וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

גזענות או אומנות? בפראדה ייצרו בובות שחורות פוגעניות והסירו אותן מהמדפים

17.12.2018 / 10:15

בית האופנה האיטלקי ייצר בובות במראה בצבעים שחור וחום עם שפתיים גדולות ואדומות שעוררו סערו בטענה כי מדובר בגזענות המציגה את הפנים האפריקאיות כפארודיה גרוטסקית. כל הקולקציה הוסרה מהמדפים, פראדה בתגובה: "אנו מתעבים כל צורה של גזענות"

פראדה, בובות שחורות. אינסטגרם, צילום מסך
אומנות או גזענות? הבובות שעוררו סערה/צילום מסך, אינסטגרם

לא עבר חודש מהסקנדל שספגו דולצ'ה וגבאנה בשל חוסר רגישות תרבותי לאומה הסינית והנה מתבשרת שערוריה חדשה ברוח דומה בחסות בית אופנה איטלקי אחר - פראדה. במרכז הסיפור עומדים יצורים המעוצבים במראה קריקטוריסטי המזכיר קופים כחלק מסדרת פריטים קטנים מקולקציית 'Pradamalia' ביניהם מחזיקי מפתחות וקישוטים לתיקים (550$ לבובה). הגרסאות השחורות והחומות של אותן בובות מעוצבות עם שפתיים אדומות גדולות קיבלו קישור לסימן ההיכר של ילידי אפריקה ולכינוי הגנאי Blackface. הביטוי 'בלאק פייס' מתייחס לסגנון האיפור התיאטרלי שהיה פופולרי במאה ה-19 וה-20 בקרב שחקנים לבנים שצבעו את עורם בשחור ואת שפתיהם באדום באופן המציג את הפנים האפריקאיות כפארודיה גרוטסקית.

עקבו אחרי וואלה! אופנה באינסטוש

חוסר בתקינות פוליטית זה לא בדיוק מה שפראדה היו צריכים עכשיו. ממש לא מזמן ואחרי שלוש שנים קשות בגזרת הרווחים סוף סוף נשמו שם לרווחה עם פרסומים של עלייה של 9% במכירות במחצית הראשונה של 2018. מי שהדליקה את המדורה היא עורכת דין ניו יורקית צ'ייניר אזי, שעברה על פני הבוטיק המפורסם של פראדה בסוהו והייתה מזועזעת ממראה הבובות בחלון הראווה. "כרגע אני רועדת מכעס", היא כתבה בחשבון הפייסבוק שלה שהפך במהרה לוויראלי: "נכנסתי לחנות עם עמית לעבודה, רק כדי להיות מותקפת בדוגמאות יותר ויותר מביכות בדמיון שלהם ל'סמבו'".בדומה למונח 'בלאק פייס', גם הביטוי 'סמבו' מהווה תצורה פוגענית לגזע האפריקאי.

sheen-shitof

עם הנחה בלעדית

השיער נושר? מכשיר הפלא האמריקאי ישים לזה סוף במהירות

בשיתוף HairMax

אזי טוענת שפנתה לאחד מעובדי החנות ושאלה האם הם מודעים לטון הגזעני של הדמויות. בתשובה נאמר לה כי עובד שחור אכן התלונן על השימוש של פראדה בדימוי בעבר, אך כעת האיש כבר לא עובד בחנות.
"ההיסטוריה לא יכולה להמשיך לחזור על עצמה", כתבה. "אמריקה השחורה ראויה ליותר, ואנחנו דורשים יותר". אחרי שהפוסט זכה לשלל שיתופים, פראדה נכנסו לתמונה והגיבו בטוויטר בהתנצלות והצהרה כי יפסיקו למכור את המוצרים השנויים במחלוקת.

"קבוצת פראדה מתעבת דימיון גזעני", כך נפתח חלקה הראשון של ההצהרה הרשמית, "ה'פרדמאליה' הם קמעות פנטזיה המורכבים מאלמנטים ביצירת פראדה. יצורים דמיוניים שלא נועדו להתייחס לעולם האמיתי ובוודאי לא ל'בלאקפייס'. קבוצת פראדה מעולם לא התכוונה לפגוע באיש ואנו מתעבים כל צורה של גזענות ודימויים גזעניים. בעניין זה אנו מתחרטים ומסירים את הדמויות המדוברות מתוך התצוגה ומפס הייצור".

בתחילת השנה רשת האופנה השבדית H&M התמודדה עם מקרה דומה והתנצלה בעקבות פרסום תמונה בה נראה ילד שחור לובש קפוצ'ון עם הטקסט "הקוף הכי מגניב בג'ונגל".

מסתבר שאפשר גם אחרת - שלל בובות מבית פראדה ללא אמירה פוגענית

  • עוד באותו נושא:
  • פראדה

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully