וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

אין דבר כזה: שלמות

רותם רוזנטל

18.6.2006 / 10:00

קצת פרום, קצת לא גמור. פילוסופיית הוואבי סאבי היפנית, הנהדרת, אוהבת את הדברים כשהם בתהליך. עכשיו חנות הבגדים

"בפברואר הייתי בסיור לימודי עם הסטודנטים שלי משנקר ונכנסנו לקום דה גרסון. פשוט הרגשתי שנכנסתי הביתה", מספרת חגית ויטמן (37), מעצבת המותג Fishndag, "הבנתי מה אני צריכה לעשות. הבנתי שלא יכול להיות שאעבוד בתחום כל כך הרבה שנים מבלי לחקור את היסודות שמובלים אותי. הרגשתי שעכשיו אני יכולה להגדיר את כתב היד שלי".

עברו רק ארבעה חודשים מאז שויטמן שבה לארץ וכבר היא חובקת את התוצר החדש של ההתגלות הפתאומית הזו – "Wabi Sabi", חנות קונספט חדשה שנפתחה בכיכר מסריק בתל אביב. החנות מעוצבת בסגנון לא מוגמר. הקירות לא מסויידים לגמרי, המחסן מוסתר על ידי מסך של צינורות תלויים. מנורה שמזכירה קצת פנס בתחנת רכבת, תלוייה מעל שולחן המוכרת ומוטות חלודים ומחוררים עומדים לידו.

על הסטנדים בגדים שפורקן וחוברו מחדש, תכשיטים של מעצבות מקומיות, דגמי One Piece של שמלות עם גימור ספירלי ומשתולל, חולצות טריקו שגזורות בזווית של תשעים מעלות ועוד פריטים שעברו כולם טיפול אישי. בחלון הראווה ובחנות פזורים ספרי פילוסופיה, שמסבירים מהי פילוסופיית הוואבי סאבי.

כשזה אמין, זה תופש

"וואבי סאבי היא פילוסופיה יפנית", מבהירה ויטמן, "שמורכבת מהמון אלמנטים אבל גם אומרת בפשטות שהדברים הם יפים כמו שהם ונמצאים כל הזמן בתהליך. הבאתי לחנות המון דברים שנשארו בסטודיו כי הם לא מצאו את עצמם ב-Fishndag. אני מעבירה את עיקרי הפילוסופיה הזו לבגדים, בכל פעם בדרך אחרת; בין אם מדובר בבגד שמשתנה כשלובשים אותו, בתפירה שנראית קצת פרומה, או במראה שנראה קצת לא מוגמר במכוון. תמיד כשראיתי דפקט או חור באחד הבגדים שעיצבתי זה דווקא נראה לי נורא מעניין. תמיד רציתי לדעת מה עוד אפשר לעשות עם הדגם.

"הרעיון הוא לא ללכת אחרי טרנדים אלא לחקור לעומק את האפשרויות שמציע הבגד. כפי שכל הדברים מסביבנו נמצאים בתהליך שינוי מתמיד גם הבגד לא יכול להגיע לשיא, אין דבר אחד שהוא נכון או לא נכון, אין סוג בד מסוים או דרך תפירה מסוימת שמביאים לשלמות. פשוט אין דבר כזה.

"אנשים מאוד מתרגשים מהבגדים. הבנתי שאם משהו הוא אמין, הוא כובש. זו האמת שלי וזה ברור לי. אם הסגנון הזה לא מדבר אל אנשים או לא מובן להם, אז יש את החנות שלנו בדיזנגוף. אני זו אני ואני יוצרת את שני הדברים את הבגדים של Fishndag ואת הבגדים של וואבי סאבי".

לשעבר: בלאגן בפיליפינים

כשבוחנים את מקורות העבר, נראה שהחנות היא השלב האבלוציוני הטבעי שלה. אחרי הצבא, עברה ויטמן ליפן והתגוררה שם במשך שבע שנים עם בן זוגה דאז. הם מכרו תכשיטים מהמזרח לחנויות ובעקבות דרישת בעלי החנויות היא החליטה להתחיל לעצב בגדים. "הקמנו מותג אופנה שקראו לו "בלאגן" בפיליפינים. השם נורא שעשע את היפנים", היא צוחקת, "והרגשתי שלא היה לי מספיק ידע טכני כדי ליצור כראוי.

"נרשמתי ללימודים ביפן, אבל חזרתי לארץ בגלל בעיה משפחתית. התקבלתי לשנקר וחזרתי לסטאז' ביפן. הייתי הזרה הראשונה שהתמחתה אצל יושיקי השינומה. רק אז התחלתי להבין מה זה עיצוב יפני. בכל השנים שלי שם הייתי טרודה בעבודה והייתי בורה לגמרי, לא ידעתי כלום על המעצבים היפנים. רק בדיעבד אני מבינה עד כה הסגנון הזה חילחל אל כל מה שאני עושה באופן לא מודע".

לפני עשר שנים היא הקימה את המותג Fishndag, שמצליח לפלרטט עם גזרות קז'ואליות ומיינסטרימיות בשילובי בדים, דיטיילז וחיתוכים לא צפויים. את וואבי סאבי היא הקימה עם בן זוגה הנוכחי. "אני מאמינה באינטימיות, ואם המקום יתרחב הוא ייאבד מהקסם שלו. החנות היא הרוח של Fishndag, לכאן אפשר לבוא כדי לראות מהיכן מגיעים הדברים. אנשים נועזים יותר מבחינה קונספטואלית ימצאו את עצמם שם", היא מבטיחה.

וואבי סאבי Fishndag, מסריק 17, תל אביב, 03-5272786
א'-ה': 10:00-20:00, ו': 10:00-20:00
ספרים: 65 ש"ח, בגדים: 150-2,000 ש"ח
Fishndag, דיזנגוף 181, תל אביב

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully