וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

מסע בזמן: האופנה הארצישראלית היפה של שנות ה-60

27.11.2020 / 7:45

סרטונים מארכיון סינמטק ירושלים שופכים אור על תצוגות האופנה שהתקיימו בישראל החל מסוף שנות ה-50 ועד תחילת שנות ה-70. שבוע האופנה הראשון של ישראל, תצוגת הלבשה תחתונה, רקדניות במקום דוגמניות וגם מסלול של משכית. תתרווחו ותתכוננו למסע אחורה בזמן

שבוע האופנה הישראלי הראשון - 1965/ארכיון סינמטק ירושלים

אין דבר יותר נחמד מלצלול לפעמים אל הנוסטלגיה ולראות מה היה פה קודם, מזמן, לפני הרבה מאוד שנים. תעשיית האופנה המקומית, זאת שכרגע נמצאת במשבר עמוק נוכח מגיפת הקורונה, עברה לא מעט עליות ומורדות וגם המון שינויים לאורך הדרך. חומרים שנחשפו בארכיון סינמטק ירושלים שופכים אור על האופן שבו נערכו תצוגות האופנה שהיו פה מסוף שנות ה-50 ועד תחילת שנות ה-70. הסרטונים כולם בשחור-לבן, כיאה לתקופה, והבגדים על המסלולים מציגים אופנת פיפטיז-סיקסטיז למופת. גם היושבים בקהל מתכתבים עם רוח התקופה בבחירות הסטייל שלהם, ולנו רק נותר לדמיין מי הם בדיוק - קניינים מחו"ל? מעצבים? עיתונאים ועיתונאיות? כל אחד עולם ומלואו, וכל אחד מהם נתן יד, ולו הקטנה ביותר, להקמת התעשייה הישראלית המשגשגת, שקצרה וממשיכה לקצור הישגים גם בעולם.

אותם סרטונים מרתקים הם כאמור חלק מארכיון סינמטק ירושלים, שהשיק לאחרונה אתר אינטרנט המאפשר לשוטט בהיסטוריה מצולמת כפי שתועדה ביומני חדשות, בסרטים ביתיים ובסרטים נדירים החל מסוף המאה ה-19. אחרי שלוש שנים של סריקה ומיפוי, הגיע שלב ההנגשה לציבור - וזה היה הרגע שבו הושק האתר. בשיטוט תוכלו למצוא את התוכן המצולם לפי שנים, נושאים, אישים או נקודות ציון במפה אינטראקטיבית. אנחנו מביאות לכן כאן רק טעימה קטנה ואופנתית, אבל באתר יש עוד המון חומרים בכל תחום אפשרי. בינתיים, במקום להיכנס לעוד שיעור היסטוריה בזום, פשוט תלחצו "פליי" על כל אחד מהסרטונים שכאן, ותזכו למסע מגניב בזמן אל האופנה הארצישראלית של הסיקסטיז.

שבוע האופנה הישראלי הראשון, 1965

המוסד "שבוע האופנה הישראלי" עבר הרבה גלגולים. שבוע האופנה הישראלי הראשון התקיים ב-1965 בתל אביב עם מוזמנים רבים מהארץ ואנשי עסקים מחו"ל. בשנות ה-80 חדל שבוע האופנה הישראלי להתקיים ומי שהחייה אותו היה המפיק מוטי רייפ ב-2011. שבוע האופנה הישראלי האחרון אמור היה להתקיים במרץ 2020, אולם בוטל ברגע האחרון בשל הקורונה. בחודשים האחרונים הוקמו כמה אירועים תחת השם "שבוע האופנה הישראלי", אך אינם שייכים להפקה הרשמית. בסרטון שמציג את התצוגה מהשבוע הישראלי הראשון אפשר לראות את הדוגמניות צועדות על המסלול לבושות בבגדים תוצרת הארץ ביניהם חצאיות מידי, סוודרים עם מעוינים, חליפות ג'קי קנדי, שמלת נצנצים שקופה ומעיל טרנץ' אחד.

שבוע האופנה הישראלי הראשון - 1965/ארכיון סינמטק ירושלים

תצוגת אופנה של משכית, 1960

בית האופנה משכית שהוקם ב-1954 על ידי רות דיין הוא אחד מסימני ההיכר של תעשיית האופנה הישראלית. לאורך השנים הוא היה סמל לישראליות ודגמיו נמכרו ברחבי העולם והוצגו בתצוגות משותפות עם דיור, ז'יבנשי ואיב סן לורן. בית האופנה נסגר ב-1994 ובשנת 2013 קם לתחייה תחת ידה של המעצבת שרון טל, כשהיא שואבת השראתה ממורשת המותג. בסרטון נראית תצוגת אופנה של המותג, כאשר האורחים יושבים בשולחנות והדוגמניות צועדות ביניהם. הלוקים: חליפות משבצות באריגת יד, כפי שנאמר בסרטון, מעילים והרבה כובעים.

תצוגת אופנה של משכית - 1960/ארכיון סינמטק ירושלים

תצוגת הלבשה תחתונה של "טריומף", 1970

טריומף היא חברה בינלאומית לייצור הלבשה תחתונה שנוסדה ב-1886. בשנת 1969 הוקם מפעל של החברה בירושלים והוא נחנך שנה לאחר מכן. כדי לקדם את המותג בישראל, החליטו להציג אותו במסגרת שבוע האופנה הישראלי. אז איך נראית תצוגת הלבשה תחתונה בתחילת הסבנטיז בישראל? דוגמניות רוקדות על הבמה עם שמלות קצרצרות, בגדי ים שלמים וביקיני עם חצאיות חוף ארוכות כשעל הבמה גם הופעת אורח של "קליאופטרה". שווה צפייה.

תצוגת הלבשה תחתונה של טריומף בשבוע האופנה הישראלי – 1970/ארכיון סינמטק ירושלים

תצוגת אופנה בשבוע האופנה, 1968

שלוש שנים אחרי שהוקם שבוע האופנה הישראלי, העסק ממשיך לשגשג. הנה הצצה לעוד תצוגה שהתקיימה במלון הילטון בתל אביב, ובו הדוגמניות רוקדות על המסלול. אם לשפוט לפי הסרטונים מאותה תקופה, נראה כי מדובר בכישרון הכרחי לדוגמניות. הליכה לשם ההליכה אינה מספקת, ודוגמניות - וגם דוגמנים - צריכים לדעת לרקוד כדי לבדר את הקהל. כמו שנאמר בסרטון: "מחזמר של אופנה. משונה? אולי, אבל משעשע". פריטי לבוש שמשכו את תשומת לבנו: מעיל משבצות היסטרי, מגפי ירך ושמלת נצנצים אחת, עם הייר-אקססורי תואם.

תצוגת אופנה וריקוד בשבוע האופנה - 1968/ארכיון סינמטק ירושלים

תצוגת אופנה בירושלים, 1958

הגענו לסרטון הכי ישן מבין הסרטונים - תצוגת אופנה בירושלים בסוף שנות ה-50. אם מסתכלים על סגנון הלבוש של הדוגמניות, אי אפשר להתבלבל. שמלות A רחבות עם מותן צרה וחצאית נפוחה, כאלה שאפיינו את השנים שאחרי מלחמת העולם השנייה, נראות על המסלול בקצב מסחרר. פרינטים מנוקדים או פרחוניים, שילוב של פפיונים ופנינים וכפפות בשפע. זוהי תקופת הצנע בישראל, או לפחות קרובה לסיומה, והאופנה המקומית חוגגת ולא נופלת מזו שהוצגה באירופה באותה תקופה.

תצוגת אופנה ישראלית נערכת בירושלים – 1958/ארכיון סינמטק ירושלים

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully