וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

תעשו להם כבוד: אלה האנשים מאחורי בתי האופנה הגדולים בעולם

גל סלונימסקי

21.3.2019 / 15:00

המעצבים המוכרים שבתי האופנה הגדולים והנחשבים בעולם נושאים את שמם - רובם כבר לא בין החיים. אז מי מחליף אותם? מי מעצב את הבגדים שלובשות כל אושיות הסטייל ולא זוכים להכרה הראויה? הנה הרשימה המלאה

מריה גרציה קיורי קרלי קלוס. GettyImages
אחת המשפיעות בעולם - שלא הכרתם. המעצבת הראשית של דיור מריה גרציה קיורי עם קרלי קלוס/GettyImages

הזמנים השתנו ובראש בתי האופנה הגדולים בעולם כבר לא עומדים השמות המפורסמים שאנחנו מכירים. כריסטיאן דיור הלך לעולמו לפני יותר מ-60 שנה, קוקו שאנל לא איתנו כמעט 50 שנה ומאוסקר דה לה רנטה נפרדנו לפני פחות מעשור. בתי האופנה שהקימו במאה הקודמת ממשיכים להתקיים תחת שמם, ולעתים אפילו ברוחם, בניצוחם של אנשים אחרים.

המעצבים הראשיים של בתי האופנה הגדולים חיים על התפר שבין אנונימיות לפרסום. מחד, הם אנשים משפיעים מאוד ובתעשיית האופנה אין מי שלא מכיר אותם. הם מחזיקים במשרות בעלות כוח רב והעיצובים שלהם מקבלים אינסוף פרשנויות ברשתות האופנה בעולם. במילים אחרות - הם האנשים שמחליטים מה כולנו נלבש.

ואולם, הם לא זוכים לפרסום ולהכרה שהם באמת ראויים לה. כל מי שלובש בגדים בעיצובם - לא מזכיר אותם בשם, אלא מתייחס לרוב לשם בית האופנה תחתיו הם עובדים. אז החלטנו לשנות את המצב - קבלו את המדריך השלם לבתי האופנה המובילים בעולם - והשמות הגדולים מאחוריהם.

דיור

בית האופנה הוקם בצרפת ב-1946. מהר מאוד הוא הפך להיות אחד מבתי האופנה המשפיעים שאחראי לכמה מסגנונות הלבוש הבולטים של שנות ה-50, בהם מראה ה-NEW LOOK, שנחשב מהפכני באותה תקופה - מותן צרה, חצאית נפוחה וכתפיים מודגשות. ב-1957 מת דיור מהתקף לב. למעשה, הוא היה המעצב הראשי של בית האופנה על שמו רק עשור. אחריו מונה לתפקיד איב סן לורן, ששימש כמעצב הראשי שנתיים והוחלף על ידי מארק בוהאן. בין המעצבים הראשיים הזכורים של שאנל נמצאים גם ראף סימונס וג'ון גליאנו, שהיה בתפקיד בין 1997 ל-2011, ופוטר בשל התבטאויות אנטישמיות.

המעצבת הראשית היום: מריה גרציה קיורי, שנמצאת בתפקיד מאז 2016. מעצבת איטלקייה בת 55 והיא האישה הראשונה בתפקיד המעצבת הראשית בתולדות דיור.

כריסטיאן דיור. GettyImages
מעצב מהפכני שעמד בראש בית האופנה על שמו רק עשור. כריסטיאן דיור/GettyImages

שאנל

בית האופנה הוקם בצרפת ב-1909 על ידי קוקו שאנל, צלח את שתי מלחמות העולם, שהשפיעו קשות על המכירות והפך לאחד מהאיקונים של המאה הקודמת. ב-1971 הלכה שאנל לעולמה מהתקף לב בגיל 87. פייר ורטהיימר, שהיה שותפה, החליף אותה בניהול. לאחר מכן העביר את השרביט לבנו אלן, שבחר בקרל לגרפלד לתפקיד המעצב הראשי.

המעצבת הראשית היום: לאחר מותו של לגרפלד הודיעו בשאנל שמי שנכנסת לתפקיד היא וירג'ין ויארד, שהייתה יד ימינו.

קוקו שאנל, ינואר 1936. Boris Lipnizki, GettyImages
קוקו שאנל ב-1936/GettyImages, Boris Lipnizki

פנדי

באותה נשימה עם שאנל, יש להזכיר את בית האופנה האיטלקי פנדי שהוקם ב-1925 על ידי אדל ואדוארדו פנדי. ב-1965 הצטרף קרל לגרפלד למשפחת פנדי והפך למעצב הראשי, תפקיד שמילא עד מותו.

המעצבת הראשית היום: לאחר מותו של לגרפלד בגיל 85, טרם הוכרז יורש לתפקיד מעצב ליין הנשים. הנכדה של המייסדים, סילביה ונטוריני פנדי, משמשת המעצבת הראשית של ליין הגברים והאקססוריז.

קרל לגרפלד. GettyImages
האיש והמעוף. קרל לגרפלד/GettyImages

לואי ויטון

המותג הוקם בצרפת ב-1854. כמעט 40 שנה לאחר מכן, ב-1892, הלך לעולמו לואי ויטון, ובנו ג'יאורג'ס לקח על עצמו את מלאכת ניהול החברה. עם מותו של ג'יאורג'ס ב-1936 המשיך הנכד של המייסד, גסטון לואיס ויטון, את הדרך המשפחתית. ב-1997 נבחר מארק ג'ייקובס לתפקיד המעצב הראשי, תפקיד שאותו מילא עד 2014. לנעליו נכנס ניקולס גסקייר.

המעצב הראשי היום: מאז 2018 המעצב האמריקאי בן ה-38 וירג'יל אבלו מעצב לליין הגברים של המותג וניקולס ממשיך לפקד על ליין הנשים המפואר.

וירג'יל אבלו. GettyImages
המעצב של ליין הגברים הוא גם המייסד של המותג אוף-וויט. וירג'יל אבלו/GettyImages

ז'יבנשי

בית האופנה הצרפתי הוקם ב-1952 על ידי אובר דה ז'יבנשי כשעיצוביו התפרסמו בעיקר בזכות אודרי הפבורן שלבשה בגדים שלו בסרט "ארוחת בוקר בטיפאני". ב-1995 פרש ז'יבנשי מעולם העיצוב, ובשנה שעברה הלך לעולמו בגיל 91. מאז הפרישה שלו מילאו את תפקיד המעצב הראשי ג'ון גליאנו, אלכסנדר מקווין וריקרדו טישי.

המעצבת הראשית היום: קלייר וויט קלר, מעצבת אנגליה, שממלאת את התפקיד מאז 2017 ושמה מוכר בעיקר בשל העובדה שהיא עומדת מאחורי עיצוב שמלת הכלה של מייגן מרקל. קלר וויט התחילה את הקריירה בקלווין קליין ועבדה אצל ראלף לורן, גוצ'י וקלואה.

אובר דה ז'יבנשי ואודרי הפבורן במדידות בעת צילומי הסרט The Nun's Story, רומא, אפריל 1958. AP
אובר דה ז'יבנשי ואודרי הפבורן במדידות לסרט "ארוחת בוקר בטיפאני"/AP

גוצ'י

המותג האיטלקי הוקם על ידי גוצ'יו גוצ'י בפירנצה ב-1921. בשנות ה-30 הצטרפו ארבעת בניו של גוצ'י לחברה והיא הפכה להיות עסק משפחתי. בשנות ה-80 קיבל הנכד, מאוריציו גוצ'י, את השליטה לידיים, והוא מכר אותה ב-1993 לחברה שנקראת "Investcorp". שנה וחצי לאחר מכן הוא נרצח על ידי מתנקש ששכרה אשתו לשעבר. הבעלים החדש של גוצ'י גייסו את טום פורד לתפקיד המעצב הראשי ב-1994, תפקיד שאותו מילא עד 2004.

המעצב הראשי היום: מאז 2015 משמש המעצב האיטלקי אלסנדרו מיקלה בתפקיד המעצב הראשי.

חגורה עם לוגו של גוצ'י. אינסטגרם, אתר רשמי
אחד הלוגואים החזקים בעולם האופנה/אתר רשמי, אינסטגרם

איב סן לורן

המעצב הצרפתי איב סן לורן החל לעבוד בבית האופנה דיור בתור המעצב הראשי בגיל 21 בלבד. שנתיים אחר כך, ב-1961 פתח את בית האופנה על שמו. הוא שימש בתפקיד עד הפרישה ב-2002, ושש שנים לאחר מכן הלך לעולמו. ב-1996 מונה לתפקיד הדי סלימאן, שעזב ב-2016.

המעצב הראשי היום: המעצב הבלגי אנתוני ואקרלו.

קלאודיה שיפר ואיב סן לורן בתצוגת המעצב, פריז, 1996. AP
מונה למעצב הראשי של דיור בגיל 21 בלבד. איב סן לורן וקלאודיה שיפר ב-1996/AP

בלנסיאגה

כריסטובל בלנסיאגה הספרדי הקים את בית האופנה על שמו ב-1917. בעקבות מלחמת האזרחים בספרד היגר לצרפת וב-1937 פתח בוטיק בפריז. הוא סגר את בית האופנה ב-1968 ופרש מעיצוב. ב-1972 הלך לעולמו. בית האופנה נפתח מחדש ב-1986 עם המעצב הראשי מישל גומה. בהמשך, את התפקידו מילאו גם ניקולס גסקייר ואלכסנדר וונג.

המעצב הראשי היום: מאז 2015 דמנה גווסליה הגיאורגי הוא המעצב הראשי של בית האופנה, שייסד גם את המותג Vetements.

ורסצ'ה

בית האופנה האיטלקי הוקם במילאנו ב-1978 על ידי ג'יאני ורסצ'ה. הוא הפך להצלחה מסחררת ובניינטיז נחשב לאחד מהמובילים, עם הדפסים זהובים ועיצובים סקסיים וחושפניים. ג'יאני ידע להשתמש במדיה ונעזר לא פעם בטופמודלז של התקופה כדי לקדם את העסק. הוא נרצח בפתח ביתו ב-1997 על ידי אנדרו קונאנן.

המעצבת הראשית היום: אחרי הרצח לקחה אחותו, דונטלה ורסצ'ה, את המושכות ליידים, ומאז ועד היום היא המעצבת הראשית של המותג.

דונטלה ורסצ'ה על השטיח האדום של מט גאלה 2018. GettyImages
לקחה את העניינים לידיים. דונטלה ורסצ'ה/GettyImages

אוסקר דה לה רנטה

המעצב הדומיניקני אוסקר דה לה רנטה עבד אצל בלנסיאגה ודיור ובהמשך הפך לחייט הפרטי של ז'קלין קנדי, הגברת הראשונה של ארצות הברית. ב-1967 הקים את בית האופנה על שמו. ב-1993 שימש במקביל המעצב הראשי של בית האופנה בלמיין, ופרש מהתפקיד אחרי כמעט שני עשורים. ב-2006 אובחן כחולה בסרטן והלך לעולמו ב-2014.

המעצבים הראשיים היום: לאורה קים ופרננדו גרסיה.

מוסקינו

בית האופנה איטלקי מוסקינו הוקם ב-1983 על ידי פרנקו מוסקינו. הוא בלט בעיצובים מוזרים, חריגים, צבעוניים וחדשניים. ב-1994 הלך לעולמו מאיידס ואל נעליו נכנסה רוסלה ג'רדיני.

המעצב הראשי היום: המעצב האמריקאי ג'רמי סקוט קיבל את תפקיד המעצב הראשי של מוסקינו ב-2013 ומאז הוא לוקח את המותג לאקסטרים.

רשת H&M מכריזה על שיתוף פעולה עם בית האופנה מוסקינו. הנס מוריץ,
ממשיך את רוח המותג בצורה מושלמת. ג'רמי סקוט וג'יג'י חדיד/הנס מוריץ

ברברי

בית האופנה הבריטי הוקם ב-1856 על ידי תומס ברברי, שפרש מניהול המותג ב-1917. אחד הפריטים המזוהים ביותר עם המותג הוא מעיל הטרנץ' שנלבש במלחמת העולם הראשונה על ידי קציני צבא בריטים ובהמשך זכה לפרשנות אופנתית. ב-2001 מונה לתפקיד המעצב הראשי כריסטופר ביילי, והוא נשאר בתפקידו עד 2014.

המעצב הראשי היום: ריקרדו טישי שנכנס לתפקיד ב-2018.

מעצב האופנה ריקרדו טישי למותג ז'יבנשי עם נעמי קמפבל במט גאלה. GettyImages
אהוב על הסלבריטאיות. ריקרדו טישי/GettyImages

אלכסנדר מקווין

המעצב הבריטי המחונן הקים את המותג על שמו ב-1992. הוא היה ידוע בתצוגות מהפכניות שהיו שואו משגע ועיצובים דרמטיים שאי אפשר היה להתעלם מהם. תחילת שנות ה-2000 הייתה תקופת הזוהר שלו והוא שם קץ לחייו ב-2010.

המעצבת הראשית היום: שרה ברטון משמשת מאז 2010 כמעצבת הראשית של המותג וזכורה בעיקר בזכות העובדה שעיצבה את שמלת הכלה של קייט מידלטון ב-2011.

הנסיך וויליאם וקייט מידלטון יוצאים מקתדרלת ווסטמיניסטר בסיום טקס חתונתם, 29 אפריל 2011. רויטרס
ממשיכת דרכו של אלכסנדר מקווין אחראית לשמלה האיקונית הזו/רויטרס

סלין

בית האופנה הצרפתי סלין הוקם ב-1945 על ידי סלין ויפיאנה, שנשארה בתפקיד המעצבת הראשית עד 1997. אחריה נכנס לתפקיד מייקל קורס וברשימת המעצבים הראשיים נמצאים גם רוברטו מנצ'טי ופיבי פילו.

המעצב הראשי היום: ב-2018 נכנס המעצב הצרפתי הדי סלימאן לתפקיד. ברזומה שלו נמצאים בתי האופנה דיור וסן לורן. אחרי שהציג את הקולקציה הראשונה שלו לסלין, נרשמה התאכזבות רבה, והיו מי שטענו כי מדובר בסגנון של סן לורן וכי המעצב החדש ביטל את הקו המזהה של בית האופנה סלין.

אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
הדי סלימאן - כיום המעצב הראשי של סלין/מערכת וואלה!, צילום מסך

בלמיין

בית האופנה בלמיין הוקם בצרפת ב-1945 על ידי פייר בלמיין והמעצב הלך לעולמו ב-1982.

מעצב האופנה היום: מאז 2011 משמש אוליבייה רוסטאן (33), שהפך לאחת הדמויות היותר מפורסמות בתעשיית האופנה, כמעצב הראשי של המותג.

קארה דלווין, אוליבייה רוסטאן, בלמיין. צילום מסך
מעצב שהוא סלב, אוליבייה רוסטאן וקארה דלווין/צילום מסך

פראדה

בית האופנה פראדה הוקם ב-1913 במילאנו על ידי מריו פראדה. מאז 1978 הנכדה שלו, מיוצ'ה פראדה, ירשה את החברה ואחראית על העיצובים.

ורק רצינו להזכיר כמה מעצבים שהם קלאסיקות - ועדיין עומדים בראש בית האופנה על שמם

ראלף לורן: מעצב האופנה האמריקאי החל את דרכו בתור מוכר חליפות לגברים. בשנת 1967 החליט לפתוח חנות עניבות בעיצובו תחת המותג "פולו". בהמשך הרחיב את העשייה שלו, החל לייצר קולקציות לנשים ולגברים והפך למעצמה של ממש.

מייקל קורס: המעצב האמריקאי מייקל קורס פתח את המותג על שמו ב-1981. בשנת 1997 מונה קורס למעצב הראשי של סלין, תפקיד שמילא עד 2003, ועזב כדי להתרכז במותג שלו. בשנים האחרונות ביצע כמה רכישות משמעותיות כמו של מותג הנעליים ג'ימי צ'ו ובית האופנה ורסצ'ה.

סטלה מקרטני: בתו של פול מקרטני הקימה את בית האופנה הנושא את שמה ב-2001 בבעלות משותפת עם גוצ'י. ב-2018 קנתה את חלקה והפכה לאימפריה בפני עצמה.

מימין לשמאל: קתרין זיטה ג'ונס, ניקול קידמן, מייקל קורס, נעמי ווטס וקאריס דגלאס בתצוגת אביב 2018 של מייקל קורס, ניו יורק, 13 ספטמבר 2017. GettyImages
הפך למעצמה. מייקל קורס והיפות שלו/GettyImages

ויש גם את ארמני, שהוקמה על ידי ג'ורג'יו ארמני האיטלקי ב-1975. מארק ג'ייקובס שעיצב את הקולקציה הראשונה על שמו ב-1986 ומחזיק במותג עד היום. טומי הילפיגר האמריקאי שמחזיק במותג שלו מאז 1985, רוברטו קוואלי האיטלקי שפתח את החנות הראשונה ב-1972. ואליהם מצטרף גם טום פורד, שאחרי שנים ארוכות בגוצ'י, החליט ב-2004 להקים את בית האופנה על שמו.

ברשימת המחזייקים בטייטל המקורי תמצאו גם את דומניקו דולצ'ה וסטפאנו גבאנה, ילידי מילאנו, שהקימו את בית האופנה שלהם ב-1985 ומשמשים מאז המעצבים הראשיים וז'אן פול גוטייה הצרפתי, שהקים את בית האופנה שלו ב-1976 ואחראי על העיצובים מאז ועד היום.

דומינקו דולצ'ה וסטפאנו גבאנה. ShutterStock
עדיין איתנו, אחראים על לא מעט שערוריות/ShutterStock

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully