וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

סמל של תקופה: 20 שנה לשמלת דגל הממלכה המאוחדת של ג'ינג'ר ספייס

על שמלת מיני קצרצרה במיוחד בעיצוב גוצ'י נתפרה ברגע האחרון מגבת מטבח עם הדפס של דגל בריטניה. בעקבות הופעה בלתי נשכחת של להקת הספייס גירלז בטקס הבריטס, הפכה השמלה לאייקון, שוחזרה פעמיים ונחשבת כיום לפריט אופנת הפופ היקר ביותר שנמכר במכירה פומבית בבריטניה

צילום מסך

בווידיאו: צפו בשמלה מתוך ההופעה המיתולוגית בטקס הבריטס.

חורף 1997 היה שיאה של תקופה שלמה של גאווה בתרבות-הפופ הבריטית. בריט-פופ, אינדי-פופ, האוס ופופ טהור תוצרת בריטניה הצליחו בכל העולם, והתקופה זכתה לכינוי "Cool Britania". לאחר "Swinging London", תקופת שנות ה-60 בלונדון בפרט ובבריטניה בכלל, שהתאפיינה ביצירה צעירה ומשוחררת בתחומי התרבות, בריטניה ידעה תקופת פריחה מוזיקלית. הרכבים כמו אואזיס, בלייר, פאלפ, ווסטלייף, רובי וויליאמס, אול סיינטס, הספייס גירלז ועוד הרבה אחרים הפכו לתופעות בינלאומיות. הביטוי "Cool Britania" שביטא את האופטימיות החדשה, הפך שגור בפי כל. בריטניה הפכה שוב לקולית.

הספייז גירלז, להקת בנות שהוקמה בלונדון ב-1994 וכללה את ויקטוריה בקהאם (אז אדמס), מלאני בראון, אמה בנטון, מלאני צ'יסהולם וג'רי האליוול, הייתה מאז להרכב הפופ הנשי המצליח אי פעם. הצלחת העל של השנה הקודמת עם סינגל בכורה ("Wannabe") שהגיע למקום הראשון ב-37 מדינות, נמשכה עם להיטים נוספים, והספייס גירלז היו לתופעה בינלאומית. שמות החיבה שלהן, "פוש ספייס" (ויקטוריה), "סקרי ספייס" (מלאני בראון), "בייבי ספייס" (אמה בנטון), "ספורטי ספייס" (מלאני צ'יסהולם) ו"ג'ינג'ר ספייס" (ג'רי האליוול), הפכו למותג בפני עצמו. הביטוי "girl power" שהן עשו בו שימוש תדיר ותיאר עוצמה נשית, עצמאות ובטחון עצמי, הפך מוכר ונקשר אליהן, במיוחד לג'רי האליוול.

הספייס גירלז בהופעה בטקס פרסי הבריט, לונדון, פברואר 1997. יו טיוב, צילום מסך
ג'רי האליוול בשמלת דגל ממלכת בריטניה בטקס פרסי הבריט, 1997/צילום מסך, יו טיוב
הספייס גירלז בהופעה בטקס פרסי הבריט, לונדון, פברואר 1997. GettyImages
במקור זו הייתה שמלה שחורה קטנה של גוצ'י. הופעת הספייס גירלז בטקס פרסי הבריט, פברואר 1997/GettyImages

ג'ינג'ר ספייס, שזכתה לכינוי בזכות "שמחת חיים, התלהבות ושיער אדום לוהט", נחשבה למנהיגת הלהקה שהציגה סגנון שיחה רהוט ופיקחות עסקית. היא היתה המבוגרת ביותר מבין הבנות, אבל גם נודעה בזכות תלבושות במה שערורייתיות. תפיסה זאת התחזקה בעקבות הופעת הלהקה בטקס הבריטס שהתקיימה השבוע לפני 20 שנה. בטקס בו מוענקים פרסים לקטגוריות מוזיקת פופ לאמנים בריטיים, הופיעו הספייס גירלז עם "Wannabe" והסינגל החדש אז, "Who Do You Think You Are". ההופעה נודעה כאחת הטובות והזכורות בתולדות הטקס לא רק בזכות אנרגיה מדבקת, אלא גם בזכות השמלה שלבשה האליוול - שקיבלה את השם הרשמי "שמלת דגל הממלכה המאוחדת" ("Union Jack dress").

שמלת המיני, אולטרה מיני ליתר דיוק, עם הכתפיות והמחשוף הנדיב, שאובזרה עם מגפי פלטפורמה אדומים, הפכה לסמל של Cool Britannia. בבוקר שלאחר הטקס, תמונתה של האליוול בשמלה הופיעה בכל מקום. עד הערב, אפשר לומר, היא מצאה את מקומה לצד פריטי ביגוד איקונים מעולם המוזיקה, כמו קרדיגן הצמר של קורט קוביין, מחוך הקונוסים של מדונה, רטיית העין של דיוויד בואי, ז'קט העור האדום-שחור של מייקל ג'קסון, משקפי האוברסייז של אלטון ג'ון, ואחרים.

אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
תופעה בינלאומית. הספייס גירלז בתחילת הדרך/מערכת וואלה!, צילום מסך

עיצוב השמלה אינו עבודתו של מעצב-על עם שם מוכר ונוצץ. למעשה, במקור היא שמלה שחורה קטנה (מאוד) של גוצ'י שאחותה של ג'רי, קרן האליוול, תפרה על חזיתה מגבת מטבח עם פרינט של הממלכה המאוחדת. ג'רי הייתה אמורה ללבוש אותה להופעה בטקס, אך מצאה אותה משעממת ולכן היא פנתה לאחותה הגדולה עם בקשה לחבר לה את דגל הממלכה כמחווה לבריטניה של אז, Cool Britania, כאמור. רק שנה לאחר שנראתה לראשונה בציבור, השמלה הפכה לפריט אופנת הפופ היקר ביותר שנמכר במכירה פומבית בבריטניה. ההקשר המקורי של לבישתה, היה הגורם המרכזי לכך, הסבירה השבוע קרי טיילור, מנהלת מכירות פומביות, לטלגרף הבריטי.

"שמלת דגל הממלכה הפכה לאיקונית כי עבור הרבה אנשים היא סימלה תקופה שמחה במיוחד", אמרה טיילור שהייתה אחראית על מכירת השמלה ב-1998 בבית המכירות הפומביות סות'ביס. רעיון Cool Britania היה בשיאו, הספייס גירלז פיצחו את סוד ההצלחה באמריקה והן עמדו בפני הופעה עם הסינגל החדש והמקפיץ "Who Do You Think You Are". בקרב הבריטים פיעמו רגשות פטריוטיים וכולם התיישבו בסלון לצפות בשידור הישיר של טקס פרסי הבריט. השבוע מלאו 20 שנה לאותו מפגן גאווה של מוזיקת הפופ הבריטית ששלטה אז בעולם.

הספייס גירלז בטקס פרסי הבריט, לונדון, פברואר 1997. GettyImages
"שמלת דגל הממלכה הפכה לאיקונית כי עבור הרבה אנשים היא סימלה תקופה שמחה במיוחד"/GettyImages
אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
המנהיגה הלא רשמית של הלהקה. ג'רי האליוול, 1997/מערכת וואלה!, צילום מסך

בקיץ 1998, במהלך סיבוב הופעות בצפון אמריקה, הודיעה ג'רי על פרישתה מן הלהקה ותחילת קריירה כאמנית סולו. סיבוב ההופעות נמשך בלעדיה. הסיבות שאז היו עלומות, התבררו מאוחר יותר (דיכאון ומחלוקות בתוך הלהקה). זמן קצר אחר-כך היא החליטה למכור כ-88 מזכרות מאוספה הפרטי, כולל שמלת דגל הממלכה המאוחדת. "העיתוי", אמרה טיילור, "היה מושלם וחיזק את הסטטוס והערך שלה. הספייס גירלז בדיוק פסקו מלפעול יחד וג'רי האליוול די נעלמה מרצון". ואכן, כשהיא הופיעה למכירה לספר על מגוון הפריטים המוצעים, היא הגיחה לאחר זמן רב שבו לא נראתה כלל בציבור ועוררה סקרנות. בהתאם לתכניתה ליצור לעצמה דימוי חדש כסולנית (שאינה ג'ינג'ר ספייס), היא זנחה את השיער האדום לטובת הבלונד הטבעי, ואת נעלי הפלטפורמה והבגדים הצמודים. במקום, היא הגיעה למכירה באיפור טבעי וחליפה מחויטת אלגנטית. המכירה הייתה גם מכירה של חייה הקודמים כספייס גירל. אבל עבור אלפי מעריצים ששמעו שהיא תגיע למכירה, היא נשארה ג'ינג'ר ספייס והם גדשו את אזור רחוב ניו בונד מספר 34-35, מטה סות'ביס הלונדוני שם נערכה המכירה. ג'רי שביקשה מראש, זכתה להכות בפטיש העץ. נוכחותה ללא ספק העלתה את המחירים.

ג'רי האליוול במכירה הפומבית של "שמלת דגל הממלכה" בסותביס, לונדון, 1998. AP
נוכחותה במכירה העלתה את הרווחים. האליוול והפטיש בבית המכירות הפומביות סות'ביס, 1998/AP
ג'רי הורנר (לשעבר האליוול) באירוע קרן הנסיך מוויילס, לונדון, מרץ 2016. GettyImages
מכירת השמלה סימלה ביטול של ג'ינג'ר ספייס לטובת ג'רי חדשה, אלגנטית ומתוחכמת יותר/GettyImages

מחיר השמלה הוערך ב-12,000 ליש"ט (כ-24,000 שקלים), אבל בסופו של דבר היא נמכרה ב-41,230 ליש"ט (185,500 שקלים), כולל אגרת קונה. המנצח היה פיטר מורטון שייצג את מלון הארד רוק (Hard Rock Hotel) בלאס-וגאס הידוע בתצוגת מזכרות המוזיקה שלו. ההכנסות מהמכירה נתרמו ל"סרג'נט קנסר קייר", מרפאה לטיפול בילדים חולי סרטן שלג'רי היה קשר אישי אליה, כיוון שהיא טופלה שם בגיל 18 לאחר שאובחנה כחולת סרטן שד. וממש כשם שהמטרה הייתה ראויה, כך גם קריירת הסולו של ג'רי נפתחה באופן ראוי. עם ביטולה לתמיד של ג'ינג'ר ספייס באמצעות מכירת כל מה שנקשר אליה והשקת דימוי חדש, אלגנטי ומתוחכם יותר, ג'רי האליוול הייתה במקום טוב ורצוי יותר מבחינתה.

ב-2007, כעשר שנים לאחר ההופעה הבלתי נשכחת ההיא, הספייס גירלז התאחדו לסיבוב הופעות בינלאומי מצליח. הן הוכיחו שרעיון ה"חברות לעולם לא נגמרת" (Friendship Never Ends) היה משהו אמיתי. כיוון ששמלת דגל הממלכה כמובן כבר נמכרה פומבית שנים קודם, הוכן עבור ג'רי עותק משוחזר, רק משובץ פאייטים ומנצנץ. בטקס נעילת משחקי לונדון 2012, הספייס גירלז התאחדו שוב להופעה בלתי נשכחת. הפעם ג'רי הופיעה עם דגל הממלכה נעוץ בכיס השמלה - מחווה עם קריצה לשנים עליזות שחלפו ולא רק בגלל עזיבתה המפתיעה, אלא גם בגלל מותה הפתאומי של הנסיכה דיאנה מספר חודשים אחר-כך, כש- Cool Britania הפכה לבריטניה המתאבלת.

ג'רי האליוול בהופעת האיחוד של הספייס גירלז, סן-חוזה, קליפורניה, דצמבר 2007. GettyImages
להופעת האיחוד ב-2007 תפרו לה שמלה חדשה/GettyImages
ג'רי האליוול בטקס נעילת משחקי לונדון, אוגוסט 2012. GettyImages
להופעה לטקס נעילת משחקי לונדון 2012 היה לה דגל בריטניה בכיס/GettyImages

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully