זארה נכנסה לאונליין באיחור לא אופנתי: בשורה לצרכנים בישראל - או מעט מדי, מאוחר מדי?

זארה, ענקית האופנה הגדולה והאהובה על הישראלים, פותחת חנות מקוונת שתפעל החל מהיום באפליקציה והחל ממחר באתר מקוון • בתחרות הקיימת גם משחקניות מקומיות עם זמני משלוח מהירים יותר וגם בינלאומיות עם מחירים נוחים יותר, ייתכן שהיא כבר איחרה את הרכבת • פרשנות

זארה / צילום: shutterstock
זארה / צילום: shutterstock

המהפכה המקוונת מגיעה לזארה בישראל: ענקית האופנה הספרדית פותחת בארץ חנות מקוונת שתחל לפעול כבר היום (ד') באמצעות האפליקציה ומחר באמצעות אתר מקוון. הקמעונאית הספרדית תספק ללקוחותיה משלוחים עד הבית בתוך שלושה עד שישה ימים בעלות של 30 שקל, או משלוח חינמי ברכישה של יותר מ-200 שקל. בנוסף מאפשרת זארה ללקוחות לאסוף את המוצרים שהוזמנו מ-10 מתוך 25 החנויות הפיזיות שלה. 

אלא שזארה מבצעת את הצעד הזה באיחור לא אופנתי, וגם לא ממש נותנת הצעת ערך תחרותית אל מול המתחרות המקומיות והבינלאומיות שפועלות בישראל מבחינת השירות.

קרוב לעשור חלף מאז שהרשת הספרדית שנמצאת בבעלות קבוצת אינדיטקס הציבורית החלה להפעיל אתרי מכירה מקוונים, כשהפריסה התבצעה באופן הדרגתי. במרץ אשתקד החלה זארה להפעיל חנות מקוונת באוסטרליה ובניו זילנד, במרץ האחרון היא הרחיבה את הפעילות לברזיל, והחודש היא משיקה פעילות מקוונת במזרח התיכון: בדובאי, במצרים, באינדונזיה, בלבנון, במרוקו, בערב הסעודית, בסרביה ובאיחוד האמירויות.

נכון להיום זארה לא מאפשרת מכירה מקוונת של מוצרי הבית שלה, זארה הום, אלא רק של אופנת ההלבשה שכוללת נשים, גברים וילדים. זאת, בניגוד לאתרים מתחרים - החל מאסוס הבריטי, שמציע מוצרים לבית; ועד לטרמינל איקס הישראלי, שכולל למשל מוצרים של פוקס הום או של הרשת החדשה אנתרופולוג'י. 

נציין כי אין הבדל בין המחירים באפליקציה ובאתר המקוון של זארה לבין החנויות. 

במצגת למשקיעים שפרסמה הקבוצה לשנת 2018 מציינת אינדיטקס כי חלק מהמודל שלה הוא אספקה בפריסה גלובלית של משלוחים ביום ההזמנה או ביום שלמחרת, אלא שזמן המשלוח שהיא מציעה בישראל נכון להיום רחוק מכך. הוא רחוק גם מהצעת הערך שנותנות היום שחקניות מקומיות כמו טרמינל איקס ועדיקה, שמספקות משלוח ביום שלמחרת; ואפילו ביחס לאסוס, קמעונאית המסחר המקוון הבריטית החביבה על הישראלים, שזמן המשלוח שלה לישראל עומד בפועל על כ-5 ימים. גם עלות המשלוח אינה מתיישרת עם הסטנדרט של משלוח חינמי שמציעות קמעונאיות כמו אסוס, טרמינל איקס ועדיקה.

בשורה לשוק המקומי? 

קשה לנתק את הכניסה של זארה לפעילות מקוונת במזרח התיכון מהצעדים שמבצעת אמזון בתקופה האחרונה והכניסה שלה למדינות נוספות, כמו גם מהמשבר בשוק האופנה והקושי של חברות ותיקות להתאים את עצמן לתמורות הטכנולוגיות ולשינויים בהרגלי הצריכה. 

לדברי תמיר בן שחר ממשרד הייעוץ צ'מנסקי בן שחר, "אין כאן בשורה של ממש. זארה הגיעה מאוחר למסיבה, וטעתה בחיזוי המגמות הצפויות בשוק כבר מספר שנים". לדבריו, "צריך להבין שהאונליין הוא לא עוד חלון הפצה. כדי להצליח צריכים להיות בחנות המקוונת או מוצרים שלא קיימים בחנות הפיזית, או חוויית קנייה מבחינת נוחות, זמן משלוח ומחיר".

לדברי בן שחר, אתגר נוסף הוא הפער במחירים מול הקניות בחו"ל: "פער המחיר בין אותו מוצר בישראל לברצלונה נע בין 15% ל-30%. לצרכנים הישראלים שיודעים שעוד חודש הם בספרד, שווה לחכות ולקנות שם במחיר זול יותר".

ובכל זאת, מדובר בזארה - ענקית האופנה הגדולה והחזקה בעולם, שחביבה מאוד על הציבור בישראל' ושמכירותיה ב-2018 הסתכמו בלמעלה מ-18 מיליארד אירו (כשהן מהוות קרוב ל-70% ממכירות אינדיטיקס כולה). כך שעדיין מדובר בבשורה עבור השוק המקומי.

גידול של 27% מפעילות אונליין 

עד כמה משמעותית כיום הפעילות של הקבוצה באונליין? בשנת 2018 הסתכמו המכירות של קבוצת אינדיטקס מפעילות אונליין בכ-3.2 מיליארד אירו - גידול של 27% ביחס לתקופה המקבילה אשתקד. נכון לאותה שנה, המכירות המקוונות של הקבוצה בלמעלה מ-200 שווקים ברחבי העולם היוו 12% מסך המכירות הכולל. 

זארה נוסדה בספרד ב-1975, והיא מפעילה כ-7,000 חנויות פיזיות ב-96 שווקים. קבוצת הקמעונאות הציבורית אינדיטקס מפעילה כ-7,490 חנויות ברחבי העולם, מתוכן 79 בישראל. בנוסף לזארה, בבעלות הקבוצה מותגים נוספים דוגמת פול אנד בר, מאסימו דוטי, ברשקה, Stradivarius ,Oysho ,Uterqüe וזארה הום. 

מי שמחזיק בזיכיון למותג בישראל, כמו גם למותגים הנוספים, הוא ג'ואי שוובל תחת קבוצת גוטקס מותגים.