וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

האורך לא קובע

2.6.2015 / 14:54

מדוע לשמלה קצרה יש את הלגיטימציה החברתית שלמכנסונים קצרים אין? נראה כי הדיון האמיתי סביב מחאת התיכוניסטיות הסוערת לא אמור לעסוק באורך הבד, אלא בצביעות ובקונטקסט. גם ב-2015, פלח האוכלוסייה הנרחב עדיין מעדיף את המין הנשי בשמלה אדומה ושתי צמות. טור דעה

גל גדות במכנסונים מקולקציית אביב-קיץ 2015 של קסטרו. דודי חסון, מערכת וואלה! NEWS
האיום האמיתי מגיע מהרגליים? גל גדות במכנסונים מקולקציית אביב-קיץ 2015 של קסטרו/מערכת וואלה! NEWS, דודי חסון

לא דאעש. לא התחממות גלובאלית. לא סוגיית הגרעין. לא פוליטיקאים מושחתים ואפילו לא התוהו הסוציו-אקונומי שלעברו שועטת המדינה הזאת. האיום האמיתי מסתבר, מגיע בכלל מהרגליים. בימים האחרונים כידוע מדינת ישראל נתונה בסערה, והכל בגלל מכנסונים.

העלילה לא מורכבת במיוחד – בנים, בנות והעור החשוף שמפריד ביניהם. בסך הכל מדובר בעוד מערכה במלחמת המינים, רק שהפעם היא מתרחשת בין כותלי בית הספר במעטה מהוגן יותר לכאורה. הטוויסט עם זאת אינו נובע מהדיון המופרך שהוא בסך הכל לא יותר מגרסה חילונית ותמימה למה שקורה בבני ברק או בית שמש. הדיון האמיתי בכלל לא אמור לעסוק באורך הבד, אלא בצביעות. רק תשאלו את מישל אובמה שחטפה על הראש לפני כשנתיים על כך שהעזה להיתפס בציבור בזוג מכנסיים קצרים. אז מה אם היא כבר לבשה שמלות חינניות באותו האורך באינספור הזדמנויות לפני ואחרי אותה תקרית פושעת?

מישל אובמה לובשת מכנסונים. AP
מישל אובמה לובשת שורטס וחוטפת על הראש/AP
המהפכה הצרפתית לא התרחשה רק פעם אחת. היא התרחשה שוב במאה העשרים, בהיבט פוליטי לא פחות מזה של המהפכה המקורית

הגברת הראשונה של אמריקה ושל העולם המערבי כמובן אינה לבד. גם בישראל בנות המין הנשי עוברות מדי יום על אותו חוק לא כתוב, שככלות הכל עדיין מעדיף את פלח האוכלוסייה הנרחב הנ"ל בשמלה אדומה ושתי צמות. כי למקרה שתהיתם - אכיפת המכנסונים המדוברת אינה מכוונת כרגע לשני המינים.

מכנסיים בראש ובראשונה הם פריט גברי. את עיקר הקרדיט להברחה שלהם אל המלתחה הנשית יש לתת לגבריאל קוקו שאנל ולאיב סן לורן. המהפכה הצרפתית לא התרחשה רק פעם אחת. היא התרחשה שוב במאה העשרים, בהיבט פוליטי לא פחות מזה של המהפכה המקורית. אנחנו כמובן לא הסתפקנו במכנסיים הקלאסיים. בשלב מסוים היינו חייבות לספח אלינו גם את המכנסיים הקצרים, אלו ששימשו במאה התשע עשרה ובתחילת המאה העשרים אך ורק נערים אירופאיים ואמריקאים. לפחות עד שהגיעו לגיל בו אפשר להתחיל ואז זכו בכבוד ללבוש מכנסיים באורך מלא. החל ממלחמת העולם השנייה, גם חיילים שנשלחו ללוקיישנים טרופיים החלו לאמץ את הטרנד. אם להרוג ולהיהרג, אז לפחות שיהיה בניחותא.

לעומת זאת ברגע שנפרם התפר החוצץ והמתריס שבין הרגליים, הטון מתרכך והדיון משתנה. ילדות תמות בשמלות קלילות ומתנפנפות או נשים חושניות בשמלות מיני צמודות – כך או כך, אורך הבד נותר זהה לזה של המכנסיים הקצרים. מה שמשתנה הוא הקונטקסט. לשמלה קצרה יש את הלגיטימציה החברתית שלמכנסונים הנשיים אין. נכון, שמלה היא גם פאן קליל ואופנתי, אבל בראש ובראשונה היא סממן נשי מובהק. ככה לימדו אותנו, ילידי העולם המערבי, מגיל אפס.

sheen-shitof

עוד בוואלה!

קופת החולים המובילה מציגה: השירותים שיהפכו את החיים שלכם לקלים יותר

בשיתוף כללית
קוקו שאנל. GettyImages
קוקו שאנל, ממובילות ההברחה של המכנסיים אל המלתחה הנשית/GettyImages
בעולם בו טרנדים מתחלפים בזה אחר זה, משום מה רק האובייקטיביזציה ממאנת לצאת מהאופנה

בין אם נרצה ובין אם לא, השמלה מסייעת לשעתק את הפער בין המינים - הפער המובנה והפיזיולוגי אשר מנוצל באופן ציני על ידי מיליוני גברים בעולם על בסיס יומיומי. דפדוף קל בעיתונים או הפסקת הפרסומות בין שטות כזו או אחרת ב"האח הגדול" יספיקו בשביל לבסס את הטענה הזו. כיום, בעידן שבו מלחמות מתנהלות קודם כל במדיה, הפייט העיקרי הוא בראש ובראשונה על לבו של האדם הצורך. הדרך אל הכיס עוברת דרך אזור החלציים, כאשר בעורק הראשי זורמות להן נשים המשמשות אמצעי נטול אמצעים לקידום מכירות. בעולם בו טרנדים מתחלפים זה באחר זה, משום מה רק האובייקטיביזציה ממאנת לצאת מהאופנה. ההחפצה הנשית מסתבר היא על-זמנית. כך גם הצביעות.

אז נכון. אנחנו צריכות לומר תודה על כך שמדד האפליה המגדרית הצטמצם בחלקים מסוימים בעולם, לפחות בכאלה בהן מעמדן של נשים לא פחות ערך מזה של פרות, במדינות בהן נשים אינן מאולצות לעטוף עצמן לדעת או לחילופין לעבור כריתת דגדגן בבגרותן. 'התקדמנו', וכיום מותר לנו להביע דעה, להצביע, להתמודד על משרות בכירות ולפתח קריירה. אז למה לעזאזל אסור לנו לעשות את זה במכנסיים קצרים? תנסו את זה אתם בחום יולי-אוגוסט.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully