וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

עדיין לא חפים מגזענות: השערוריות שהציתו סערה בעולם האופנה

12.4.2018 / 6:54

על אף הצניחה החדה במספר האירועים האנטישמיים והגזעניים בעולם האופנה, ניכר כי עדיין לא הצלחנו להימנע לחלוטין מעיצובים חסרי רגישות או מהתבטאויות פוגעניות של מובילי דעה. אלו הסקנדלים שהסעירו בשנה האחרונה את התעשייה

נראה שבכל מה שקשור בהתבטאויות אנטישמיות בתעשיית האופנה - אפשר לומר חד משמעית שחל שיפור עצום. ניכר כי מעצבי האופנה מגלים רגישות לכל גילויי גזענות או מסרים שעשויים להתפרש כפוגעניים, וחושבים פעמיים לפני שהם מוציאים לשוק עיצובים שעלולים להתקשר לזיכרונות כואבים מעברם של קהילות שונות בעולם.

גם העובדה שאנחנו נמצאים בעידן של היעדר שתיקה, כזה שבו הרשתות החברתיות שולטות ולכולם יש יד קלה על המקלדת הוסיפה למשנה הזהירות שנוקטים בתעשייה. ואולם, למרות ההתקדמות והצניחה במספר הסקנדלים הגזעניים שידעה תעשיית האופנה בשנה החולפת, היא עדיין לא חפה מהתבטאויות שנויות במחלוקת שהצליחו לעורר סערה.

מלך הג'ונגל של H&M

ענקית האופנה השבדית לא תיארה לעצמה את הסערה שתגרור פרסומת לסווטשירט ירוק לילדים עם הכיתוב "הקוף הכי מגניב בג'ונגל". אלא שאת החולצה הציג ילד קטן כהה עור, והפרשנות של הגולשים הזועמים לא איחרה לבוא. הנורות האדומות לא נדלקו במחלקת הקרייאטיב של H&M, ושעות ספורות בלבד אחרי שעלתה התמונה לאתר - היא כבר הורדה בשל גל תגובות כועסות שטענו כי מדובר בגזענות.

הורדת המוצר וההתנצלות לא עזרו ל-H&M. בדרום אפריקה לקוחות רבים השחיתו שישה סניפים של החנות, דה וויקנד קטע את שיתוף הפעולה עם החברה, ופאף דדי ולברון ג'יימס יצאו נגד הרשת בטוויטר. רק ההורים של הילד הקטן לא הבינו על מה המהומה. "אני יודעת מה זו גזענות, וזה לא סווטשירט עם המילה 'קוף'", אמרה טרי, אמו של ליאם בן החמש. "זו רק חולצה אחת מבין מאות שבני דגמן. תפסיקו לצעוק כל הזמן. זה מיותר. תתגברו על זה".

ילד בפרסומת של H&M. צילום מסך
התמונה מאתר H&M שהציתה את הסערה/צילום מסך

ההומור שהרתיח את שבוע האופנה בפריז

תמונה אחת בסטורי הצליחה להרתיח לא מעט אנשים ברחבי העולם. מירה דומה, בלוגרית אופנה מצליחה מרוסיה, שיתפה את 1.6 מיליון העוקבים שלה באינסטגרם בהזמנה האישית שקיבלה לתצוגה של אוליאנה סרגינקו, גם היא ממוצא רוסי. זה יכול היה להסתיים בעוד תמונה מיני רבות בסטורי של דומה, אבל הכיתוב על ההזמנה יצר סערה גזענית.

על ההזמנה הוסיפה המעצבת בכתב ידה מעין הקדשה אישית לחברתה למולדת: "לכושית שלי בפריז". הרעיון ששתי נשים לבנות, אוליגרכיות ופריבילגיות סבורות שהשימוש במשפט משיר של קניה ווסט הוא לגיטימי - לא התקבל בתעשיית האופנה באותה נימה הומוריסטית של סלנג בין חברות. הרשת סערה, כעסה וזעמה. שלל תגובות הציפו את חשבון האינסטגרם של המעצבת והיא מצדה מיהרה להתנצל.

עוד באותו נושא

"מה הבעיה?" הורי הילד שהופיע בפרסומת הגזענית של H&M מגיבים לראשונה

לכתבה המלאה
מירה דומה והמעצבת  אוליאנה סרגינקו. GettyImages
אוליאנה סרגינקו/GettyImages

הפרסומת הגרועה של דאב

חברת הסבונים "דאב" יצאה בפרסומת שנויה במחלוקת: אישה שחורה ש"הופכת" לאישה לבנה לאחר השימוש במוצריה. הם אולי חשבו שזה קונספט גאוני, אבל מסע הפרסום עורר זעם גדול ותלונות רבות נכתבו בעמודי הרשתות החברתיות של המותג. כמובן שלא עבר זמן רב עד שהחברה הסירה את הפרסומת והוסיפה התנצלות, אבל הטעם המר נשאר - ואף סבון לא הצליח לשטוף אותו.

אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
הפרסומת שהצליחה לעצבן את הרשת. האישה השחורה של דאב הופכת לאישה לבנה/מערכת וואלה!, צילום מסך

ג'יג'י חדיד מעצבנת את סין

כמה חודשים לפני תצוגת האופנה של ויקטוריה'ס סיקרט בשנגחאי, הצליחה הטופמודל ג'יג'י חדיד לעצבן את האסייאתים בכלל והסינים בפרט. אחותה הקטנה בלה פרסמה סרטון שנוי במחלוקת בסטורי, שבו ג'יג'י מצמצמת את עיניה כדי להידמות לבודהה, כפי שנראה על עוגיה שאחזה בידה. הסרטון, שהצחיק את האחיות, פחות הצחיק את אזרחי סין שפרסמו שלל תגובות זועמות.

לאחר שהמלאכית אישרה הגעתה לתצוגה בשגנחאי, נזכרו בסין בסרטון הפוגעני והחלו קריאות להחרימה. "אל תבואי לסין, את לא רצויה כאן", כתב אחד הגולשים. אחר הוסיף: "אם את לא אוהבת אסייאתים, למה שתגיעי לאסיה?". ג'יג'י מיהרה לפרסם התנצלות, אבל גם זה לא עזר לה, ורבים לא השתכנעו וכתבו כי ההתנצלות אינה כנה. בסופו של דבר, חדיד לא קיבלה ויזה לסין והגעתה לתצוגה נמנעה.

ג'יג'י חדיד. GettyImages
ההומור עלה לה ביוקר. ג'יג'י חדיד/GettyImages

הפרזנטורית הטרנסג'נדרית שיצאה נגד לבנים

שבוע בלבד התפארו בלוריאל בפרזנטורית הטרנסג'נדרית שלהם, עד שנאלצו להודיע על שינוי בתכנית. אחרי שלוהקה הדוגמנית הבריטית מונרו ברגדורף לתפקיד הנחשק, היא פרסמה בפייסבוק סטטוס פוגעני שהוביל את ענקית הקוסמטיקה לבשר כי הקמפיין המדובר לא ייצא לפועל.

על רקע הפגנות הלאומנים הלבנים בארצות הברית, טענה ברגדורף כי כל האנשים הלבנים גזענים מעצם קיומם. "האנשים הלבנים בכלל לא מבינים או מסרבים להכיר בכך שהקיום שלהם, הפריבילגיות שלהם, וההצלחה שלהם - בנויים כולם על הגב, על הדם ועל מותם של אנשים לא-לבנים. הקיום שלהם כולו ספוג בגזענות", היא כתבה לעוקביה.

בתגובה הודיעה חברת לוריאל כי הדברים "עומדים בסתירה" עם הערכים שלה, ועל כן הוחלט לסיים את השותפות עם ברגדורף. זה לא נגמר כאן, כי הדוגמנית לא שתקה והגיבה בפוסט נוסף: "בזה שאתם מעיפים אותי, אתם בעצם מוכיחים שכל מה שאמרתי הוא נכון". בלוריאל סירבו להתייחס לתגובה ובכך מערכת היחסים הקצרה הגיעה לסיומה.

הדוגמנית הטרנסג'נדרית מונרו ברגדורף שחברת לוריאל פיטרה. אינסטגרם, אתר רשמי
"הקיום של הלבנים ספוג בגזענות". ברגדורף/אתר רשמי, אינסטגרם

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully