וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

קאט או קאטווק

רותם רוזנטל

27.2.2006 / 10:48

מה זה בעצם במאי תצוגות אופנה, מה בינו לבין עבודתם הנחשבת של בימאי קולנוע ותיאטרון ולמה קוראים לו בעצם במאי?

הם לא בונים מיזנסצינות מתוחכמות, לא עוסקים בהדרכת שחקנים אלא בהדרכת דוגמניות, לא רבים עם התסריטאי אבל כן עובדים עם מפיק ששומר על התקציב. הם אחראים לתמונת פתיחה מרשימה ולתמונת סיום מהדהדת והם קוראים לעצמם בימאים – בימאי תצוגות אופנה.

בימאי תצוגות האופנה שלמים לגמרי עם הגדרתם המקצועית. הם מסבירים שהם אלה שהוגים את הקונספט של התצוגה, בונים את סדר הארועים שבה (הליין אפ), בוחרים את הדוגמניות ומעצבים את האוירה. בכל עונה מחדש הם נדרשים להביא את הבום, לדעת מה קורה בעולם ואיך ליצור הייפ תקשורתי מקומי.

בארץ, מדובר בגוורדיה מצומצמת, שחולשת על שוק פעיל למדי. שלושת בימאי התצוגות הבולטים הם סמדר גנזי, לשעבר דוגמנית ומורה לחינוך גופני, מיקי יוסף בוגר בית צבי וגולן נהרדע שעובד היום עם משרד הפרסום פובליסיס אריאלי.

כבר החלטתי לפרוש

סמדר גנזי (43) התחילה לביים תצוגות אופנה לפני 16 שנה, כשהחליטה להפסיק לדגמן.אחרי שחרכה מסלולים, הכירה את כולם, למדה משחק, היתה במקום הנכון ובזמן הנכון, היא קלטה לחיקה הצעה מפתה שנזרקה באוויר.

"דיגמנתי לשנקר, ואז ביימו את התצוגות דרי שי, היום בעלת ערוץ הבידור ונאווה לוי" היא מספרת "הן היו באמת המקור היחיד להשראה. אני כבר חשבתי לפרוש, אחרי שבע שנות דוגמנות, למדתי משחק והחלטתי לחזור לתחום מהצד השני, מאחורי הקלעים.

יום אחד התקשרה אליי ראש מגמת האופנה דאז בשנקר, איילה רז, ושאלה אותי אם אני מכירה מישהו שירצה לביים תצוגה. בלי לחשוב פעמיים אמרתי שאני אעשה את זה. רונית אלקבץ, חברתי הטובה ואני דיגמנו אז ביחד והצעתי לה שנלך על זה. ככה הכל התחיל".

גנזי עומדת היום עומדת בראש חברה להפקות אופנה בשם "אקסטרווגנזי". היא מביימת תצוגות לפוקס, לדלתא, למיכל נגרין, לליוויס, לגדעון אוברזון, לאסכולה-מימד, לגו אנדר, לאירוקה ועוד.

תצוגת ליוויס בשנה שעברה שנפתחה עם דוגמנית שהתגלתה כחשפנית וניצבה מול הקהל במכנסונים ומגפיים בלבד, המשיכה עם לולייניות שעשו תרגילי ראווה על בדים לצד הצגת הבגדים והסתיימה במטח קונפטי אגדתי, היתה אחד הארועים המרשימים שביימה.

"זה מקצוע שלא לומדים בשום מקום" היא מעידה "הבאתי לתוכו את כל מה שספגתי במהלך חיי. אפשר תמיד להתעדכן ב-FTV או באינטרנט ובמגזינים בטרנדים שמשתנים מעונה לעונה. יש עונות עם תצוגות יותר נקיות ופשוטות ויש עונות, כמו הנוכחית, שבהן התצוגות גרנדיוזיות יותר. עכשיו למשל, המטרה היא להעלות את רמת הדרמה וליצור חוויה שהיא מעבר לאופנה – חוויה תיאטרלית ובימתית".

"יש כאלה שיגידו שמדובר בתחום שנחלש, אבל תצוגות האופנה בארץ רק הולכות ומתפתחות" היא אומרת "היום חברות מקצות הרבה יותר משאבים ותקציבים לתחום הפרסום והשיווק. גם בתחום הפרזנטורים והקטלוגים. היום כל מותג אופנה הכי קטן לוקח פרזנטורים שעולים המון כסף.

ואיך התגמולים?
" אמנם תקציב של תצוגה בארץ לא מגיע אפילו לתקציב הכיבוד לצוות בתצוגות בעולם, אבל אפשר להתקיים מהתחום בכבוד ואני מרגישה שאני מוערכת. אנשי התעשייה מתייחסים אלינו מאוד ברצינות".

מתים על גלית גוטמן

מיקי יוסף (36), במאי תצוגות ותיק, גורס שאי אפשר להתקיים מבימוי תצוגות בלבד. הוא עומד בראש החברה "בית תוכן" שמספקת תוכן שיווקי לאירועים ומשם באה עיקר פרנסתו. הוא ממשיך גם לביים בתיאטרון ובטלוויזיה, מביים ב-14 השנים האחרונות את טקס תחרות מלכת היופי ומביים בשלוש השנים האחרונות את תצוגות האופנה המתוקשרות של קסטרו. הוא מקפיד לפרגן לאיש הכניס אותו לעניינים – מוטי רייף.

"התחלתי לעבוד עם מוטי בתחילת שנות ה-90', כעוזר במאי ואני חייב לו את כל מה שאני יודע על אופנה. אני חייב הרבה גם לכל הצוות המקצועי שעובד איתי ללא הפסקה: גיא המאירי, המפיק, יוסי צרויה, הארט-דירקטור וקבוצת הוי.ג'ייאים טכנומאגיה".

גנזי ויוסף מתייחסים גם למה שעושה כל תצוגה – הדוגמניות עצמן. "כשהסביבה מתייחסת לדוגמנית כמו אל כוכבת היא מתחילה להשתכנע שהיא באמת כזאת וזה מתחיל להיות לא פשוט" מספרת גנזי. "מי שמעולם לא אימצה לעצמה מניירות של כוכבת למרות שהיו לה הרבה סיבות לעשות את זה היא גלית גוטמן. היא אף פעם לא מאחרת ולא משנה אם הנעל לוחצת לה או הבגד לא נוח, היא תמיד תחייך ותהיה סבלנית".

"כשדוגמנית מבינה שמדובר במקצוע היא נמצאת בדרך הנכונה", מוסיף יוסף, "יש מעט מאוד דוגמניות בארץ שמבינות את זה וכל השאר נעלמות מהר. אל תשכחי שמטאור מגיע גבוה אבל מהר מאוד לא יודעים איפה הוא נופל.

בניגוד לגנזי יוסף סבור שהתצוגות בארץ נמצאות במסלול האטה. "בעבר היו נערכות הרבה יותר תצוגות. יכול להיות שהמשאבים הכלכליים של חברות האופנה מופנים יותר לקטלוגים ולפרסומות ופחות לתצוגות. זה חבל, כי מותג מקבל הרבה כוח תקשורתי אם הוא מרים תצוגת אופנה מושקעת.

משהו לסיום?
"תמיד חייבים לזכור להתאים את אופי הקולקציה לתצוגה. אסור לשכוח שמטרת התצוגה היא לחשוף קולקציה ולכן אופי ההצגה ייקבע תמיד, בראש ובראשונה, לפי הבגדים".

פחות תצוגות, יותר טלוויזיה

גולן נהרדע, במאי ומפיק אופנה הוא מי שיצר מיצג למעצבת האופנה סיגל דקל בבית הסקוטי ביפו, שבו דוגמניות הדגימו על הבמה את תהליך הפקת הבגד מתחילתו. הוא גם עמד מאחורי שבוע האופנה הישראלי שנערך לפני שלוש שנים.

"בכל זאת, כשעושים תצוגות הן חייבות להיות שואו גדול ומוקפד" הוא מצהיר "כל פרט קטן חייב להיות הכי מוצלח ומרשים. כדי להתעדכן נוסעים לחו"ל. השנה, למשל, שולט הטרנד הלבן שמשלב בתוכו פנטזיה. כך בנינו את הקמפיין לאירית, בכיכובה של בר רפאלי".

נהרדע לא רואה התפתחות מואצת של ענף תצוגות האופנה. "בארץ מעריכים את התחום הזה, אבל לא כמו באירופה. בשנתיים-שלוש האחרונות, עורכים פה פחות ופחות תצוגות ועיקר המיתוג עובר לטלוויזיה. אני מעביר יותר לקוחות לכיוון של סטילס ופרסומות טלוויזיוניות מאשר לתצוגות". נקווה שבכל זאת זה לא הסוף. וואלה! אופנה בכלל בעד תצוגות אופנה המתקימות כמופע הפתוח לקהל הרחב.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully