טרנד צבאי מדונה קייט מידלטון מפוצלת טור שבועי היסטוריה אופנה. עיבוד תמונה
טרנד צבאי מדונה קייט מידלטון מפוצלת טור שבועי היסטוריה אופנה/עיבוד תמונה

עלייתו של הטרנד הצבאי

גל סלונימסקי

28.3.2019 / 15:00

בכל סופ"ש נביא לכם סיפור מרתק על מאחורי הקלעים של עולם האופנה. כזה ששינה את התעשייה ולא הכרתם. והפעם: הטרנד הצבאי איתנו כבר המון שנים, אבל מתי בהיסטוריה זה הפך להיות לגיטימי לשאוב השראה מחיילים? מהמחאה בארה"ב ועד הגבורה הישראלית - ככה נולד הטרנד הרותח

את הטרנד הצבאי אנחנו מכירים היטב. נראה שהוא מלווה אותנו מאז ומעולם בשלל צורות ופרשנויות. לפעמים זה צבעי הסוואה חלקים כמו חאקי או ירוק זית, לפעמים זה פרינט קמופלאז' באפורים, ירוקים, כחולים או צבעי אבן, ולעתים אלו רק השראות מיליטנטיות כמו דגמ"חים, ז'קטים, חגורות או מגפיים. אבל מתי בדיוק התחיל הטרנד ואיך הצבא הפך להיות מקור השראה לבגדים שלנו?

הקשר בין אופנה לצבא, למרבה ההפתעה, הוא די קרוב. מאחורי המדים של החיילים עומדים לא אחת מעצבים מוכרים, מה שגרם להם לשאוב השראה מהסטייל הצבאי ולהשתמש בו גם עבור בגדים ללקוחותיהם. כך למשל, בית האופנה הבריטי ברברי עיצב לחיילים את מעיל הטרנץ' המזוהה עמו כל כך, ומשם הדרך לארונות של כולנו כבר הייתה קצרה.

בתקופת מלחמות העולם הגברים לבשו בעיקר מדים, כך שהיה זה הבגד הנלבש והנצפה ביותר ברחובות. אז אולי קשה לומר שבאותה תקופה מדים היו "טרנד", אבל במידה מסוימת כך נשתלו הזרעים לצמיחתו בהמשך.

מייקל קורס, בלה חדיד. יח"צ חו"ל,
טרנד שמסרב לעזוב. בלה חדיד לובשת צבאי בקמפיין למייקל קורס/יח"צ חו"ל

שנות ה-70 בארצות הברית היו שנות השיא של מלחמת וייטנאם, שהייתה ארוכה וקשה מאוד עבור העם האמריקני. בסוף שנות ה-60 נרשמה התנגדות רבה בקרב אזרחים להמשך הלחימה, שהפגינו נגד המעורבות האמריקנית בקרב. הטענה הייתה שניהול המלחמה כושל ומרושל ומי שמשלם את המחיר הם החיילים.

בדיוק מהקרקע הזו צמח הטרנד הצבאי והפך לפופולרי כל כך, כאשר הוא היה למעשה "הפוך על הפוך". אנשים, נשים וגברים כאחד, הגיעו להפגנות נגד הממשל האמריקני והמעורבות בלחימה לבושים במדי צבא כדי להעביר מסר מחאתי, והצעד הזה חלחל אל תוך עולם האופנה. הוא אפשר יצירה של בגדים רבים בהשראת המדים - גזרות וצבעים, אשר היו למעשה סמל להתנגדות למלחמה. ומכאן, באותו עשור נראו לא מעט הפקות אופנה בווג של פרינט קומפלאז' והמון פרשנויות לסגנון בחלונות הראווה של בתי האופנה המוכרים.

מחאה נגד מלחמת וייטנאם 1968 שיקגו. GettyImages
צעירה מפגינה נגד מעורבות ארצות הברית במלחמת וייטנאם כשלראשה קסדה. שיקגו, 1968/GettyImages

בישראל כמובן, אימצו את הטרנד באיחור. כי הרי ידוע שהכל בסופו של דבר מגיע לישראל, השאלה היא רק מתי. אל תוך המציאות הארצישראלית רווית המלחמות נכנס הטרנד הצבאי מארצות הברית, אבל עם משמעות שונה. בעוד שהאמריקאים לובשים את בגדי הצבא כמחאה נגד מלחמת וייטנאם והמדיניות של הממשל, בישראל לובשים את הטרנד הצבאי כאות גאווה. על כן, האופנה הישראלית מאמצת את הטרנד הצבאי כסמל גאווה על ההישגים במלחמת ששת הימים וכניסיון לרומם את הכוחות ולהזדהות איתם בשנים של מלחמות ההתשה ויום הכיפורים.

תיעוד חדש נחשף מהקרב על ירושלים במלחמת ששת הימים, 22 במאי 2017. ארכיון צה"ל ומערכת הבטחון, צלמי במחנה
הישגי צה"ל במלחמת ששת הימים הפכו את הטרנד הצבאי לסמל גאווה/ארכיון צה"ל ומערכת הבטחון, צלמי במחנה

כך או כך, העולם כולו נשטף בגדים צבאיים בשנות ה-70. כפתורים גדולים בסגנון מדי חיל הים, צבעי חול והסוואה, חגורות עבות, מגפיים כבדות, משקפי טייסים, עודף כיסים ואוברולים. כל אלה יחדיו הרכיבו את הטרנד הצבאי שהשתלט על האופנה הגבוהה ועל הרשתות המסחריות. מה שהתחיל כפריט לבוש מהעולם הגברי, זלג אל אופנת הנשים והפך לטרנד חוצה מגדרים.

ואם עדיין לא הבנתם - הטרנד הזה כאן כדי להישאר. לעיתים בווליום גבוה יותר, לפעמים הוא לוקח צעד אחורה - אבל הוא אף פעם לא נעלם. הוא עובר שינויים ושדרוגים אך תמיד נמצא בתמונה, הצבא עדיין חלק דומיננטי בחיי האזרחים במדינות השונות על הגלובוס, ומעצבי האופנה ממשיכים לשאוב השראות מהפוליטיקה ומהתרחשויות חברתיות.

היות והמלחמות בעולם לא תמו, הטרור הרים את הראש וההתעסקות בנושאי ביטחון - בטח בישראל אבל גם בעולם - בשיאה, הטרנד הצבאי נוכח ובועט מתמיד. היום הוא בעיקר משדר כוח ועוצמה, אבל אולי אם לא נשכח את הסיבה שהולידה אותו מלכתחילה בסבנטיז בארצות הברית - עדיין אפשר יהיה לראות בטרנד הצבאי מסר לשלום.

קייט מידלטון. GettyImages
דוכסית בירוק זית. קייט מידלטון עם מעיל צבאי/GettyImages
היילי בולדווין צבאי. אינסטגרם, צילום מסך
היילי ביבר בולדווין מאמצת את הטרנד/צילום מסך, אינסטגרם
קים קרדשיאן צבאי. אינסטגרם, צילום מסך
גם קים קרדשיאן חלק מהתופעה/צילום מסך, אינסטגרם
מלניה טראמפ, במהלך פגישתה עם מנהיגי שבט הפאנטה במסגרת ביקורה בקוסט, גאנה 3 באוקטובר 2018. רויטרס
אפילו הגברת הראשונה של ארה"ב מחבבת השראות צבאיות. מלניה טראמפ בגאנה/רויטרס
מדונה צבאי מט גאלה 2017. GettyImages
משדר כוח ועוצמה. מדונה בטרנד הצבאי על השטיח האדום של המט גאלה ב-2017/GettyImages
קאיה גרבר סטלה מקרטני. GettyImages
קאיה גרבר בירוק זית על המסלול של סטלה מקרטני ב-2019/GettyImages
לואי ויטון צבאי 2018. GettyImages
כאן כדי להישאר. צבאי גם על המסלול של לואי ויטון ב-2018/GettyImages
ראלף לורן צבאי 2015. GettyImages
שמלת הסוואה של ראלף לורן מ-2015/GettyImages
טומי הילפיגר. AP
אוברול צבאי של טומי הילפיגר/AP
אמי רוסום 2006. GettyImages
אמי רוסום עושה שטיח אדום ב-2006 בשמלה ששואבת השראה ממדים/GettyImages

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully