וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

שנה בלעדיה: היהודייה ששרדה את השואה והפכה למעצבת תיקים מפורסמת

גל סלונימסקי

2.5.2019 / 9:30

בעוד שבישראל מציינים היום את יום הזיכרון לשואה ולגבורה, משפחתה של ג'ודית ליבר ציינה השבוע שנה למותה. ליבר, יהודייה שנולדה בהונגריה, שרדה את השואה, היגרה לניו יורק אחרי המלחמה והפכה לאחת ממעצבות התיקים המפורסמות בעולם

ג'ודית ליבר. GettyImages
שרדה את השואה והפכה למעצבת תיקים מפורסמת. ג'ודית ליבר/GettyImages

השבוע ציינו בעולם שנה למותה של מעצבת התיקים היהודייה ג'ודית ליבר. את תיקי הקלאץ' המיוחדים שלה נושאות כל הכוכבות ההוליוודיות - מקים קרדשיאן, בלה וג'יג'י חדיד ועד בלייק לייבלי וג'יי לו. התיקים מאופיינים בעיצובים יוצאי דופן ממכונת מסטיקים, גלידות, קאפקייקס, חבילת שטרות שחביבה על קים קיי במיוחד, גולגולות, טלפונים ועוד. ליבר הלכה לעולמה ב-28 באפריל 2018 בגיל 97 בביתה שבניו יורק, שעות ספורות אחרי שנדם לבו של בעלה, גרסון.

אך חייה של ליבר לא תמיד היו כאלה זוהרים ומוקפים בכוכבות בינלאומיות. היא נולדה ב-1921 בשם יהודית פיטו בבודפשט שבהונגריה. ב-1938 שלחו אותה הוריה ללונדון כדי ללמוד כימיה במטרה לעסוק בתחום הקוסמטיקה, אלא שהמטרה האמיתית של הנסיעה הייתה להרחיק אותה מאזור המלחמה ולהעביר אותה ללונדון הבטוחה יותר.

הניסיון להגן על הבת לא צלח וכשהיא חזרה לחופשת קיץ בבית הוריה היא גילתה שהמלחמה הסלימה והיא כבר לא יכולה לחזור ללונדון. כך היא נשארה בבודפשט וזנחה את הלימודים בלונדון. כדי להסיח את דעתה מהמלחמה, היא החלה לייצר תיקים בביתה משלל חומרים שהיו בהישג יד. "היטלר הכניס אותי לעסקי התיקים", אמרה בעברה. באותה תקופה היא הפכה לאישה הראשונה בגילדת יצרני התיקים בבודפשט.

ב-1944 מצב היהודים בבודפשט הורע. כמה מבני משפחתה נשלחו למחנות ריכוז ושלושה מדודיה נרצחו בידי הנאצים. ליבר לא יכלה להמשיך לעבוד בייצור תיקים ונאלצה להימלט. היא התחבאה בבית שהוקצה לאזרחים שוויצרים ובו שהו בסך הכל 26 בני אדם. בעדות שפרסמה בעבר סיפרה: "ישנתי עם עוד 25 אנשים על מזרונים שהונחו על הרצפה בחדר אחד. זה היה נורא. כדי לשרוד את הסבל, הייתי מעצבת בראש תיקים. מדמיינת איך הם יראו. כך שמרתי על שפיותי".

sheen-shitof

מחיר חסר תקדים

המכשיר של הישראלים שהמציאו את מסירי השיער בהנחה בלעדית

בשיתוף Epilady
ג'ודית ליבר. GettyImages
תיקים בצורות מגוונות - אבטיח, סוכריה, לב ועוד/GettyImages

אחרי השואה ניסתה המשפחה של ליבר להתאושש וכדי לסייע להם ולהרוויח קצת כסף היא החלה לעצב תיקים לחיילים אמריקאים. בכסף הזה היא האכילה את משפחתה ודאגה להם למצרכים הכרחיים. באותו הזמן היא הכירה את מי שלימים הפך לבעלה - גרסון ליבר, חייל אמריקאי ששהה בבודפשט. אחרי שנה של זוגיות הם נישאו ועברו לגור יחדיו בניו יורק.

ליבר עבדה בעיצוב תיקים בניו יורק אצל מעצבת האופנה נטי רוזנשטיין, כשה"בוסט" שהייתה זקוקה לו כדי להמריא בקריירה הגיע ב-1953. באותה שנה הגברת הראשונה של ארצות הברית דאז, מימי אייזנהאואר, אחזה תיק של ליבר בטקס ההשבעה לנשיאות של בעלה. ב-1963 היא יצאה לדרך עצמאית והקימה את המותג שנושא את שמה. באותן שנים החלה לייצר תיקים בצורות יוצאות דופן - ביצה, אריה, סוס, צפרדע, דג, אבטיח, צדף ועוד ועוד. כל התיקים עשויים מעור, משי, אבני סברובסקי וקריסטלים.

אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
מיימי אייזנהאואר והתיק בעיצובה של ג'ודית ליבר/מערכת וואלה!, צילום מסך

העסק הלך והתרחב ויותר אושיות סטייל ומפורסמות דרשו בתיקים בעיצובה. היא שמרה על העיצובים הייחודים והשמחים והמחירים טיפסו בהתאם לביקוש. ב-1993 היא זכתה בפרס מפעל חיים של מועצת מעצבי האופנה האמריקאים וזו הייתה הפעם הראשונה שהפרס ניתן למעצב תיקים.

ליבר פרשה ב-1988, כשהעסק שלה ממשיך להתקיים. ב-2005 הוקם מוזיאון ליבר בניו יורק והתיקים שלה זכו להיות מוצגים בתערוכות בשלל מוזיאונים ברחבי העולם, בהם גם מוזיאון ישראל בירושלים. ליבר אולי הלכה לעולמה, אך התיקים הססגוניים ממשיכים להיות רלוונטיים ולהתקיים כמו גם המורשת שלה.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully