וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

וואבי סבבי

רותם רוזנטל

7.4.2006 / 8:51

מעצבת הבגדים היפנים העצמתיים שנוצרו בהשראת הוואבי סאבי, מאמינה שזה מה שהאדם המודרני והעמוס, צריך

הגישה של פרי אפרתי-טרייסטמן לעולם העיצוב והאופנה ממקמת אותה בנישה שהיא לגמרי שלה. היא מעצבת בגדים כבר למעלה מעשרים שנה אבל מסרבת להיקרא מעצבת אופנה, את בגדיה אי אפשר למצוא באזור המרכז, היא למדה עיצוב אדריכלי אבל מתעסקת בכלל בפיסול מנייר והיא יוצרת בגדים בהשראה יפנית מזה מספר שנים למרות שהיתה ביפן בפעם הראשונה רק לפני שנה.
"יש לי שריטה יפנית", היא מעידה על עצמה, "אני עוסקת באמנות ותמיד התחברתי לאסתטיקה היפנית – לקווים הנקיים והשקטים ולנוכחות הרבה שלהם בהשראת זרם הוואבי סאבי, לפיו היופי גלוי דווקא בפשטות. אני מאוד מתחברת לאמונה הזו ומנסה לקחת את עיקרי הזרם הזה אל עיצוב שעוסק בפשטות הדברים.

הבגדים היפנים שלה מוצגים עכשיו בחנות של מוזיאון טיקוטין לאמנות יפנית בחיפה בתצוגה מיוחדת. את הקולקציה היא עיצבה במיוחד לכבוד התצוגה והיא תימכר בהנחה של 20% עד סוף חג הפסח. אפרתי-טרייסטמן מייצרת כל בגד בעצמה, כך שהקולקציה מכילה פרטי one-piece בלבד וביניהם ניתן למצוא סרפנים, מכנסי מעטפת, עליוניות שונות, גופיות ועוד.

"הפכתי את הסקסיות והנשיות למשהו מרומז יותר ואני מתרחקת ממוחצנות ומבוטות. אני לא יוצרת גזרות של קימונו קלאסי, למשל, אלא בגדים בגזרות ששייכות למערב, עם קווים שקטים ונוכחות רבה, שנובעת מהיעדר צבעוניות מוחצנת".

"המסע שעשיתי ביפן לפני שנה חידד את הכיוון הכללי של הבגדים. חלק מההבדל בין הבגדים שאני יוצרת לבין הבגדים היפניים נעוץ בבדים. הבגדים היפניים מאוד צבעוניים, יקרים ומקושקשים והבגדים שלי נוטים למונוכרומיות ולסקאלת מחירים אחרת. הבדים היפנים שהבאתי איתי חזרה שולבו דווקא בחלק מהתיקים שנמכרים במוזיאון ולא בבגדים עצמם".

הקשר עם אנשי טיקוטין התחיל בכלל בזכות פסלי הנייר שהיא מפסלת מעיסות נייר שהיו פעם עיתונים יפניים ואפילו קרטוני ביצים. "מישהו שמכיר אותי המליץ על עבודות הנייר שלי לאנשי המוזיאון והתחלתי למכור בחנות שלהם לפני שנה וחצי. הם לקחו חלק מהתיקים שלי ובחורף האחרון לקחו גם עליוניות. עם הזמן התבשל הרעיון של תצוגה שלמה".

בצילומי הקולקציה הרקדנית-שחקנית היפה רננה רז קופצת לגובה, עומדת באיפוק, אוחזת בשמשייה יפנית או משחררת חיוך קטנטן. כשהיא מחוללת היא חושפת את המכנסיים הרחבים ואת שכבת הבד התחתונה והבהירה של העליונית הארוכה והכהה שלגופה.

פרצופה הזוויתי והמפוסל של רז משתלב עם הבגדים באופן מדויק ומוצלח. כמותם, גם היא משוחררת, עדינה, רכה, זוויתית וחדה בו זמנית. הבגדים של אפרתי-טרייסטמן מפגינים נשיות ומחמיאים לגוף בצבעיהם המונוכרומיים וזוויותיהם המטשטשות. היא הצליחה לפתח סגנון אלגנטי שמשתדרג מעבר לסטנדרט בעזרת קווי ההשראה היפנית.

"אני מרגישה שאני מתחברת לפן המסורתי והפילוסופי יותר של העיצוב היפני ופחות לאופנת הרחוב היפנית הצעירה, למרות שהיא מאוד כיפית ומעניינת", היא אומרת, "זו אופנה מדליקה, אבל היא לא מדברת אליי. גיליתי גם שברגע שאני מציבה לעצמי גבולות בקו ובצבע אני מוצאת הרבה יותר חופש. ככה אני מעדיפה לעבוד".

ברחוב יש רעש

לעיצוב הבגדים הגיעה במהלך חופשת לידה של בנה הבכור, אז החלה לתפור בגדים בבית להנאתה. היא למדה עיצוב אדריכלי בויצ"ו חיפה ולאחר סיום הלימודים עיצבה לחברותיה חנות בגדים שפתחו. החברות ראו את הבגדים שתפרה בבית, נדלקו ולקחו אותם למכירה בחנות.

אחרי שהבינה שהבגדים נמכרים בהצלחה, היא נטשה את עולם האדריכלות. כיום היא יוצרת בסטודיו שלה ברמת ישי, את הבגדים שלה ניתן למצוא רק בחנויות אזור הצפון ובהזמנה ישירה ממנה.

"לאישה שמתחברת לבגדים שלי אין גיל", היא מציינת, "לא כל אחת יכולה להתחבר לבגדים האלה, זה עניין של אישיות. יצא לי לראות נשים שהן לא פצצות אבל הבגדים יושבים עליהן נהדר דווקא בגלל החיבור שלהן לבגד. יש זרם שהולך וגדל בתרבות המערבית שמחפש דברים מיוחדים ושקטים. העולם המערבי חי בקצב כל כך מטורף ולחוץ ועמוס גירויים עד שרבים מחפשים את השקט.

"כפי שרואים אנשים רבים שהולכים אחרי תיאוריות ניו-אייג'יות כך גם רבים מחפשים את השקט בבגדים וזו חלק מהסיבה שבגללה הסגנון היפני מצליח כל כך בשנים האחרונות. הצעירים בדרך כלל פונים לסגנון הרחוב היפני, שמתאפיין בשילובים רועשים ומעניינים ואותי מעניין הפן התרבותי שבא לידי ביטוי בבגדים השקטים שאני יוצרת".

נוח לך ליצור בצפון הארץ?
"רמת ישי הוא מקום מגורים נוח. יש לי חלל משלי, קומה שלמה שמוקדשת לעיצוב. אני גם תמיד אומרת שאני לא מעצבת אופנה, אלא מעצבת בגדים. אני לא מאמינה בטרנדים ולא מנסה ללכת איתם, אלא איתי ועם הרצונות שלי. אני מוכנה להודות שהיום אני מרגישה כבר יותר מוכנה לפריצה".

פרי אפרתי-טרייסטמן, רמת ישי, 04-9532255.
טווח מחירים: 160-790 ש"ח.
חנות מוזיאון טיקוטין, שד' הנשיא 88, חיפה, טל' 04-8383554.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully