וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

שוברים את חוקי השמרנות: שבוע האופנה הראשון בתולדות ערב הסעודית

27.3.2018 / 7:58

שבוע האופנה בריאד אמור היה להיפתח היום בחגיגה גדולה. על אף העובדה שהוא נדחה, מדובר בהישג מהפכני למדינה השמרנית, שמעיד על שינוי בתפיסת האופנה. הנשים המקומיות מסבירות כי הסיבה לכך היא יורש העצר החדש והפתיחות המערבית לדרס-קוד המוסלמי. פרק חדש בהיסטוריה?

שבוע האופנה בדובאי 2015. GettyImages
"פרק חדש בהיסטוריה של ערב הסעודית". שבוע האופנה בדובאי ב-2015/GettyImages

שבוע האופנה של מדינות ערב, בנוכחות מעצבים מ-22 מדינות ערביות לצד מעצבי על, אמור היה להיפתח היום בקול תרועה בריאד, בירת ערב הסעודית. ואולם, יממה לפני אירוע הפתיחה הודיע הוועד המנהל של האירוע על דחייתו למועד לא ידוע. מקורבים לצוות טוענים כי הוא ככל הנראה יידחה לאפריל. מדובר בפעם הראשונה אי פעם שערב הסעודית מארחת את שבוע האופנה.

שבוע האופנה בערב הסעודית הוא לא דבר מובן מאליו בשל השמרנות של המדינה, שלא מאפשרת לצמיחתה של תעשיית האופנה. עצם קיומו של אירוע מהסוג הזה, שאמור היה להתקיים בחסותו של מלון ריץ קרלטון בבירה, הוא מהפכני עבור אזרחי ערב הסעודית. נשים סעודיות טוענות כי עצם העובדה שהמדינה פתחה את שעריה לחגיגת האופנה הזו, מעידה על שינוי מהותי בתפיסת הממלכה.

"אנחנו גאים בהתקדמות שהושגה על ידי מועצת האופנה הערבית שבמסגרתה שבוע האופנה יתקיים בריאד בפעם הראשונה בתולדות ערב הסעודית", נמסר ממועצת האופנה הערבית, "זהו פרק חדש בהיסטוריה של הממלכה".

שבוע האופנה דובאי 2017. GettyImages
"מחכים לעוד שינויים ובשורות". על המסלול של שבוע האופנה בדובאי 2017/GettyImages
"החוקים מאוד ברורים: נשים צריכות להתלבש מכובד, כמו גברים. זה לא בהכרח אומר שהן חייבות ללבוש עבאיה עם כיסוי מלא. כל אישה תבחר את הבגד המכובד שלה"

הנאדי זכריה אל-הינדי, הטייסת הסעודית הראשונה, הסבירה בריאיון למגזין ורדיקט כי בשנה האחרונה צמחו שתי מגמות שהשפיעו על תפיסת האופנה במדינה. המגמה הראשונה היא התעוזה של נשים לזנוח את העבאיה השחורה (השמלה המוסלמית המוכרת שכוללת גם כיסוי ראש) ולפנות לגרסאות צבעוניות יותר של הבגד. "היום כיסוי הפנים והשיער הפך לאפשרות ולא לחובה. בשנה האחרונה אפשר לראות הרבה נשים בחוץ ללא כיסוי מלא", הסבירה.

לדבריה, מאז הפיכתו של מוחמד בן סלמאן ליורש עצר ביוני 2017, עברו חוקים חדשים שנועדו להעצים נשים ובכל הם סדקו את חומות השמרנות. השינוי המשמעותי מכל היה באוקטובר האחרון, אז יורש העצר הסעודי סלמאן מנע מהמשטרה לאכוף את הדרס-קוד הקפדני שהונהג במדינה. "אנחנו מחכים לעוד שינויים ובשורות", אמרה אל-הינדי והוסיפה: "ברגע שהוא הגביל את כוחם של השוטרים בכל הנוגע לחוקי דת, הם כבר לא יכולים לבקש מנשים להתכסות. מעולם לא ראיתי ככה את ערב הסעודית ואני חיה כאן כל חיי".

עוד באותו נושא

הפלסטיניות הלוהטות של עולם האופנה: הכירו את התאומות סימי והזה חדרא

לכתבה המלאה
נשים סעודיות מניפות דגלים בריאד ביום העצמאות בערב הסעודית. רויטרס
"היום כיסוי הפנים והשיער כבר לא חובה". נשים ביום העצמאות של ערב הסעודית/רויטרס

בריאיון שהעניק בעבר יורש העצר הסעודי לרשת CBS הוא סיפר על ההחלטה שלו: "החוקים מאוד ברורים. נשים צריכות להתלבש מכובד, כמו גברים. זה לא בהכרח אומר שהן חייבות ללבוש עבאיה בצבע שחור עם כיסוי מלא. כל אישה תבחר את הבגד המכובד שלה".

יורש העצר של ערב הסעודית, מוחמד בן סלמאן, דצמבר 2017. רויטרס
"נשים צריכות להתלבש מכובד, כמו גברים. זה לא כולל כיסוי מלא". מוחמד בן סלמאן/רויטרס

על רקע השינויים בערב הסעודית הוחלט לאפשר לריאד לארח את שבוע האופנה, במקום דובאי שמארחת את האירוע מדי שנה. בדרך כלל, שבוע האופנה של מדינות ערב כולל בעיקר מעצבים מקומיים מדובאי, ואולם השנה חל שינוי גם במובן הזה ומעצבים מהמערב צפויים להשתתף באירוע, כמו למשל רוברטו קוואלי וז'אן פול גוטייה, שאישרו הגעה.

שבוע האופנה דובאי 2015. GettyImages
"אופנה ערבית ואופנה מערבית מתאחדות". שבוע האופנה בדובאי 2015/GettyImages

כאן מגיעה המגמה השניה שהשפיעה על תפיסת האופנה במדינות ערב - כניסת האופנה המוסלמית למיינסטרים, בדגש על החיג'אב. הרבה חנויות מערביות, כמו למשל נייקי או מרקס אנד ספנסר, מציעות בגדים צנועים ופרסמו דוגמניות לבושות חיג'אב בשנה האחרונה. אותה פתיחות של אופנה מערבית לקבלת קוד הלבוש המוסלמי גרם למדינות ערב לפתוח את הדלת בפניהם, ויצר מעין גשר בין התרבויות.

"גם מותגי יוקרה כמו דולצ'ה וגבאנה הציגו בשבוע האופנה בניו יורק בגדים בהשראת האסלאם", אמרה אמנא עבאס, אנליסטית בכירה במכון יורומוניטור אינטרנשיונל. "מדובר בשחר חדש שבו האופנה המערבית והאופנה הערבית מתאחדות. שבוע האופנה זו הזדמנות מצוינת למעצבים מקומיים להציג את האופנה שלהם ולמעצבים מערביים לפתוח אפיק חדש לאזור".

שבוע האופנה דובאי 2017. GettyImages
אנחנו צריכות את התיק הזה אצלנו. שבוע האופנה בדובאי 2017/GettyImages
אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
פתיחות בעולם המערבי לקבלת קוד הלבוש המוסלמי. דוגמנית עם חיג'אב בשבוע האופנה במילאנו/מערכת וואלה!, צילום מסך

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully