וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

המדריך לפאשניסטה שדואגת לכדור הארץ: כל המונחים שצריך להכיר

ההבנה שתעשיית האופנה פוגעת בכדור הארץ מחלחלת לאט לאט אל כל חובבות הסטייל. אבל אם גם לכן לא ממש ברור מה ההבדל בין אופנה איטית לאופנה בת-קיימא ואם אופנה אקולוגית היא גם טבעונית - אנחנו כאן כדי לעשות סדר בבלאגן

"איך אתם מעזים!": פעילת הסביבה גרטה תונברג השתלחה במנהיגי העולם על כישלונם להיאבק בשינויי האקלים, במהלך כינוס באו"ם/צילום: רויטרס, עריכה: עמית שמחה

בתקופה האחרונה עלה למודעות נושא איכות הסביבה בהקשרים רבים, ובהם גם אופנה. ההבנה שתעשיית האופנה היא אחת המזהמות ביותר בעולם והיא מייצרת נזק אדיר לכדור הארץ, גרמה ליצרנים וצרכנים כאחד לשנות הרגלים. יצרנים פנו לדרכי ייצור ידידותיות יותר וצרכנים מנסים לצרוך פחות, ולשים דגש על פריטים שיוצרו בתהליכים פחות מזהמים ופוגעים בסביבה. אלא שהעולם החדש הביא איתו שלל מושגים, ולא תמיד ברור מה ההבדל ביניהם. אז אנחנו כאן כדי לעשות סדר.

עקבו אחרי וואלה! אופנה באינסטוש

אופנה בת-קיימא

המהות של אופנה בת-קיימא היא ייצור בגדים בתהליכים שלא מזהמים את הסביבה. אופנת בת-קיימא משתמשת בחומרים אורגניים (מהחי), ידידותיים לסביבה וכאלה שניתנים למחזור. למשל: צמר, קשמיר, עור, משי, כותנה אורגנית, פשתן אורגני, פוליאסטר ממוחזר ועוד. מותג או מעצב שרוצה לענות על סעיף הקיימות ולהגדיר עצמו בר קיימא, יפעל כדי למזער את כמויות הפסולת הנוצרות בתהליכי ייצור הבגדים.

קיימות איננה מתייחסת רק לבגד - אלא גם למה שעוטף אותו, ולכן כדי להיות מותג בר קיימא יש להשתמש במוצרי אריזה ממוחזרים. אם מעצב מייצר פריט בתהליכים ידידותיים לסביבה אבל שולח אותו ללקוח ארוז בעשרות ניירות ועם מיליון כרטיסי ברכה - כל ההישג נזרק לפח.

בתוך אופנה בת-קיימא אפשר למצוא תתי קטגוריות, שהן בעצם פרקטיקות למזעור הנזק שבייצור המוני של בגדים. הכוונה היא לרכישת בגדי יד שנייה ולהחלפות בגדים. ברגע שקונים בגדים משומשים או לובשים בגדים של אחרים שכבר יוצרו בעבר מונעים ייצור נוסף שמזהם את הסביבה.

אופנה איטית

אופנה איטית היא אידיאולוגיה, תפיסת עולם, שפועלת לצמצום הצריכה. אופנה איטית לא עוקבת אחרי טרנדים ומגמות עולמיות, משום שהמטרה היא צריכת בגדים נצחיים, כאלה שתלבשו כמה שיותר ולא תזרקו לפח אחרי לבישה אחת, כביסה אחת, עונה אחת - וברגע שהטרנד יחלוף מהעולם. מותגים שמוציאים כל שבועיים קולקציה חדשה נקראים אופנה מהירה, והם הסיבה שנולדה תנועת הנגד - אופנה איטית.

תומכי האופנה האיטית מאמינים ב"מלתחת קפסולה" - מספר פריטים מצומצם, לרוב מיוצר בפרקטקיות אתיות ומחומרים אקולוגיים, בצבעים ניטרלים וסגנונות אלמותיים שלא תצטרכו להחליף בתדירות גבוהה, וילוו אתכם במשך שנים. החיסרון בגישה הזו היא שלא מחליפים בגדים בתדירות גבוהה, מה שעלול להיות קצת מבאס אם הטעם או הסגנון משתנה.

אופנה הוגנת

אופנה הוגנת שמה בראש סדר העדיפויות שלה שיקולים אתים. למשל - מוצרים שלא נוסו על בעלי חיים, מפעלים שמשלמים שכר הוגן לעובדים שלהם, תנאי ההעסקה הגיוניים ותנאי סחר הוגנים. לא לכולם יש את התקציב להבטיח ייצור הוגן ואתי, אבל מותגים שזה מה שחשוב להם פועלים לשם כך. בסופו של דבר, אופנה הוגנת רוצה לבטל את הבדלי המעמדות לייצר פחות קונפליקטים חברתיים ולבנות הרמוניה, שלום ואחווה עולמית בין בני האדם. זו מטרה גדולה כמו להגיד "שלום עולמי", אבל הדרך לשם מתחילה בצעדים קטנים. והרי אף אחד מאיתנו לא היה רוצה לקבל בתוך המעיל של זארה פתק מעובד במפעל בבנגלדש שמספר שהוא בן שש ולא אכל כבר יומיים. למותגים שעונים על תנאי האתיות יש אישור לכך וזכותם לבקש לראות אותו. אם תיענו בשתיקה - תדעו שהמותגים הללו לא עונים על סעיף האתיות.

אופנה טבעונית

אופנה טבעונית לא משתמשת במוצרים מן החי, בניגוד לאופנה בת-קיימא שמשתמשת הרבה במוצרים אורגניים. אופנה טבעונית אינה כוללת משי, צמר, עור, נוצות או פרווה והשורה התחתונה שלה היא - אף אחד לא צריך למות בשביל הסטייל שלך. מותג של אופנה טבעונית אינו בהכרח בר-קיימא. כלומר, הוא כן יכול לעשות שימוש בחומרים מזהמים או בלתי ניתנים למחזור כמו למשל ניילון, ויסקוזה ובדים נוספים על בסיס פלסטיק שאינם מתכלים. הרבה פעמים מייצרים חולצות עם סלוגנים טבעוניים שאמורים לקדם מטרה - אבל תהליך הייצור שלהם כן פוגע בסביבה. עם זאת, לא כל האופנה הטבעונית מזהמת, יש מותגים שהם גם וגם ואז הם עושים שימוש בכותנה, פשתן ועוד. לרוב מדובר באופנה שהיא גם הוגנת ומי שחשוב לו מזכויות בעלי החיים, חשוב לו גם מזכויות העסקה של בני אדם, אבל כאמור - זה לא מחייב.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully