וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

החולצה כבר התמרחה

רותם רוזנטל

25.4.2006 / 14:10

למי יש חשק למרוח מקדם הגנה בכל פעם שיוצאים מהבית. הגליק החדש: בגדים עם מסנני קרינה בילט אין

גם אם יצאתם לטיול בחוץ, בקיץ, כשהאיברים החשופים שלכם מרוחים בקרם הגנה, אתם לא באמת מוגנים מפני הקרניים המסוכנות שהסתננו דרך החור באוזון בגלל שהבגדים שאתם לובשים פשוט מפקירים אתכם.

הפיתרון לבעיה התגלה כבר לפני עשור בעולם ועוד לא זכה להכרה של ממש בארץ. תכירו את דירוג ה- UPF - Ultra Violet Protection Factor או בעברית – בד שמספק הגנה מפני קרניים אולטרה סגולות.

בקולקציה החדשה של חברת קולומביה, מותג בגדי הספורט והקז'ואל האמריקאי יש כובעים, מכנסיים וחולצות מכופתרות לגברים, נשים וילדים, שמגיעים כבר עם שתי דרגות של הגנה: UPF 30 שאמור לסנן למעלה מ-95% הגנה מקרני השמש ו-UPF 50 שאמור לסנן למעלה מ-98% מקרני השמש.

דירוג ה-UPF (שנע בין 15 ל-50) נולד לפני כעשור באוסטרליה. הדירוג מצביע על מידת יעילותו של הבד לחסום קרני שמש ולמנוע מקרינה אולטרה סגולה להזיק לעור, בדומה לדירוג ה-SPF בקרמים נוגדי שיזוף. ישנם מספר גורמים שקובעים את יעילות הבד: סוג הבד, מידת צפיפות האריג, עדיף שהבד לא יהיה מהוה ולא נמתח (סטרץ' מפחית את יעילות ההגנה), ובנוסף, צבעים כהים נוטים להיות יותר יעילים.

בדיקת הבד נערכת במעבדות ובעזרת מכשיר אופטי, שמספק מידה מדויקת של חדירת קרניים אולטרה סגולות. העיסוק בנושא הפך כל כך חשוב, עד שבאתר ספריית הרפואה הלאומית של ארה"ב מדווחים על 30 מומחים מ-11 מדינות באירופה שהתכנסו בכדי לקבוע סטנדרט אחיד לשיטות בדיקת הבדים השונים. לפי הסטנדרט הבריטי למשל, שנקבע לפני שלוש שנים, רק בגדים בדירוג 40 של UPF מתויגים כמגנים מפני קרינה אולטרה סגולה.

רבעון מגדלי הכותנה מוסר

ברחבי העולם נערכים מחקרים שונים הבודקים את יעילות הבד כמסנן קרינה. ברבעון איגוד הכותנה האמריקאי למשל, פורסם מחקר שעוסק ביעילות חסימת קרני השמש בכותנה מולבנת לעומת כותנה רגילה, אחרי מספר רב של כביסות וחשיפה לקרני שמש. באוסטרליה ישנה אפילו מעבדה ממשלתית שעוסקת בהגנה מפני קרינה, ואליה ניתן לשלוח דגימות של בדים לבדיקה.

עכשיו נותר רק לחכות לתוצרת מקומית בתחום. נכון שהסטנדרטים של ה-UPF דורשים הסתגלות רצינית מבחינה כלכלית ועיצובית, אבל במדינה שבה השמש קופחת וטופחת, לא יזיקו עוד כמה ליינים של בגדים שיספקו הגנה אמיתית.

מחירים: כובעים: 159-79 ש"ח, חולצות: 279-129 ש"ח, מכנסיים: 299 ש"ח.

את בגדי קולומביה ניתן להשיג ברשתות "למטייל", "ריקושט", חנות הספורט בדיוטי פרי ובחנויות המטיילים והמחנאות ברחבי הארץ.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully