וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

טמפון הוא אסון?

רותם רוזנטל

17.1.2006 / 12:41

האם חומר בשם דיוקסין המצוי בטמפונים מסכן את המשתמשות? מומחי החברות מול מומחה לרעלים. אינפורמציה ששווה לספוג

לפי מידע מטריד המסתובב בימים אלה ברשת, חומרי ההלבנה המצויים בטמפונים מסכנים מאד את המשתמשת. ד"ר עדי סאקר, בוגר אוניברסיטת סן-דייגו, מומחה לרעלים ובעל קליניקה בתל אביב, חקר את הנושא והגיע לכמה מסקנות מבהילות, המתבססות על נתוני ה-FDA, המנהל האמריקאי לתרופות: "לפי נתוני ה-FDA, בטמפונים נמצאת כמות קטנה, שנשמעת כמעט אפסית, של כימיקל שנקרא דיוקסין.

"מדובר בכימיקל שנוצר בעקבות תהליך ההלבנה. זהו חומר שקושרים אותו גם למחלת הסרטן, בעיקר לסרטן השד, והוא רעיל למערכת הרבייה ולמערכת החיסונית. הבעיה היא שאין בכלל מודעות לעניין. אפשר להשוות רמת הסכנה שבו לעישון. אם מעשנים סיגריה ביום, הסיכון ללקות במחלות נמוך. אם מעשנים שלוש קופסאות ביום, נחשפים לסיכונים רבים. כך גם עם טמפונים.

"מדובר בחומר שנכנס לגוף במשך כמה ימים רצופים, מדי חודש, לאורך שנים רבות. כאן מתחילה הבעיה. אל תשכחי שיש בחורות שמשאירות את הטמפונים יותר מדי זמן בפנים וכאן עלולים להתעורר סיכונים, כי החומר נספג עמוק יותר. החומרים הכימיים אינם מתפרקים בקלות.

"תעשיית הטמפונים משוכנעת שנשים זקוקות לחומר מלבין בטמפון, בכדי להאמין שמוצר טהור ונקי. כשמתעסקים בנושאים כאלה, תמיד צריך לשאול כמה אנשים יקומו כדי לחולל את השינוי ולכמה אנשים נוח עם המצב כמו שהוא".

גם פרופסור שמואל כרמלי, ראש בית הספר לכימיה באוניברסיטת תל אביב, מציין כי דיוקסין הוא חומר מוטוגני שעלול לגרום לסרטן או למוות של תאים בדופן הרחם. "הדיוקסין הוא רעלן ידוע בתחום איכות הסביבה", הוא אומר, "הימצאות של דיוקסין באדמות או במי השתייה שלנו מוגדרת תמיד כבעיה שיש להיפטר ממנה במהירות".

אצלנו אין כלור

מחברת פרוקטר אנד גמבל, המייבאת את טמפקס, אומרים כי אין דיוקסין במוצריהם. "אנו משתמשים בשיטות בדוקות לאנליזה של דיוקסין שאושרו על ידי ממשלת ארה"ב. אם הוא נוכח, הבדיקות הללו יאתרו אותו. הטמפונים שלנו עשויים מכותנה וזהורית – חומר הספיגה. אין עדויות מדעיות מדעיות לכך שטמפונים גורמים להתפתחות דלקת רירית הרחם או סרטן ואנו בודקים באופן קבוע את המידע הבטיחותי המצורף לטמפונים".

גם טלי סקלר, מנכ"לית השיווק של חברת ג'ונסון אנד ג'ונסון, המייבאת ארצה את OB, מציינת כי מוצריהם נטולי כלור ולכן אין בהם דיוקסין. "יש לציין כי הדיוקסין הוא חומר לוואי שנוצר בתהליך תרכובת כימית. אין שום הוכחה ספציפית לפיה דיוקסין נמצא בטמפונים. בטמפונים שלנו, כמו גם בשאר הטמפונים בישראל, אין דיוקסין".

לפי חברות הטמפונים, ההלבנה שעוברים הטמפונים נחוצה כדי לעמוד בתקני הספיגה האירופאים והאמריקאים. החיטוי לטענתם מרכך את הסיבים ומאפשר להגיע להם לספיגה.

"זו בדיוק הבעיה של המוצרים האלטרנטיביים", מודה סאקר, "בגלל שהחומרים הכימיים משפרים את הספיגה, האלטרנטיבות הטבעיות לא מצליחות, במקרים רבים, לספוג כראוי. גם אם לא נוצר דיוקסין במהלך תהליך ההלבנה, החומרים הכימיים מזיקים לאורך זמן".

מי שלא נרגעת מההכחשות של חברות הטמפונים יכולה לעבור למוצרי היגיינה אלטרנטיביים. כן, העולם לא מושלם, הם סופגים פחות טוב.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully