וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

לבנון על המפה: כך הפכה ביירות לבירת האופנה החדשה

לאחרונה אנחנו רואות יותר ויותר שמלות של מעצבים לבנונים על השטיחים האדומים. אם נתעלם מהמתיחות הפוליטית ומתקריות גזעניות, אין לנו ברירה אלא להודות בכך שלבנון הצליחה למתג עצמה כבירת אופנה פוטנציאלית. לא סתם היא נקראית "פריז של המזרח התיכון"

טקס פרסי SAG ג'ניפר לופז ג'יי לו. GettyImages
חובבת את הסטייל של המזרח התיכון. ג'ניפר לופז לובשת ג'ורג' חובייקה בטקס הסאג/GettyImages

אי אפשר להתעלם ממה שקורה בזמן האחרון בתעשיית האופנה. אל בירות האופנה הוותיקות פריז, מילאנו, לונדון וניו יורק מצטרפת שחקנית חדשה, שלא מפסיקה לייצא כישרונות אל השוק הבינלאומי. אנחנו מדברות על ביירות, בירת לבנון, שנראה שבזמן האחרון הצליחה לקדם לא מעט מעצבים חדשים, צעירים ומוכשרים, שמלבישים את הכוכבות הלוהטות בעולם.

אם נשים לרגע בצד את הסכסוך הפוליטי בין ישראל ללבנון, אנחנו חייבות לפרגן לתעשיית האופנה שמעבר לגבול, אבל ממש פה קרוב. לאחרונה יותר ויותר שמלות של מעצבים לבנונים בולטות על שטיחים אדומים. הכוכב האחרון הוא ג'ורג' חובייקה - מעצב אופנה לבנוני אשר הקים את בית האופנה הנושא את שמו ב-1995 ומעצב בעיקר שמלות כלה וערב. הוא מציג בשבוע האופנה בפריז ובגדים שלו נבחרו להפקות אופנה בגיליונות שונים של ווג, אל, הארפר'ס בזאר, גרציה ועוד.

עקבו אחרי וואלה! אופנה באינסטוש

טקס פרסי המבקרים 2020 ג'ניפר לופז ג'יי לו. GettyImages
עוד שמלה של חובייקה בטקס פרסי המבקרים/GettyImages
ג'ורג' חובייקה. GettyImages
חובייקה בשבוע ההוט קוטור בפריז/GettyImages

חוץ מלקוחות השייכים למשפחות מלוכה בסעודיה, קטאר וכווית, גם בהוליווד שמו עליו עין. מי שאהבה את העיצובים שלו במיוחד זו ג'ניפר לופז שבחודש האחרון לבשה שתי שמלות בעיצובו. שמלה שחורה עם פפיון עצום בגב לטקס פרסי הסאג ושמלת שנהב עם גב פתוח לטקס פרסי המבקרים. אבל קבלו ספוילר: ג'יי לו לבשה כמעט כל מעצב לבנוני מצליח שמופיע בכתבה הזו. כנראה שהיא מתחברת לסטייל של המזרח התיכון, ועכשיו זה רק עניין של זמן עד שגם מעצב ישראלי ישתחל למלתחה שלה.

עוד ברשימת הלקוחות של חובייקה לאחרונה: ונסה הדג'נס בשמלת נוצות לבנה, אשלי בנסון בשמלת פסטלים מנצנצת, בלה ת'ורן בשמלה לבנה וסקסית עם שני שסעים ומחשוף, קלי רולנד בשמלה מיוחדת בגווני שחור-לבן-ורוד וגם כריסי טיגן בשמלת וואן שולדר ירוקה.

אבל הטירוף הוא לא רק סביב חובייקה. רק בשבוע שעבר ראינו שתי אושיות מפתח באותו אירוע בשמלות של המעצב ניקולאס ג'בראן - גם פריאנקה צ'ופרה וגם קארדי בי הגיעו לבושות בשמלות שלו לשטיח האדום של הקדם-גראמי. אליהן מצטרפת שי מיטשל שלבשה שמלה שלו לאירוע של גלובוס הזהב, קנדל ג'נר שנתפסה בפפראצי לובשת שמלה כתומה בעיצובו, כריסטינה אגילרה, סלין דיון וקארדי בי. ג'בראן התגלה בתכנית ריאליטי מקומית בלבנון ובשנת 2000 פתח את בית האופנה שלו באבו דאבי. בהמשך עבר לביירות, ומשם הצליח להיכנס לארונותיהן של הכוכבות הכי גדולות.

פריאנקה צ'ופרה גאלה פרה-גראמי. GettyImages
לובשת ניקולאס ג'בראן. פריאנקה צ'ופרה/GettyImages
קארדי בי אופסט גאלה פרה-גראמי. GettyImages
השמלה המטרידה של קארדי בי היא מבית היוצר של ג'בראן גם כן/GettyImages
ניקולאס ג'בראן. GettyImages
ניקולאס ג'בראן/GettyImages

בטקס הגראמי ראינו את ג'מילה ג'מיל בשמלה של המעצב הלבנוני ג'ורג' צ'אקרה. הוא החל את דרכו בשנת 1985 ומאז הספיק להציג בשבועות האופנה בפריז ולהביש את שרון סטון, ג'ניפר לופז, איילה פישר, לוסי הייל, לילי קולינס, ראניה מלכת ירדן ונוספות. כמו כן, הבגדים שלו נבחרו לככב בהפקות של המגזינים הנחשבים ובסדרות טלוויזיה וסרטים כמו "אחת שיודעת" ו"השטן לובשת פראדה".

לאחרונה שמענו גם על המעצב הלבנוני רבי קיירוז, בעיקר בהקשר לא חיובי, אבל זה לא מפריע לו להמשיך ולקטוף הישגים. קיירוז עצבן את ישראל (ובצדק) כשביטל את ההשתתפותה של הדוגמנית הישראלית ארבל קינן בתצוגה שלו בפריז - רק בגלל המוצא הישראלי שלה. למרות מפגן הגזענות המרתיח, הבגדים של קיירוז מעטרים שלל הפקות אופנה נחשבות והעיצובים שלו מבוקשים בתעשייה.

ג'מילה ג'מיל. GettyImages
בשמלת סטרפלס כחולה של ג'ורג' צ'אקרה. ג'מילה ג'מיל/GettyImages
ג'ורג' צ'אקרה. GettyImages
המפורסמות מכורות - ג'ורג' צ'אקרה/GettyImages

את הכוכבים החדשים תוסיפו למעצבים הלבנונים העסוקים שכבר מיצבו היטב את מעמדם בתעשיית האופנה - אלי סאאב, זוהיר מוראד ורים אקרה. כל אחד מהם מחזיק ברשימת לקוחות מכובדת במיוחד. כך למשל, אלי סאאב כבר זכה להלביש את קייט מידלטון, מלכת שבדיה סילביה ובתה הנסיכה ויקטוריה, ג'ניפר לופז, מדונה, שרה ג'סיקה פרקר, ריס וית'רספון, אמל קלוני ואייקוניות נוספות. אפילו שקצת קשה לנו לשכוח את התקרית הגזענית שלו, במסגרתה הסיר תמונה של גל גדות לובשת את אחד מעיצוביו, אין ברירה אלא להודות שמדובר באחד המעצבים הלבנונים הכי עסוקים שיש.

גם מוראד מחזיק ברשימת איי-ליסטיות מכובדת שכוללת את ג'ניפר לופז, כמובן, קמילה קביו, קלאודיה שיפר,וויני הארלו ונוספות. רים אקרה, האישה היחידה ברשימה, מוכרת בעיקר הודות למשפחת טראמפ שסימנה אותה כפייבוריטית, ומאז מצאה את עצמה על השטיחים האדומים של הוליווד, בין היתר על - איך לא - ג'ניפר לופז.

ג'ניפר לופז. GettyImages
שוב היא כאן. ג'ניפר לופז לובשת אלי סאאב/GettyImages

אז איך בדיוק הפכה ביירות לבירת האופנה החדשה של המזרח התיכון? ואנחנו באמת מתנצלות בפני תל אביב, שעובדת קשה כדי לקבל את הטייטל. הסיבה לכך היא במידה רבה במיתוג התרבותי. ביירות מנסה למצב את עצמה כבר עשרות שנים כיעד תרבותי ותיירותי מתקדם, במידה רבה אפילו מערבי, וידוע שאופנה היא אחת הדרכים לשם.

כך למשל, לפני 20 שנה נפתח בביירות בית הספר לאופנה ESMOD, שלוחה של בית הספר הוותיק בפריז שפועל כבר יותר ממאה שנה. הבחירה לפתוח דווקא את בית הספר הזה אינה מקרית. שיעור היסטוריה קצר: לבנון קיבלה את עצמאותה מצרפת ב-1943. היא החליטה להפוך את הלימון ללימונדה, ולהשתמש בהיסטוריה הכואבת של חיים תחת כיבוש צרפתי לטובתה. כך היא זכתה בכינוי "פריז של המזרח התיכון".

ואיך משתמשים לחיוב בכינוי הזה, שהיום מסמל בעיקר יוקרה אבל מאחוריו מסתתר עבר כאוב? ביירות החליטה שהיא רוצה להיות בירת אופנה, ממש כמו פריז. בשדרות המותגים של העיר תמצאו סניפים של לואי ויטון, דיור והרמס - כל בתי האופנה הצרפתיים הגדולים. לבנון בעצם משתמשת בקשר שלה לצרפת כדי למתג את עצמה כלפי העולם כמבינה גדולה באופנה.

ואולם, מיתוג זה לא הכל. חוסר יציבות כלכלית ופוליטית בלבנון מעיבים על ההצלחה. לא מעט מעצבים לבנונים דיברו בתקשורת זרה על היעדר תמיכה ממשלתית לתעשיית האופנה המקומית, מה שמקשה על המעצבים להתפתח. לא סתם הרבה מהמעצבים המקומיים בלבנון עוברים לעבוד מעבר לים. אתגר נוסף הוא הנוכחות הבולטת של הדת והמסורת במדינה, שמקשים לא אחת על מעצבים שנחשבים קצת יותר פרובוקטיביים. נוכחות הדת העצומה היא מכשול שמונע כרגע ואף ימנע בעתיד מביירות להפוך באמת לבירת אופנה עולמית. אך למרות האתגרים, ביירות מצליחה לייצא כישרונות ולהראות נוכחות מרשימה על השטיחים האדומים, וזה כבר הרבה יותר ממדינות אחרות, בטח אם מסתכלים על מדינות ערב. כך שחרף הקשיים, אי אפשר להתכחש לעובדה שביירות כבר נמצאת על מפת האופנה העולמית.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully