבדה על מסילת רכבת ללא כל אדם נוסף בסביבה. מפראדה נמסר שהמודעה מבוססת על סט של סרט דמיוני ושהדוגמנית מגלמת שחקנית שנחה בין הצילומים. באופן ברור, נטען, לא רואים שום רכבת באופק ולא היתה כל כוונה להציג ילדה במיקום לא בטוח או בסכנה. אך למרות ההסברים, הפרסומת נפסלה.

תעשיית האופנה כבר יודעת היטב שעירום אינו בהכרח קריטריון לפסילה אוטומטית של פרסומת. מסר פוגעני או מסוכן המתקבל עקב אווירה, הקשרים, קונוטציות ורמזים, מהווה הרבה פעמים סיבה לצנזור.

דקוטה פנינג בקמפיין בושם מארק ג'ייקובס או לולה, אביב/קיץ 2012. Juergen Teller,
"אורך שמלתה, רגלה ומיקום בקבוק הבושם מושכים תשומת לה למיניות שלה". דקוטה פנינג במודעה שנפסלה/Juergen Teller

מודעת בושם של מארק ג'ייקובס עם השחקנית דקוטה פנינג נפסלה עקב המסקנה כי "הקמפיין כולו יוצר סקסואליזציה של ילדים". בתמונה נראתה פנינג, אז בת 17, יושבת על הרצפה כשבקבוק בושם אוברסייז מונח בין ירכיה. בזמנו נקבע כי המודעה "פרובוקטיבית ומינית" ושהמציגה נראית צעירה מגילה. "אורך שמלתה, רגלה ומיקום בקבוק הבושם מושכים תשומת לה למיניות שלה. לכן יש פה סקסואליזציה של ילדה. המסקנה, לכן, היא שהמודעה בלתי אחראית ועלולה להיות פוגענית באופן רציני". חברת קוטי UK, המפיצה את הבושם, הגיבה: "אנחנו לא מאמינים שהסטיילינג במודעה רומז כי הדוגמנית קטינה או שיש בה סקסואליזציה בלתי ראויה מפני שאין כל חשיפת חלקי גוף אינטימיים או פעילות מינית".

אורך השמלה ו"צניעות" אופנתית, מסתבר, לא מצליחים להסיח את הדעת מפני פרובוקציה מינית והמודעה נפסלה להפצה. פנינג עצמה אמרה מאוחר יותר שהיא מתחרטת שלקחה חלק בפרסומת באופן שבו שהיא צולמה.

אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
30 שניות אל תוך סרטון הפרסומת, הדוגמנית מדמה הזרקת סמים/מערכת וואלה!, צילום מסך

פרסומת בושם אחר, בל ד'אופיום של איב סן לורן, נפסלה כיוון שזוהה חשד ל"הדמיה של שימוש בסמים". בסרטון נראית השחקנית הצרפתייה מלאני תיירי רוקדת ריקוד חושני ובנקודה מסוימת, בערך 30 שניות אל תוך הסרטון, היא "דוקרת" את זרועה הימנית באצבע ידה השמאלית. האקט נתפס כרמיזה להזרקת סמים. שמו של הבושם, אופיום, הידוע כסם ממכר המחליש את היכולת הפיזית להגיב לגירויים, כמובן רק חיזק את החשד. "הוטרדנו ממה שנראה כמו הדמיה של הזרקת אופיאטים. הוטרדנו גם מכך שהיא נעה בסדרה של תנועות ומהירות כשלבסוף גופה שרוע דומם, פעולה שהחשבנו כרמיזה לתוצאה של שימוש בסמים", נאמר בהודעה רשמית.

הסבר איב סן לורן כי הרמיזה, לכאורה, להזרקת סמים "מייצגת למעשה את זרימת האנרגיה אל תוך הגוף על מנת לייצג את הדרכים שהובילו לתשוקה ותאווה. ההתפתלות כתוצאה מכך היא סמל לתחושת החיים עלי אדמות". לא עזר לבית האופנה הוותיק אשר בסופו של דבר הסרטון נאלץ לערוך את הסרטון מחדש והוסרה ממנו הסצנה הבעייתית.

קיילי מינו בתמונה מתוך סרטון הפרסומת Proof למותג ההלבשה התחתונה הבריטי אייג'נט פרובוקטור, 2001. יחצ חול,
אין ממש עירום, אבל יש אינטנסיביות מינית שנמצאה בלתי הולמת לטלוויזיה. קיילי מינוג בפרסומת לאייג'נט פרובוקטור/יחצ חול

ב-2009 נבחר בסקר אינטרנטי שערכה חברת הפרסום 'דיג'יטל סינמה מדיה' (DCM) סרטון פרסומת למותג ההלבשה התחתונה הבריטי אייג'נט פרובוקטור עם קיילי מינוג לסרטון הפרסומת הקולנועית הטוב ביותר אי פעם. בסרטון המכונה Proof זמרת הפופ נראית בלנז'רי תחרה שחור רוכבת על שור אימונים אלקטרוני מכוסה קטיפה אדומה על רקע מוזיקת רוק רועשת (Main Offender מאלבומם השני של The Hives). ה"אימון" האנרגטי נועד להוכיח נקודה: אייג'נט פרובוקטור הוא הלנז'רי האירוטי בעולם, כפי שהיא מצהירה בתחילת הסרטון. בסוף כשהיא מותשת ומיוזעת, היא מבקשת מן הגברים בקהל לעמוד. כשאיש לא נענה, היא קובעת סופית שאייג'נט פרובוקטור המותג הוא האירוטי העולם, "כפי שהוכח על ידי". למרות שלא היה עירום מפורש, הפרסומת אשר נחשבת עד היום לדוגמא מוצלחת של שילוב בין הסקסי והמצחיק, נפסלה לשידור טלוויזיוני והותרה להקרנה רק בקולנוע. ביוטיוב היא נצפתה מיליוני פעמים.

דוגמניות בפרסומת "פרחי רוע" של מותג ההלבשה התחתונה הבריטי אייג'נט פרובוקטור. יחצ חול,
למרות העירום, הנה פרסומת לאייג'נט פרובוקטור שאושרה לשידור בטלוויזיה/יחצ חול

פרסומת אחרת נוטפת מיניות וגם עירום ברור ומפורש של אייג'נט פרובוקטור דווקא נמצאה בלתי מזיקה. בפרסומת, 'פרחי רוע', נראות ארבע נשים לבושות חלקית בפריטי לנז'רי נועזים חוטפות אישה בביתה. למרות חשיפת ציצים וישבנים (כמו גם כל מיני אקססוריז S&M), הפרסומת הוגדרה כ"בלתי סבירה ליצור פגיעה רחבה".

נטלי פורטמן במודעת דיור למסקרה אשר נפסלה על רקע עיבוד תמונה מטעה, אביב/קיץ 12. Craig McDean, יח"צ חו"ל,
הריסים הוארכו והופרדו דיגיטלית. נטלי פורטמן והריסים המוגזמים שלה במודעת דיור שנפסלה/Craig McDean, יח"צ חו"ל

מודעת יופי של דיור עם נטלי פורטמן נפסלה בנימוק שתמונת הכוכבת עברה עיבוד מוגזם ומטעה. פורטמן מקדמת במודעה מסקרה ונכתב בה שהמוצר יוצר "אפקט הכפלת ריסים מופלא. ריס אחר ריס". האפקט, כפי שנראה בתמונה, התגלה למרבה המבוכה כתוצר של עבודת מחשב. "המודעה מטעה ומגזימה את אפקט המוצר", קבעה הרשות. דיור מסרו שנעשה רק עיבוד מינימלי, שצרכנים מצפים לתמונות מעובדות מקצועית במודעות יופי ושהתוצאה הנראית ניתנת להשגה באמצעות המוצר עצמו. הטיעון לא שינה את ההחלטה.

אגב, בחינת המודעה נעשתה בהמשך ל"הלשנה" של קבוצת לוריאל פריז שבעצמה נאלצה להסיר פרסומות יופי למוצריה עקב חשדות להטעייה. למשל, מודעת פרסומת למייקאפ עם ג'וליה רוברטס שהוסרה עקב תלונה של חברת הפרלמנט הבריטי ג'ו סווינדון (מטעם הליברל-דמוקרטים) שטענה כי התמונה של הכוכבת אידאליסטית באופן שיוצר לחץ על נשים ונערות להיראות מושלם.

ג'וליה רוברטס במודעת פרסום למייקאפ לנקום Teint Miracle Foundation אשר נפסלה על רקע עיבוד תמונה מטעה. יחצ חול
Mario Testino,
"אידאל שיוצר לחץ בקרב נשים ונערות לניראות מושלמות". ג'וליה רוברטס מפרסמת מייקאפ/יחצ חול Mario Testino

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully