וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

מעצבת האופנה סוניה ריקל מתה הבוקר בגיל 86

25.8.2016 / 13:40

המעצבת היהודיה-צרפתיה מתה לאחר מאבק ממושך במחלת הפרקינסון. האישה שהלבישה בשנות ה-60 את בריז'יט בארדו ואודרי הפבורן כונתה "מלכת הסריגים של עולם האופנה" וזכתה להערכה רבה. ריקל נחשבה למודרנית מול הקוטור השמרני ועודדה נשים להתלבש על פי טעם אישי ולא לפי טרנדים

אתר רשמי

בווידאו: תצוגת סתיו/חורף 2016/17 של בית סוניה ריקל בפריז

סוניה ריקל, מרץ 2007, פריז. GettyImages
1930-2016, סוניה ריקל/GettyImages

המעצבת היהודיה-צרפתיה סוניה ריקל מתה הבוקר בביתה בגיל 86, לצד בני משפחתה, לאחר מאבק ממושך בן 15 שנה במחלת הפרקינסון. המעצבת המסקרנת זכתה להערכה רבה מצד תעשיית האופנה העולמית, שהתאהבה בדגמיה הססגוניים. ריקל נולדה במאי 1930 בפריז, למשפחה ממוצא רומני-רוסי, שנודעה כמשכילה והיתה שייכת למעמד הגבוה. ריקל פעלה ברובע סן ז'רמיין בפריז בשנות השישים לצד מעצבים גדולים ביניהם איב סאן לורן וקרל לגרפלד, ואת החנות הראשונה היא פתחה ב-1968. בתחילת הקריירה שלה היא נהגה לעצב סוודרים ייחודיים, בעקבות תחושה אישית של חוסר בביגוד בקטגוריה הזאת עבור נשים צעירות עם חוש סטייל, ולכן כונתה "מלכת הסריגים של עולם האופנה".

היא הפכה במהרה לשם דבר בתחום, עם שורת לקוחות מפורסמות שנחשבות עד היום לאייקונות אופנה, ביניהן בריז'יט בארדו וקתרין דנב. ב-1960 פרסם מגזין האופנה ELLE תמונה של סוודר בעיצובה - ובעקבותיה הגיע הכוכבת הגדולה אודרי הפבורן אל הבוטיק הפריזאי של ריקל ורכשה לעצמה 14 סוודרים שונים. מאוחר יותר התפתח בית האופנה גם לעיצוב תיקים, משקפיים וליין בישום.

sheen-shitof

עוד בוואלה!

קק"ל מעודדת לימודי אקלים באמצעות מלגות לסטודנטים צעירים

בשיתוף קק"ל
ג'יג'י חדיד בתצוגת סוניה ריקל סתיו/חורף 2016/17 בפריז. GettyImages
ג'יג'י חדיד בראש קבוצת דוגמניות בתצוגת סוניה ריקל לעונת סתיו/חורף 2016/17 בפריז/GettyImages

ריקל היתה חלק מוביל באופנת הרדי טו וור, שהיתה מבחינתה תגובה מודרנית להוט קוטור הצרפתי השמרני. עבודותיה התבססו על רעיונות שהגתה בעצמה, כמו "ריקאליזם" – מושג שכוונתו היתה לקרוא לנשים לחיות חיים עצמאיים ומשוחררים בכל התחומים, וכמובן גם באופנה. המושג השני שהיא מזוהה איתה ועמד בבסיס העיצוב הוא "לא במודה" - עידוד נשים להתלבש על פי טעמן האישי במקום להיות קורבנות או שבויות של טרנדים ושל המודה.

כיום היא נחשבת לחלק מקבוצת מעצבי-על יהודים משפיעים כמו דונה קארן, זאק פוזן, מארק ג'ייקובס, אלבר אלבז ודיאן פון פיסטנברג. ריקל פרסמה מספר ספרים, כולל רב מכר בשם "A-Z של האופנה" ומספרי סיפורי ילדים מצליחים. היא גם היתה חלק מאנסמבל אנשי האופנה מהסרט הקולנועי "משהו ללבוש" של רוברט אלטמן מ-1994.

בשנת 2008 התקיימה בפריז תצוגת אופנה מיוחדת לציון 40 שנה לבית האופנה, והוענק לה עיטור כבוד לאות הוקרה על 40 שנותיה בעולם האופנה הצרפתי. המוזיאון לאמנות דקורטיבית פריז העלה באותה השנה תערוכת רטרוספקטיבה לכבודה. ב-2010 שיתפה ריקל פעולה עם ענקית האופנה השבדית H&M, באחד משיתופי הפעולה הראשונים עם מעצבי-על שנחשב גם לאחד המוצלחים שיעדה הרשת.

בשנת 1995 תפסה בתה נטלי את הפיקוד על העסק בפן העיצובי, אולם האם סוניה עדיין שימשה עבורו השראה. ב-2007 הפכה ריקל לנשיאת החברה, והחל מ-2014 עומדת בראש המותג המנהלת הקריאטיבית ז'ולי דה ליברן. בתה מסרה הבוקר את הפרטים בדבר מותה בהודעה מסודרת לתקשורת.

המעצבת סוניה ריקל ודוגמניות בתצוגת עונת 1986/87 בפריז. AP
ריקל בתצוגה בפריז, 1986/AP
תצוגת סוניה ריקל סתיו/חורף 2016/17 בפריז. GettyImages
תצוגת סתיו/חורף 2016/17 בפריז/GettyImages
אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
קולקציית השת"פ של סוניה ריקל עם H&M, שנת 2010/מערכת וואלה!, צילום מסך
אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
קמפיין סתיו/חורף 2011/12/מערכת וואלה!, צילום מסך

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully