וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

שמישהו יתחזק את הפנים האלה

ענת אור

25.6.2006 / 10:50

יש משהו כובל, תלותי ומעייף בטקס היומי של איפור וניקוי הפנים. רעות פרסטר עלתה זה בעבודת הווידאו שלה

רעות פרסטר היא בין האמנים הישראלים הבודדים, שלא נאמר אמניות, שעובדים על התפר של אופנה-אמנות. עבודת הווידאו שלה "יופי לך" שהוצגה עד לאחרונה כחלק מהתערוכה "היופי שלי השכל שלך" בגלריה נלי אמן בתל אביב. מעסיקה אותי עד עכשיו. ביום שישי ה-30 לחודש תוצג עבודת הווידאו וייערך דיון אודותיה, במוזיאון פתח תקווה לאמנות ושווה לקפוץ.

ב"יופי לך" נראית האמנית מתבוננת בעדשת המצלמה כאילו היתה מראה ומתאפרת מולה. במשך חצי שעה עד הצופה לטקס אינטימי ומטריד. ההתבוננות בעבודת הוידיאו מטרידה גם בשל האיטיות של הפעולות (הצילום הואט כפי הנראה), גם משום תחושת אי הנוחות של החדירה לפרטיות וגם כי פרסטר מבצעת אותה ללא חדווה, כמו חובה. מורגש שהיא כבר חזרה על הפעולות הללו בחייה כבר כל כך הרבה פעמים עד שהן הפכו מכניות ויותר מזה, התחושה שעולה היא שמדובר בריטואל מיותר.

כשהיא נטולת איפור, פרסטר היא אשה יפה מאוד. כל שלב נוסף של האיפור מדגיש חלקים נוספים במראה שלה. ברגע מסוים, כשהיא כבר מאופרת לגמרי, היא מתחילה שוב את כל הפעולות, על האיפור הגמור – קרם לחות, קרם עיניים וגו'.

הביצוע הכפול של מלאכת האיפור פוצע את הקרביים של הצופה ממין נקבה, שכבר מייחלת שהאמנית תסיר את השכבות שמרחה על עצמה ותחזור להיות בתולית כבתחילה.

הבעה של רחיצת כלים

ההבעה של פרסטר בזמן ביצוע הפעולות היא של אדישות יגעה, בטח כמו הפרצוף של כולנו כשאנחנו רוחצים כלים. לי באופן אישי בלטה העובדה שהיא מותחת ונוגעת בפניה בתנועות חזקות מדי, כאילו לשה את הפנים שלה ולא טופפת עליהן כפי שמומלץ. נוסף לתחושות שהזכרתי, שעלו בי במהלך הצפייה, התעורר בי גם דחף לאפר אותה בעצמי, בעדינות. ולגאול אותה מהעבודה הסיזיפית הנשית.

אפשר לנתח בכל מיני אפנים את העבודה הזו, למשל, ההשפעה הייחודית שלה על צופה ממין זכר, שנחשף לריטואל נשי שהוא היה מעדיף לא לראות. "אני לא רוצה לדעת מה את עושה כדי להיות יפה" כתב אובידיוס (בציטוט חופשי) כבר במאה הראשונה לפני הספירה, ומסכימים איתו עד היום רוב בני המין המתגלח.

התערוכה שלה בגלריה נלי אמן עסקה במגדר ובחיבור שבין גבר לאשה. היה בה בין השאר צילום של פרסטר ובן זוגה, אהוד אשרי, כשהם מכורבלים זה בחיקו של זו. הצילום היה חתוך ומקופל על ידי פול ג'קסון, אמן בקיפול וחיתוך נייר באופן שנוצרת ממנו תמונה חדשה שבה בני הזוג מתערבבים לא ברור איפה נגמר "היופי שלה" ומתחיל "השכל שלו", או להפך.

להזמנת מקום במפגש "באופנה", השני בסדרת מפגשי "אמנות ממקור ראשון" במוזיאון פתח תקווה, 03-9286304, אריאלה, בימים א'-ה' 8:00-16:00.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully