וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

טפו טפו, חמסה חמסה, שלא נדע: המעבר של עדי ביטי מילדה לאישה לא צלח

26.10.2020 / 11:30

הזמרת עדי ביטי מתעקשת להתנתק מתדמית הילדה הטובה ועושה זאת עם קליפ חדש ופרובוקטיבי מלא ברפרנסים לקליפים וסדרות שנקרא "חמסה חמסה". הבנו את המסרים, התעכבנו על הלוקים. אז מה בכל זאת לא עבד לנו?

עדי ביטי חוגגת את יום הולדתה ה-19 (צילום: ניר פקין)

עדי ביטי בת ה-19 שיחררה אתמול (ראשון) לאוויר העולם קליפ חדש בכיכובה לשיר שנקרא "חמסה חמסה". אל תצפו למילים יותר מדי עמוקות, כי מה שתקבלו - "שמים עליי עין, חמסה חמסה טפו טפו" 'הוק' שחוזר על עצמו לא מעט פעמים לאורך שיר. הקליפ החדש בכיכובה של ביטי הוא ניסיון לשדר לעולם את הפיכתה לאישה ואת המייקאובר שבמסגרתו היא מתנערת בעוצמה רבה מתדמית הילדה הקטנה והתמימה שאחזה בה מאז עלתה לראשונה על בימת "בית ספר למוזיקה".

לאורך הקריירה שלה ביטי בעיקר נאבקת. מהרגע הראשון שבו התפרסמה, היא פגשה מהמורות רבות וביקורת ציבורית. מההופעה בפריים טיים, דרך היריבות שנכפתה עליה מול נועה קירל ועד ההסתבכות של אביה בפלילים. מלבד אלו, ביטי תמיד נתפסה כילדה הקטנה והתמימה עם החיוך המבויש. אז היא הלכה ל"הישרדות VIP" - וכשזה לא עזר, היא הוציאה את הקליפ הפרובוקטיבי האחרון שלה, "חמסה חמסה".

חשוב להתחיל מזה שמאוד חיבבנו את עדי ביטי ב"הישרדות VIP". היא אמנם לא שרדה את המשחק לאורך זמן והודחה עוד לפי האיחוד בין השבטים, אבל היא הציגה שם דמות של מישהי שמתעקשת להתבגר, מגבשת דעה עצמאית ונלחמת למענה, גם במחיר הדחה. על אף שהיריבים שלה ניסו להציג אותה כילדה מבולבלת, היא דווקא הצליחה לבנות תדמית של אישה אמביציוזית ואמיצה שלא סרה למרותם של גברים חסונים. הכול התקדם בכיוון הנכון, ואז הגיע הקליפ האחרון שלוקח אותה אחורה.

כבר עם צאת הפרומו לקליפ, הגיעו הביקורות. לא משהו שעדי ביטי לא רגילה לו, כמובן. בתמונת הפרומו לקליפ היא נראית יושבת בתוך אמבטיה עם שני גברים לבושים במגבת. המבקרים טענו כי מדובר בתמונה פרובוקטיבית שלא הולמת אותה. כשיצא הקליפ המלא, דווקא הסצנה הזו הייתה הקלה ביותר.

עוד בוואלה! אופנה

לקפץ בין השלוליות: 12 מגפי צ'אנק שיעשו לכן את החורף

לכתבה המלאה

בסצנה הפותחת של הקליפ נראית ביטי, לצד רקדניות, לבושה בלנז'רי, חושפת את פניה תחת בד שנראה כמו חיג'אב, עם שפתון ורוד בוהק, אפילו בוהק מדי, ופיס ראש של רקדניות בטן. מהכיסא שעליו היא יושבת היא קמה ומתחילה לרקוד. הריקוד בהלבשה תחתונה הוא הפתיח שהסעיר רבים, משום שכך ביטי עוד מעולם לא נראתה. זו טבילת האש שלה בעולם המבוגרים שאליו היא כמהה להגיע, אבל זה ממש לא נגמר שם. השלב הבא בקליפ הוא ניסיון לעשות רפרנס ללוק מוכר בעולם הפופ - בריטני ספירס, כוכבת הפופ אליה ניסתה להידמות לפחות בתחילת הקריירה. אולי גם היא, ממש כמו בריטני ספירס, סובלת מאבא שלה, שמשבש לה את ההצלחה. אז היא החליטה לעשות לה הומאז' לקליפ "Opps, I did it again" ולבשה אוברול לטקס אדום של המעצבת חן חוה. היינו רוצות שזו תהיה מחווה מוצלחת, אבל היא מזיעה ממאמץ.

בסצנה הבאה בקליפ נראית ביטי לבושה בסגנון שמזכיר מאוד את דמותה של חאליסי מ"משחקי הכס". היא יושבת בראש השולחן כשעליו אישה עירומה ממוצא אסייתי שגופה מכוסה סושי, סצנה שהזכירה לנו בכל אופן קטע מהסרט "סקס והעיר הגדולה", שבו סמנתה רצתה לשמח את בן זוגה ג'ארד סמית' וחיכתה לו על שולחן האוכל עירומה - כשסושי בלבד על גופה. אבל בסצנה הזו בקליפ של ביטי אין שום דבר שמזכיר את ההומור והקלילות של סקס אנד דה סיטי, שכן כל יושבי השולחן אוכלים מהסושי - ומתים, מלבד ביטי עצמה. אולי זה רפרנס ל"משחקי הכס" ואולי זה רצון לחסל את כל ההייטרים, אבל בתקופה שבה נגיף מהמזרח מאיים על חיי כולנו, אנחנו רק הצלחנו לראות רפרנס כואב. לא בטוח שאנחנו מרגישות נוח עם זה שאישה אסייאתית עירומה שעל גופה סושי היא הרעל שמחסל את יושבי השולחן.

כדי להקליל את ההרג ההמוני בסצנה הזו, בסצנה הבאה נראית ביטי רוקדת כשהיא לובשת בגד גוף זרחני ומעיל מקושקש של המותג הישראלי ארקטה עם צלליות ניאוניות מוגזמות וקוקו בסגנון אריאנה גרנדה. הרקדניות שלה חוזרות כשהפעם הן לבושות באאוטפיט שנראה עשוי משקיות זבל כתומות ושחורות עם מה שנראה כמו כובעי ים בצבע שחור. הסצנה הבאה, גם היא מחביאה בתוכה רפרנס לקליפ מוכר, ובה נראית ביטי שוכבת בבגד גוף של שי רוזנשטוק לצד אנשים עירומים, אולי אלה שחוסלו מאכילת הסושי. ערימת האנשים העירומים גרמה למחשבות שלנו להפליג לקליפ המריבה של קניה ווסט שהרתיח את טיילור סוויפט - Famous. למרות הפרובוקציה, המגע הקרוב בימי קורונה, והיעדר הבגדים - אין פה עירום פרונטלי אלא יותר מטאפורה ומהר מאוד כל האנשים נקברים תחת חול. מי שהתרגש משני גברים חסונים במגבת אולי עלול להיות מופתע יותר בסצנת העירום הזו.

הגיע הזמן לדלג לסוף. זוכרים את הפרומו המסעיר? כאן הוא חוזר. ביטי שוכבת בתוך אמבטיה שבה מים כהים ולצדה שני גברים שמייצגים שני צבעים - שחור ולבן. כנראה שיש פה ניסיון להראות מלחמה בין שני כוחות מנוגדים אבל בעידן הפוליטיקלי קורקט זה פשוט לא עובר חלק בגרון. איכשהו, כשמגיעים לסצנה הזו בקליפ, הרעיון של שני גברים במגבת על אישה אחת באמבטיה לא לוקח אותנו אל עולמות ההטרדה המינית, אלא יותר למקומות של שימוש פוגעני בצבעי גוף. אפשר לראות בבירור שהגברים לא מרוכזים בביטי עצמה, אלא מייצגים ניגודיות שיש בתוכה, אולי בין הרצון להצלחה לבין הפחד מעין הרע, מהות הטקסט של השיר.

הקליפ הפרובוקטיבי של ביטי הוא כאמור הזעקה שלה בניסיון להתנער מתדמית הילדה הטובה. הבעיה היא, שזה פשוט לא עובר נכון. על הסטיילינג אייל חג'בי, על איפור אמונה מישל אדרי ועל השיער מרום טל וינשנק. אלו אנשים מוכשרים בתעשייה שמתחברים לעדי ביטי, שגם לה יש קבלות מוכחות על הצלחה. למרות זאת, הקליפ מעורר אי נוחות. הרפרנסים חלשים, הלוקים לא עובדים, הרצון לפרובוקציה מורגש. הרעיון אולי טוב, הביצוע מזיע ממאמץ. לביטי יש את כל מה שצריך כדי להשתחרר מכבלי הילדות - להיות היא. זה הוכיח את עצמו בהישרדות ועם זה היא צריכה לצאת לקרב, לא עם קליפים שזועקים: 'אני אישה מינית עכשיו, כי עברתי את גיל 18'. המסר החשוב שלה, נגד עיניים רעות, צרות עין ושאר מוטיבים של קנאה וחוסר פרגון לנשים מצליחות בתעשייה שנמצאות תמיד במצב צבירה של מאבק - פשוט נבלע בתוך הביצוע. וכל זה בלי שאמרנו אף מילה על היעדר הקצב והתחכום המילולי.

  • עוד באותו נושא:
  • עדי ביטי

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    7
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully