וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

מסינדי ועד קלאודיה: כך נראו הסופרמודלס החמות מהניינטיז בתחילת דרכן

13.12.2016 / 8:33

הצלם האמריקאי הרב ריטס, שמת בגיל 50, היה אחראי לדימויים הבולטים של שנות השמונים והתשעים. צילומי השחור-לבן שלו תיעדו את דוגמניות-העל טרום תקופת התהילה, והכתיבו את היופי שהגדיר את תור הזהב של הסופרמודלס. עבודותיו יוצגו בתערוכה חדשה בלונדון

יוטיוב

בווידיאו: בונוס לגולשות - תרגילי חיטוב ביתיים מאת סינדי קרופורד.

עולם האופנה מתעסק רבות בחודשים האחרונים סביב הויכוח הנוגע להגדרה מהי סופרמודל, והאם הדוגמניות המצליחות בשנה האחרונה - ביניהן קנדל ג'נר וג'יג'י חדיד - ראויות להחזיק בתואר הנחשק. במקביל, ובשילוב עם הקאמבק המפואר של הניינטיז, עולים החשק והסקרנות לראות עוד ועוד מטעמים אופנתיים תוצרת דוגמניות-העל ששלטו בשנות התשעים, בתקופה שנחשבה לתור הזהב של הסופרמודלינג.

לצלם הרב ריטס היה תפקיד משמעותי באותן שנים, כשהיה זה שלכד בעדשה באופן מדויק את מה שהגדיר את היופי בעשור ההוא. ללא כל הכשרה פורמלית, אוחז ריטס ברזומה המרשים שלו תצלומים של הדוגמניות הגדולות, טרום תקופת תהילתן. כך צולמו פני המלאך של כריסטי טרלינגטון במראה הטבעי הרטוב ב-1988, צילום הביקיני המפורסם של הלנה כריסטנסן ב-1992, תמונת הטופלס של קלאודיה שיפר עם הג'ינס ומחרוזת הפנינים בחוף במאליבו, וצילום הטופלס של סינדי קרופורד ב-1988, זמן רב לפני שקריירת הדוגמנות שלהן נסקה.

קלאודיה שיפר, 1990

קלאודיה שיפר בתצלום של הרב ריטס מ-1990. Herb Ritts, © Herb Ritts Foundation,
פוזה אייטיזית ומחרוזת פנינים על החוף במאליבו/Herb Ritts, © Herb Ritts Foundation

ריטס היה מפורסם בזכות תצלומים דרמטיים בשחור-לבן, שתיעדו דוגמניות לצד אמנים, שחקנים ואנשי תרבות מפורסמים עבור מגזיני אופנה ותרבות מובילים, ביניהם ווג, אינטרוויו, הארפר'ס בזאר, ואניטי פייר ואחרים. הדוגמניות, שבאותה תקופה היו רגילות שצלמי האופנה מכתיבים להן מה לעשות ובאילו פוזות והבעות להצטלם, נהנו בסטודיו של ריטס מחופש מוחלט. דוגמנית-העל לשעבר סטפני סימור נהגה לספר בראיונות על הצילום שלה למגזין פלייבוי, תחת ניצוחו של הצלם המנוח: "כמעט הברזתי מהצילומים מרוב לחץ, אבל לבסוף נהניתי מאוד. הצילומים יצאו מדהימים, לא רציתי שהעבודה בסטודיו תסתיים". גם נעמי קמפבל חיזקה את התדמית החיובית כשקראה לו "ג'נטלמן אמיתי".

כריסטי טרלינגטון, 1988

כריסטי טרלינגטון בתצלום של הרב ריטס מ-1988. Herb Ritts, © Herb Ritts Foundation,
פני מלאך במראה הרטוב/Herb Ritts, © Herb Ritts Foundation

הצלם האמריקאי מת בדצמבר 2002 כשהיה בן 50 בלבד, כתוצאה מדלקת-ריאות שככל הנראה היתה סיבוך של היותו נשא איידס. צילומיו הרכיבו את דימוי היופי שעיצב את שנות השמונים והתשעים. בין צילומיו המפורסמים ביותר ניתן למצוא את תמונתו של כריסטופר ריב המשותק בכסא הגלגלים, את אליזבת טיילור בשיער קצוץ וצלקת אחרי ניתוח מוח, וכמובן את התצלום הראשון שהקנה לו את שמו - זה של השחקן ריצ'רד גיר, עוד כשהיה אלמוני לחלוטין, אותו הוא הכיר במפגש מקרי דרך חבר משותף.

הוא צילם גם עטיפות תקליטים וביים וידאו-קליפים. ב-1991 זכה בשני פרסי אמ.טי.וי על הקליפ הטוב ביותר לזמר ("Wicked Game" של כריס אייזק) והקליפ הטוב ביותר לזמרת ("Love Will Never Do" של ג'נט ג'קסון). ריטס גם ביים למדונה את הקליפ ל-"Cherish", והוידיאו האחרון שלו היה ל-"Underneath your clothes" של שאקירה.

את אוסף העבודות של ריטס ניתן לראות כעת בתערוכה "Herb Ritts: Super exhibition" בגלריית האמנות המילטון בלונדון, שתיחתם ב-27 בינואר.

סינדי קרופורד, 1988

סינדי קרופורד בתצלום של הרב ריטס מ-1988. Herb Ritts, © Herb Ritts Foundation,
טופלס תמים בסטודיו/Herb Ritts, © Herb Ritts Foundation

הלנה כריסטנסן, 1992

הלנה כריסטנסן בתצלום של הרב ריטס מ-1992. Herb Ritts, © Herb Ritts Foundation,
תמונת הביקיני המפורסמת/Herb Ritts, © Herb Ritts Foundation

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully