היסטוריה אופנה חצאיות מיני חצאית ראשית. עיבוד תמונה
היסטוריה אופנה חצאיות מיני חצאית ראשית/עיבוד תמונה

לידת הטי-שירט והמיני

גל סלונימסקי

28.2.2019 / 15:00

בכל סופ"ש נביא לכם סיפור מרתק על מאחורי הקלעים של עולם האופנה. כזה ששינה את התעשייה ולא הכרתם. והפעם: היום אתם אולי לובשים חצאית מיני וחולצת טי בלי בעיה, אבל פעם זה ממש לא היה לגיטימי. אז מתי בדיוק חל השינוי? מסתבר שממש לא מזמן

ללבוש היום חצאית מיני וטי-שירט נראה לנו כמו אאוטפיט לגיטימי לחלוטין. אם תוסיפו לזה סניקרס - בכלל קיבלתן טוטאלוק סופר שיק. אבל האמת היא שזה לא תמיד היה מתקבל על הדעת ללבוש את הבגדים האלה. אז מתי נולדו חצאית המיני וחולצת הטי? מסתבר שהן צעירות מכפי שחשבתן.

חצאית המיני וחולצת הטי "יצאו מהארון" והפכו להיות פריט לבוש שמקובל לצאת איתו מהבית בסביבות שנות ה-60. אלו שני פריטי לבוש שנולדו כתוצאה ממרד, אבל כדי להבין את הלך הרוח החברתי-פוליטי שאפשר את המרד האופנתי - צריך לנסוע במנהרת הזמן כמה שנים אחורה.

מחאה מחוץ לבית דיור בלונדון 1966 בעד חצאיות מיני. GettyImages
"חצאיות מיני הן לנצח". מחאה מחוץ לבית דיור בלונדון, 1966/GettyImages

באמצע שנות ה-40 מסתיימת מלחמת העולם שהייתה קשה עבור אנשים רבים במדינות השונות. עם סיומה של המלחמה, נרשמת תופעת ה"בייבי בום" בעולם - גל ילודה גבוה מאוד בפרק זמן קצר. אנחנו לא צריכים להסביר לכם מה קרה כשכל הגברים חזרו מזירות הקרב לנשים שלהן. התוצאה: תשעה חודשים אחר כך נולדו המון המון תינוקות.

התינוקות גדלו ובסוף שנות ה-50 הם כבר נערים ונערות צעירים. תופעת ה"בייבי בום" יצרה את הדור השני למלחמה, שכבה של צעירים שלא חוו על בשרם את המלחמה, אבל מרגישים אותה במלוא העוצמה. הם מלאי שנאה וכעס כלפי המדינות, שמתקשות להתאושש מהמשבר שהביאה איתו המלחמה הקשה, וכלפי הצלקות שהוריהם נושאים. הם בעיקר מתוסכלים מהממסד ומהאנושות כולה, שבצעד חסר אחריות לחלוטין, המיתה אסון חברתי.

השילוב הזה בין הצעירים, שרצו לבעוט בכל מה שמזכיר את המלחמה והשלכותיה, לבין הוריהם, שרצו להתנתק מזיכרונות המלחמה, היוו קרקע פורייה ללידתו של מרד. אותו מרד בא לידי ביטוי בכל תחומי החיים -במוזיקה, באומנות, במוסכמות, וכמובן - באופנה.

ג'קי קנדי 1961. GettyImages
מעודן, אבל עדיין חושף ברכיים. אפילו ג'קי קנדי ב-1961 חלק מהמגמה/GettyImages

לפני שנות ה-60, הטי-שירט הייתה חלק מההלבשה התחתונה, פריט שלובשים מתחת לבגדים שאיתם יוצאים החוצה ושאין לו שום זכות קיום כפריט בפני עצמו. הדור הצעיר של אותה תקופה, זה ש"מרד הנעורים" זרם בעורקיו, החליט להוציא החוצה את ההלבשה התחתונה.

מדובר באקט חצוף וחסר בושה. מה שעד עכשיו היה מוסתר, הופך להיות גלוי. דמיינו לכם מציאות שבה נלך עם תחתונים כפריט לבוש לגיטימי בפני עצמו. כך נתפס באותה תקופה האקט של יציאה מהבית בטי-שירט. בהחלטה של לצאת לרחוב בהלבשה תחתונה יש מסר של התנתקות ממוסכמות חברתיות ישנות. מה שהיה מקובל פעם - כבר לא רלוונטי, מה שהיה אסור פעם - היום מותר. דור ה"בייבי בום" מנסה לייצר עולם חדש, שבו אין מלחמות עולם, ולכן צריך להתנתק מכל מה שמייצג את המציאות הקודמת.

אם יש דמות אחת שלידת הטי-שירט מיוחסת לה יותר מכולם, הרי זה השחקן מרלון ברנדו. השחקן האמריקני לבש חולצת טי בסרט המצליח ועטור הפרסים "חשמלית ושמה תשוקה", שיצא לאקרנים בשנת 1951. ברגע שאייקון כמו ברנדו מצטלם עבור סרט כל כך מצליח כשחולצת טי לגופו, הוא זורע זרעים ראשונים של מהפכה, שינבטו כמה שנים לאחר מכן ויהפכו את הטי-שירט לפריט לבוש נורמטיבי ומקובל.

מרלון ברנדו 1951. GettyImages
מה שטוב לך, טוב לנו. מרלון ברנדו לובש טי-שירט בשנות ה-50/GettyImages

יחד עם הטי-שירט, כצעד שמבטא מרד במוסכמות, נולדה גם חצאית המיני. בשנות ה-60 אנחנו לראשונה רואים לנשים את הברכיים. אם נסתכל על תחילת המאה ה-20, הרי שגם קרסוליים נחשבו חשיפת יתר בוטה וזולה. בהמשך המאה, מכפלת החצאית לעתים עלתה קצת וחשפה קצת עור, אבל ברכיים היו טאבו. שנות ה-60 היוו מהפך בהיבט הזה.

וכאמור, קיצור החצאית הוא חלק מהמרד. בבריטניה של שנות ה-60 הרגליים מקבלות את הפוקוס אחרי שדור ה"בייבי בום", שגילו הממוצע בעשור הזה הוא בין 15 ל-20, רוצה להתרחק כמה שאפשר מההורים - והעיקר לא להיראות כמוהם. הדרך לשם כוללת את קיצור אורך החצאית. נערות מתחילות להרים את גובה המכפלת, או ללבוש חולצות ארוכות שמכסות את החלק העליון של הרגליים וחושפות ברכיים ואפילו קצת יותר.

טוויגי 1966. GettyImages
ברכיים, וכמה שיותר מהן. טוויגי ב-1966/GettyImages

אחת ממובילות טרנד חצאיות המיני היא הדוגמנית הבריטית טוויגי, שמתפרסמת בתעשיית האופנה באותו עשור, כשהיא בת 16 בלבד. היא מייצגת את הזרם המרכזי של אותה תקופה - היופי הנערי כמודל לחיקוי. היא צנומה, נמוכה, רזה וקטנה - וזה בדיוק מה שחיפשו לראות על שערי מגזינים באותן שנים. חוץ ממבנה גוף קטן, היא גם התאפיינה בעיניים גדולות שהפכו לסימן היכר שלה.

טוויגי היא ההפך המוחלט ממודל היופי של שנות ה-50, שאחת מהבולטות בו היא מרלין מונרו. הדור החדש רוצה לייצר לעצמו נראות משלו, צעירה ובועטת, וכזו שתהיה הכי רחוקה שיש מהסטייל המבוגר של דור ההורים. בעזרת טוויגי, נכנסת חצאית המיני למיינסטרים העולמי, עד כדי כך שאפילו ג'קי קנדי, הגברת הראשונה בארצות הברית, מאמצת אותה.

טוויגי 1966. GettyImages
העיניים הגדולות הפכו סימן היכר. טוויגי ב-1966/GettyImages
מרלין מונרו. Hulton Archive, GettyImages
אידיאל יופי שיצא מהאופנה. מרלין מונרו/GettyImages, Hulton Archive

לבישה של חצאית המיני נקשרת לנו היום בתודעה עם מסרים מיניים, אבל לא זה היה הרעיון המקורי של החצאית הקצרצרה. ועדיין, היא מסמלת חופש מיני מסוים שאי אפשר להתכחש לו. אולי זו גם הסיבה שבשנות ה-60 לראשונה מתחילים לדבר על גלולות למניעת היריון והאפשרות להפסקת היריון. זה רק מוכיח כמה עוצמה יש לאופנה, שמתכתבת היטב עם תהליכים פוליטיים בחברה ומסמלת השקפת עולם בולטת של דור שלם - הבחירה מה ללבוש זה הרבה יותר מפיסת בד שמכסה איברים.

חצאית המיני וחולצת הטי מעבירות מסר של חופש, השתחררות מכבלי העולם הישן, זה שהביא איתו מלחמות עולם קשות מנשוא. הן מתחברת לרצון ליצור עולם ילדי מרוחק מאוד ממה שההורים שלו מייצגים ולבעוט בכל המוסכמות החברתיות של העולם הישן. היום חולצת הטי וחצאית המיני הן כבר פריט לבוש לגיטימי, אבל תזכרו שפעם הן לא היו. ואולי זה יעזור לנו לעשות עוד צעד נגד העולם הישן רווי המלחמות.

דוגמניות טי-שירט בריטניה 1970. GettyImages
לא יוצאות מהבית בלי טי-שירט/GettyImages
חצאיות חצאית מיני 1966 לונדון. GettyImages
מלא ברכיים/GettyImages
חצאיות חצאית מיני 1966 לונדון. GettyImages
לקצר, לקצר, לקצר. לונדון 1966/GettyImages

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully