וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

הסיפור הכואב מאחורי הצמות של עדן פינס

28.8.2020 / 7:00

הכוכבת המקומית עדן פינס הצטלמה בחופשה פוטוגנית מעבר לים עם צמות צמודות לראש. זה אולי טרנדי ומגניב, אבל בעולם יש כבר מי שטוען שמדובר בניכוס תרבותי ובחירה פוגענית כלפי קהילת הנשים השחורות. זה הסיפור מאחורי התסרוקת הפופולרית

ריהאנה בטקס פרסי האופנה הבריטיים 2019

(בווידיאו: ריהאנה עם צמות)

זה כבר כמה שנים שצמות קטנות בכל הראש חזרו לאופנה. התסרוקת שמזוהה עם נשים אפריקניות מצאה את עצמה במיינסטרים כשכוכבות רבות, חלקן לא נמנות על הקהילה השחורה בעולם, החליטו להתהדר בתסרוקת המדוברת. מה שאולי בהתחלה עבר חלק בגרון, בחודשים האחרונים מצא את עצמו מושא לביקורת, בעיקר בשל תנועת Black lives matter בארצות הברית, שהובילה לשינוי תודעתי נרחב בכל הקשור לאפליה נגד שחורים.

האחרונה להתהדר בצמות בכל הראש הייתה עדן פינס, הכוכבת המקומית, כאשר בזמן חופשה במלדיביים הציגה תסרוקת צמות מפוארת. זו לא פעם ראשונה שפינס בוחרת בתסרוקת המדוברת ויש לציין כי כוכבות רבות, מקומיות ובינלאומיות, כבר עשו זאת לפניה. פינס היא אחת שחוקרת את הגבולות האופנתיים כל הזמן. היא תמיד מחדשת, תמיד מאתגרת את עצמה ונעה בקלילות בין סגנונות - וגם בין תסרוקות. סביר להניח שהיא אפילו לא חשבה לעצמה כמה מטען יש מאחורי הצמות שהיא עשתה לעצמה לקראת החופשה הפוטוגנית.

עקבו אחרי וואלה! אופנה באינסטוש

בחודש האחרון פורסמו כמה כתבות במגזיני האופנה בינלאומיים, שביקשו להאיר את הצמות הפופולריות באור קצת שונה. תסרוקת הצמות המוכרת נולדה באפריקה לפני כמה מאות שנים. במקור, הצמות היו סמל לשייכות - הן העידו על שייכות לשבטים שונים, על גיל, מעמד ואפילו מצב זוגי. כל סוג של צמה סימל שייכות אחרת. באמצעות השיער וסוג הצמה אפשר היה לגלות לא מעט פרטים, מבלי לדבר כלל. במאה ה-18 נחקק חוק בלואיזיאנה שהכריח נשים ממוצא אפריקני לכסות את שיערן בפומבי מתוך טענה שבכך הן מאיימות על מעמדן של נשים לבנות.

רק בשנות ה-60 וה-70 של המאה הקודמת, נשים שחורות התחילו להרגיש בנוח להציג לראווה את הצמות שלהן, וזאת בשל עלייתן של תנועות מרד שביקשו לייצר שוויון זכויות ולנטרל את האפליה על רקע מוצא וצבע עור. שנות ה-90 וה-2000, היו עליית מדרגה. הצמות עשו דרכן למיינסטרים - גם בקרב נשים לבנות. ואולם, החוקים המפלים נותרו בעינם. למעשה, רק בשנה שעברה עברו בארה"ב חוקים של איסור אפליה על רקע שיער או תסרוקת. זאת, לאחר שנשים טענו כי הן מופלות במקומות עבודה בשל השיער שלהן - בין אם מדובר באפרו הטבעי ובין אם מדובר בצמות צמודות לקרקפת.

ריהאנה. GettyImages
במקור, הצמות מעידות על שייכות לשבטים שונים. ריהאנה/GettyImages

היום כאמור, לא מעט נשים - גם אלו שאינן ממוצא אפריקני - מתהדרות בצמות הללו. ההבדל הוא, שהצמות האלו מסמלות שנים של דיכוי, אפליה וגזענות עבור נשים שחורות בעוד עבור נשים לבנות מדובר בטרנד ותו לא. לכן, לא פלא שמגזיני האופנה בעולם, בחסות עליית של תנועת המחאה בארצות הברית, מפרסמים טורי דעה שטוענים כי הטרנד הזה הוא בעצם ניכוס תרבותי. מצד אחד, אפשר לטעון שהטרנד מנרמל את התסרוקת שפעם סימלה אפליה והופך אותה לחסות הכלל ובכך מנטרל אותה ממטען אידיאולוגי מפלה, אך מצד שני - אפשר בהחלט לטעון כי השימוש של נשים לבנות בתסרוקת עושה עוול ופוגע בקהילה שרואה בכך סימן שייכות עם היסטוריה, תרבות וכאב רב שנים.

ביונסה, בלו אייבי. GettyImages
ניכוס תרבותי או נטרול ממטען אידיאולוגי? ביונסה עם צמות/GettyImages

בשבוע האחרון הייתה זו עדן פינס שהתהדרה בצמות בשלל תמונות בחופשה הפוטוגנית - וככל הנראה, היא בכלל לא עצרה לחשוב מה הדבר מסמל עבור תרבויות אחרות. אבל כאמור, היא אינה היחידה. בעוד שעל נשים כמו ריהאנה, ביונסה או זנדאיה טבעי לראות צמות, יש כאלה שעליהן זה קצת פחות מסתדר כמו ג'יג'י חדיד, קארה דלווין או כריסטינה אגילרה. ברשימה הזו יש גם את קים קרדשיאן, אחת ממובילות הטרנד בשנים האחרונות, שאולי איננה ממוצא אפריקני, אבל בעלה וילדיה כהי עור ובעבר כבר ספגה בכמה הזדמנויות ביקורת על ההחלטה להתהדר בצמות צמודות. אז נכון שמדובר בתסרוקת מגניבה, מחוספסת וסופר טרנדית ובשנים האחרונות גם אפשר לשדרג את הצמות עם תוספות שיער צבעוניות, אבל אסור לשכוח מה זה מסמל עבור נשים מסוימות, ובעידן שבו אנחנו חיות - אפשר ורצוי לגלות רגישות.

View this post on Instagram

☁️????; ??????☁️

A post shared by Khloé (@khloekardashian) on

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully