וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

המרכיב הסודי של הבשמים היוקרתיים שלכם הוא קיא לווייתנים - וחצי קילו שלו שווה 10 אלף דולר

6.2.2024 / 0:03

חומר נדיר בשם ענבר אפור הוא שגורם לבשמים ומי הקולון להריח כל כך טוב לאורך זמן, אבל לא רבים יודעים שמדובר למעשה בקיא של לווייתנים שזוכה גם לכינוי "זהב צף" - כי אם תתקלו בו במקרה על החוף, אתם צפויים להתעשר בענק

החלום בכל בושם - ענבר אפור (קיא של לווייתן)/Al-MadinaPerfumes

חומר נדיר ושעוותי בשם ענבר אפור (אמברגריס), המכונה "זהב צף", הוא אוצר בתעשיית הבשמים - כי הוא משדרג ומקבע ריחות נעימים בבשמים ומי קולון. מדובר בחומר המופק ע"י מערכת העיכול של לווייתנים מסוג ראשתן גדול-ראש (לווייתני זרע) והוא למעשה הקיא שלהם.

"זהו חומר בעל ערך רב שידוע בריחו הייחודי ובאיכויות המקבעים שלו", הסביר נובמבר ניקולס, מייצר הבשמים והבעלים של Chémin, ל-POPSUGAR בשבוע שעבר, "זה משפר את אורך החיים והאיכות של הניחוחות שהוא מתווסף אליהם".

ענבר אפור נפלט ממערכת העיכול של ראשתן גדול-ראש, לווייתן השיניים הגדול ביותר בטבע - אשר נמצא בסכנת הכחדה. "ענבר אפור מיוצר כדי להגן על המעי של הלוויתן מפני חפצים חדים שהוא בולע, ולאורך זמן הוא נפלט וניתן למצוא אותו צף באוקיינוס או נשטף אל החוף", הסביר ניקולס.

ענבר אפור הוא חומר ריחני, מוצק ודמוי שעווה שביצירתו מריח כצואה אך בהמשך, לאחר חשיפה ארוכה לשמש, מקבל ריח מתקתק ואדמתי. מהענבר ניתן להפיק חומר אלכוהולי נטול ריח בשם אמבריין המסייע לניחוחות של בשמים להחזיק מעמד לאורך זמן. הענבריים מגיעים מלווייתני זרע האוכלים כמויות גדולות של סילוניות - בעלי חיים ימיים כמו דיונונים, תמנונים ודיונוני רחף. הנדירות שלו הופכת אותו ליקר עד כדי כך שהוא נמצא בדרך כלל רק בבשמים יוקרתיים.

קצירת הענבר האפור נחשבת בדרך כלל למעשה אתי מכיוון שהוא נאסף רק לאחר שיצא באופן טבעי מגופו של הלווייתן, ללא מגע או נזק לבעל החיים. עם זאת, בשל היותו בסכנת הכחדה, קיימות תקנות סביב הסחר בענבר אפור. "במדינות מסוימות, זה לא חוקי לסחור או להחזיק בענבר אפור", אמר ניקולס. על פי האמנה לסחר בינלאומי במינים בסכנת הכחדה, זה לא חוקי להרוג לווייתני זרע כמעט בכל מקום על פני כדור הארץ - ומדינות מסוימות הפכו את ההחזקה והסחר בענבר אפור לבלתי חוקיים כדי להפחית את הנזק הפוטנציאלי לאוכלוסיית הלווייתנים.

לווייתן הזרע הפך למין בסכנת הכחדה לאחר שהציד שלו הפך לפופולרי, במיוחד החל מהעשור הראשון של המאה ה-19, על פי ארגון שימור האוקיינוס. לפני שתעשיית ציד הלווייתנים המריאה, היו כ-1.1 מיליון לווייתני זרע בעולם. כעת נותרו רק כ-300,000.

לסיפורים ביזאריים ומעניינים מהעולם - בואו לערוץ הווטסאפ שלנו >>>


עוד בנושא:
דייג תאילנדי עני מצא את קיא הלווייתנים הגדול בעולם ועשוי להתעשר ב-3.3 מיליון דולר

כמה יוכל ילד אנגלי להרוויח עבור קיא של לוויתן?

הצעה שאסור לפספס

התקדמו לדור הבא של ברי המים של תמי4: קטנים יותר, חכמים יותר

לכתבה המלאה

מדענים עדיין לא בטוחים מהו מקורו המדויק של ענבר אפור, אך מקובל להאמין שהוא נוצר כאשר הלווייתנים אוכלים חומרים מגרים, כמו מקור חד, ומייצרים חומר חלקלק כדי להגן על איברי העיכול שלהם מהחלקים הפוגעים, על פי נשיונל ג'יאוגרפיק. נראה כי הענבר מסייע לראשתן "לעטוף" את אותם חלקים חדים בטרפו. ההערכה היא שרק 1% מלווייתני הזרע מסוגלים להפריש ענבר אפור.

בשל המחסור בקיא לווייתנים, גרם אחד שווה בסביבות ה-27 דולרים - וחצי קילוי עשוי להיות שווה יותר מ-10,000 דולר.

בעוד שקשה מאוד למצוא קיא לווייתנים, יש אנשים שנתקלו ב"זהב צף" ממש במקרה. גוש ששווה יותר מ-250,000 דולר נמצא בתוך לוויתן זרע שנקלע אל חוף נוגלס בלה פלמה, האיים הקנריים, במאי 2023. נתח הענבר במשקל של כמעט 20 קילוגרמים גרם לדלקת חסימתית כרונית במעי הגס של החיה, לפי מומחים מאוניברסיטת לאס פלמאס דה גראן קנריה. ב-2020 דייג תאילנדי עני מצא את קיא הלווייתנים הגדול בעולם ששוויו 3.3 מיליון דולר.

בשל מאפייניו הייחודיים וריחו, הענבר האפור היה בשימוש מאז ראשית ההיסטוריה. במצרים העתיקה שרפו את הענבר האפור כדי שישמש כקטורת. החומר היה ידוע לערבים, אשר עשו בו שימוש ברפואה, בישול ובישום. הוא החל להיחשף לאירופה רק בימי הביניים ובמהלך המגפה השחורה האמינו כי נשיאה של כדור ענבר אפור יכולה להגן על נושא הכדור מהמחלה.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully