וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

כולם רוצים להיות וואספים

תמר מרקוביץ'

13.12.2015 / 16:47

כבר שנים שהקמפיינים האמריקאים נראים אותו דבר. מדשאה ירוקה, חבורה לבנה בעיקרה, גברים עם בלורית מוקפדת, נשים עם שיער גולש. הסגנון הכל-אמריקאי השמרני שבין הקולג' לקאנטרי קלאב למגרש הגולף. להלן סקירה חורפית של המותגים בז'אנר המוצעים בארץ

קולקציית חורף 2015/16 של טומי הילפיגר. צילום: יח"צ חו"ל,
טומי הילפיגר לחורף 2015/16. סממנים של כסף ישן ופוליטיקלי קורקט/צילום: יח"צ חו"ל
וואספ, המעמד הפריבילגי של אמריקה, הוא מקור ההשראה של אותו סגנון אמריקאי מוכר (known) ומוכר (sales)

מדשאה גדולה, חבורה לבנה בעיקרה, לגברים יש בלורית מוקפדת ולנשים שיער גולש. כולם לובשים סריגים (עבים בחורף ודקיקים בקיץ) וחולצות מכופתרות. אם זהו קמפיין חורף יהיו בחבורה נציגויות למקטורנים (נשים וגברים) וגם למעילי פוך מסוגננים, ובקיץ יהיו שמלות קיץ שמרניות, בדרך כלל מסתיימות אי שם מעל הברך וחושפות זרועות, אך בעלות מחשוף מזערי ולעולם לא בכתפיות ספגטי. צבעי כחול, אדום ולבן יהיו נוכחים בין אם באופן מובהק ומכוון או ברמזים, וסיפור המסגרת הוא אחד מהבאים: הפלגה משפחתית, מסיבה משפחתית גדולה, סיפור קולג' או סיפור יציאה לטבע. לשם חידוד - ההפלגה היא הפלגה של כסף ישן, כאלה שיודעים להשיט בעצמם את הסירה כי זהו התחביב המשפחתי מילדות - הכי רחוק ממסיבות היאכטה של פי-דידי ושות'.

כבר שנים שאלו הקמפיינים האמריקאים המובילים. ואם מדובר בקמפיין מהשנים האחרונות הוא כנראה כולל גם דוגמן או דוגמנית שחורה. הפוליטקלי קורקט דורש נציגות פלורליסטית כלשהי, אפילו אם מזערית, כך שאפילו בקמפיין שמדמה חתונה של שני תכולי עין עם סבא כסוף ורדרד ושושבינות צהובות כחלמון, לצד הכלה (בשמלת כותנה קיצית נטולת שרוולים שמסתיימת מעל הברך) תעמוד האפרו-אמריקנית, לנצח בשיער מקורזל טבעי ולא חלילה מוחלק.

טומי הילפיגר, ראלף לורן, נאוטיקה, טימברלנד הם מהשמות הבולטים המייצגים את סגנון האופנה הזה המורכב ממעט השראות מהאוניברסיטה, מעט מהפרפי המיושן והטוב ומעט ממועדוני הקאנטרי קלאב - בקיצור, תרבות הוואספ.

אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
חורף 2015/16 של טימברלנד. סגנון נקי והרבה סריגים וכותנה איכותית/מערכת וואלה!, צילום מסך
בית קיץ בהאמפתונס, אוניברסיטה בבוסטון, מנוי לקאנטרי קלאב, הפלגה עם הבוס ומשחק גולף עם מישהו שקוראים לו ג?ים - אלה סממני הקבוצה

וואספ - כינוי לקבוצת האליטה האמריקאית שמשמעותו היא ראשי תיבות של שלושת מאפייני המוצא - לבן, אנגלו-סקסי ופרוטסטנטי - הלוא הוא המעמד הפריבילגי של אמריקה. האשכנזים של המערב. עד שנות השישים הם שלטו באופן כמעט בלעדי באוניברסיטאות ובמשק כולו והם מקור ההשראה העיקרי של אותו סגנון מוכר (known) ומוכר (sales) שמזוהה כל כך כסגנון אמריקאי ובא לידי ביטוי בפריטים שמרניים למדי, גם בסגנון שלהם וגם במסרים המסחריים שלהם - סגנון נקי, הרבה סריגים וכותנה, הקפדה על טקסטיל איכותי ותפירה קפדנית ומיצוב אולד-מאני-אמריקאי. סגנון הקאנטרי -קולג'- פרפי. למעשה כל השלושה מייצגים בדיוק את אותו עולם יאפי, החלום האמריקאי במיטבו, לפחות כפי שהוא מצטייר בעמוד 6 בניו-יורק טיימס - בית קיץ בהאמפתונס, אוניברסיטה בבוסטון, מנוי לקאנטרי קלאב, הפלגה בשבת בצהריים עם הבוס שלך ואשתו, משחק גולף עם מישהו שקוראים לו ג'ים, מסיבת יומולדת 80 לסבא באחוזה הגדולה שלו בקונטיקט שבה תתכנס כל המשפחה בהירת העיניים.

זה לפחות החלום שמוכרים לנו בז'אנר הזה, גם אם הוא עובר רק מעל ראשינו ומעולם לא השקענו בו מחשבה. מצחיק לחשוב שראלף לורן, אולי הוגה ומייסד הז'אנר הוא בכלל יהודי מהברונקס שנולד בשם ליפשיץ. גם טומי הילפיגר, עוד אחד שידוע שרחוק מלהיות פרוטסטנטי עם בית בקונטיקט. ואולי זה לא מצחיק, אולי זה מתבקש. אולי טבעי שבוני המקדשים לתרבות הוואספית הם אלו שהסתכלו עליה בערגה, אלו שחלמו על מועדון האחווה ההוא שאליו לא היה להם סיכוי להתקבל.

sheen-shitof

מחיר חסר תקדים

המכשיר של הישראלים שהמציאו את מסירי השיער בהנחה בלעדית

בשיתוף Epilady
אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
חורף 2015/16 של נאוטיקה. מועדון אחווה שמרני/מערכת וואלה!, צילום מסך
בארץ קוד הלבוש העסקי עדיין נשען על הסטייל הוואספי, למרות שבארה"ב מדובר בלבוש פנאי מושלם

הרבה השתנה בעולם, גם בחברה האמריקאית, מאז ראלף ראובן ליפשיץ הניח תפילין בבר מצווה או טומי הילפיגר נכנס לתא הוידוי בכנסייה הקתולית הקטנה שבניו יורק, אולי כדי למצוא רגע שקט מכל שבעת אחיו ואחיותיו. את הוואספ החליף היאפי שיכול היה להגיע בכל צבע מין או מוצא, ואפילו את היאפי החליף הבובו - בורגני-בוהמייני שעשה את הונו הרב על הדרך, תוך כדי הגשמה עצמית, והוא בז לסמלי סטטוס מטבעו.

ועדיין, מהרגלים קשה להיפטר. סגנון הוואספ הכל-אמריקאי הוא עדיין הסגנון השולט ביבשת אמריקה ובעולם בכלל, בתור סגנון הספורט-קז'ואל. בארץ קוד הלבוש העסקי עדיין נשען על הסטייל הוואספי, למרות שבארה"ב מדובר בלבוש פנאי מושלם. למעשה, הסגנון האמריקני הוא עדיין המועדף על פלח אוכלוסייה משמעותי ביותר, גם מעבר לעולם העסקים. על כך יעידו שפע החנויות המוכרות את הסגנון הזה גם בארץ, ולהלן סקירה של המותגים המובילים בז'אנר:

נאוטיקה: המותג הפך למותג לייף סטייל בינלאומי מוביל אשר מציע אופנה איכותית וקלאסית לנשים, גברים וילדים. פריטי נאוטיקה הינם פריטים אופנתיים בעלי שיק קלאסי מתוחכם המעוצבים בהשראת הים ועולם הימאות. כיום, נאוטיקה הינו מותג אופנה מצליח ביותר מ-75 מדינות בעולם וגם בארץ הוא מונה מספר סניפים וחנויות דגל וגם נמכר ברשת אימפוריום.
טווח מחירים: 179-599 שקלים (מעילים עשויים להיות יקרים יותר). להשיג ברשת נאוטיקה, רשת אמפוריום ואתר נאוטיקה.

חורף 2016 של ראלף לורן. צילום: יח"צ חול,
חורף 2015/16 של ראלף לורן. השראה מדרום ארצות הברית/צילום: יח"צ חול

ראלף לורן: מותג האופנה היוקרתי הבינלאומי מארה"ב לנשים וגברים. ראלף לורן לוקח את רוב השראתו מדרום ארה"ב, במדינות כמו טקסס. כל האלמנטים של הקאובוי, סוסים, מכנסי רכיבה, דוגמאות של פאצ'ים על הברכיים והדפס פרחוני אשר מזכיר את השדות הפתוחים. מקור ההשראה נוסף נובע בעקבות הקולג' היוקרתי YALE. ההשראה הגיעה כבר בשנות ה-30 וה-40 מהלבוש הייחודי של חברי הקולג' שייצגו את הרוח הצעירה של אורח החיים בקמפוס. ניתן לראות ז'קטים וסריגים בסגנון ספורטיבי. ווסטים, סריגים, בלייזרים, ז'קטים מצמר מיוחד, חולצות מכופתרות, חולצות פולו עם הלוגו המיוחד של קבוצת הרוגבי וכן לוגו הסוס המסורתי ב-2 גדלים.

החיבור בין הלבוש הלא רשמי לרשמי יוצר שילוב שמנציח את אווירת הקמפוס הקלאסית המסורתית והוא אולי שיאן החיקויים, תואר מפוקפק במקצת אך ממחיש את נחשקותו של המותג הרבה מעבר לגבולות ארצות הברית. בעונה האחרונה הבהירו נציגי הרשת בארץ על המגמה הברורה של ראלף לורן להנגיש את המחירים לצרכן, ואכן ניכרת ירידה משמעותית במחירים, לא על חשבון הסגנון או איכות הפריטים יש לציין. טווח מחירים: 299-3000 שקלים. להשיג בחנויות ראלף לורן רמת אביב, ראלף לורן כיכר המדינה ובחנויות הנבחרות של רשת אמפוריום.

טימברלנד: קולקציית אופנה איכותית, "ירוקה" ומגוונת. הנעלה, הלבשה ואקססוריז באווירת החיים האורבניים. הקולקציה הנוכחית מגדירה מחדש תרבות החוץ ומאפשרת ללקוחות לזרוח ולהצית מחדש את הדרך שלהם בסגנון ייחודי ומודרני בעזרת קולקציה פורצת דרך, מודרנית עם סטייל, המאפשרת להיות ערוכים לשינויים החלים מדי יום ולטרנדים המתחלפים. טווח מחירים: 199- 1390 שקלים לביגוד ולנעליים. להשיג ברשת טימברלנד וברשת אמפוריום.

קולקציית חורף 2015/16 של טומי הילפיגר. צילום: יח"צ חו"ל,
חורף 2015/16 של טומי הילפיגר. מסורת אמריקאית עם טוויסט מודרני/צילום: יח"צ חו"ל

טומי הילפיגר: מותג גלובלי עם רוח אמריקאית, המשדר בשפה הבינלאומית של סטייל. לוק אמריקאי קלאסי, מגניב, פרפי-סטודנטיאלי, נצחי ומעודכן, שתמיד משתנה ומתעדכן ונותן לכל אחד ואחת את המראה הייחודי לו. המסורת האמריקנית עם הטוויסט המודרני. הסיסמא שמלווה את המותג היא Classic American Cool. טווח מחירים: 140-3,349 שקלים. ניתן להשיג בחנויות הדגל: שרונה תל אביב, קניון רמת אביב, קניון הזהב ראשון לציון, שדרות אלרוב ממילא ירושלים, והן בחנויות פקטורי 54 ברחבי הארץ.

גאנט: מותג אמריקאי עם תחכום אירופאי המציע אופנה שמרנית אך מהוקצעת באיכות גבוהה לגברים, נשים וילדים, ובנוסף שעונים, ריהוט, נעליים והלבשה תחתונה. ערכי המותג מבוססים על האותנטיות והחדשנות של מורשת האוניברסיטאות היוקרתיות בחוף המזרחי של ארצות הברית שראשיתה בניו הייבן, קונטיקט ארה"ב בשנת 1949. מאז, המותג פיתח והוסיף טאץ' אירופאי מתוחכם וכיום נהנה מנוכחות גלובלית בלמעלה מ-70 מדינות עם 750 חנויות ו-4,000 נקודות קמעונאיות נבחרות. טווח מחירים: 149-4,000 שקלים. חנויות הרשת בארץ - קניון רמת אביב תל אביב, קניון עיר ימים, נתניה, קניון גבעתיים.

גאנט - קולקציה 2016. יח"צ גאנט,
חורף 2015/16 של גאנט. מותג אמריקאי עם תחכום אירופאי/יח"צ גאנט

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully