וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

"גמדות בית ספר ישוו שדיים"

ענת אור

13.2.2006 / 16:06

מצאנו טקסט של אלמודובר משנות השמונים שבו הגאון חוזה במדויק לאן תפנה תעשיית היופי. ולא רק זה, הוא גם מצחיק

הפעם אין בכוונתי לדרוש בפניכם את משנתי האופנתית וגם לא ליידע אתכם בפריט שחייב להיכנס לגרדרובה, אני רוצה לצטט טקסט בנושא אופנה שכתב אחד מגדולי הדור, [[פדרו אלמודובר]].

ממש במקרה יצא שאני מצטטת מתוך הספר של הגאון הספרדי, בה בעת שעולה על במות ישראל עיבוד של קובץ טורים מתוך הספר, שנקרא "פאטי דיפוזיה וטקסטים אחרים" בהוצאת בבל ובתרגומה המצוין של ליה נרגד.
אלמודובר כתב באמצע שנות השמונים קטע שנקרא "אופנות והרגלים של שנות התשעים". ההרצל של עולם הפופ-טראש, מסתבר, ניבא די במדויק חלק מהמגמות הבולטות, שממשיכות לתפוס תאוצה בשנות האלפיים. שימו לב לזה.

"במה שקשור לגוף, שנות התשעים יהוו המשך טבעי של שנות השמונים: ניתוחים פלסטיים ומסז'ים לכולם, בלי יוצא מהכלל, לא משנה הגיל, המין או המעמד החברתי. כולם יוכלו להפגין זוג שדיים מוצלח ועצמות לחיים חדות כמו סכינים.

ילדות לא יצטרכו לחכות להתבגרות כדי להשיג את 100 הסנטימטרים של היקף חזה שכל כך קורצים להן. זה יהיה מראה נפלא ונפוץ, לראות ביציאה מבית הספר גדוד גמדות בנות שבע ושמונה שמתחרות בהיקף החזה שלהן בזמרת מארטה סאנצ'ס בכבודה ובעצמה.

עובדה זו תחולל מהפכה במסורת הוותיקה של תלבושת בית ספר. לחצאית הקפלים הקלאסית באורך מידי-דבילי יצרפו בגד גוף צמוד עם מחשוף עמוק, כדי שהילדות יוכלו להציג את השדיים שרכשו באחרונה. בהתחלה יהיו בעיות, למשל כרמן אלוואר מארגון ההורים הקתולים, אבל יתגברו עליהן ברגע שהנזירות יתפסו מונופול על הקליניקות לניתוחים פלסטיים. תהיה אופנה חולפת, לפיה גם גברים ישימו פרוטזות בחזה, אבל זה לא יתפוס. יירשמו לזה רק הסנובים הנצחיים, ובעיקר היאפים.

בשנות התשעים נראה אותם סוגי נשים כמו בשנות השמונים אבל ההתפלגות המקצועית תהיה שונה. למשל, טיפוס הדוגמנית, כלומר האשה המסוגננת והמתוחכמת שעד עכשיו הופיעה רק בפרסומות ועל המסלולים, תהפוך לאב-טיפוס הפיזי של עקרת הבית. בשנות התשעים כל הבנות יהיו גבוהות, רזות ומתוחכמות. לדוגמניות, לעומת זאת, יהיה מראה מאוד שגרתי, בחורות נורמליות ואקספרסיביות, או פשוט כאלה עם איזה עיוות פיזי שהופך אותן למיוחדות, או אינטלקטואליות ומדעניות, שיממנו לעצמן את הלימודים בעבודה כדוגמניות."

רוסי דה פלמה יפה

הטקסט במלואו, כמובן, מומלץ, וכך גם כל הספר ובעצם כל דבר שפדרו אלמודובר נגע בו אי פעם. לגבי ההצגה הישראלית "פאטי דיפוזיה" אין לי מה לומר כי עוד לא ראיתי.

מעבר להיותו אחד מיוצרי הקולנוע הגדולים של זמננו, אלמודובר בהחלט מבין באופנה וגם יוצר אותה. רוסי דה פלמה שלו, האשה שמכונה "המכוערת", הפכה לדוגמנית מבוקשת ולאיקונה אופנתית. העיסוק האינטנסיבי בדמויות נשים שמאפיין אותו יכול להתפרש כגרוטסקי, כמו התיאור העתידני שהוא מספק בקטע שלעיל. אבל למעשה הוא מבקר גדול של האופנה, הוא רק מאיר לנו את הזויות המוזרות בדימוי נשים, כמו שהן נראות היום.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully