וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

רווח מוסרי כפול

ענת אור

2.8.2006 / 11:53

גם עודדתם מיחזור כי התיקים מיוצרים מסדיני רטרו, וגם סיפקתם תעסוקה לעובדים במפעל לשיקום, שתפרו אותם

דניאלה לבנסארט מגיעה למפעל השיקום בבאר שבע עמוסה בשקיות ענק המכילות סדינים ישנים – רובם סדיני ילדים הנושאים דמויות מצוירות כמו שלגייה והגמדים, הדרדסים ועליסה בארץ הפלאות.

זהו חומר הגלם לתיקים שנתפרים עבור החנות השינקינאית שבבעלותה "שתיים - בגדים שמתגלגלים". לקוחות החנות מתרגשות לשמוע כי התיקים שממוחזרים מסדיני "רטרו" נתפרים במפעל שיקום לאנשים עם מוגבלויות. גם אחרי שנתיים של עבודה עם המפעל מתרגשות לבנסארט ושותפתה מוניקה אדלר מהביקורים בו. "מה שלום הקטנה שלך?" שואלת אחת העובדות ודניאלה מספרת. גם עם התופרות החרשות-אילמות למדה דניאלה לתקשר וכן עם דוברות הרוסית או הערבית – שפות שהיא אינה מבינה.

בראש השנה האחרון הגיעו שתי השותפות לטקס הרמת כוסית במפעל, כדי להביע באופן אישי את רחשי תודתן, "אתן מפורסמות בתל אביב" הם אמרו להן כדי לשתף אותן בהצלחה של התיקים.

פרויקט התיקים, שהולך ותופס תאוצה וכעת הם התחילו להיות משווקים לחנויות ברחבי הארץ, התחיל מהתלבטות של בעלות החנות בנוגע לשקיות. "ניילון ממש לא בא בחשבון מבחינתנו וחיפשנו פתרון" מספרת דניאלה. "במהלך העבודה שלנו באיסוף בגדים גילינו שיש מלא בדים עודפים, כמויות של סדינים שהגיעו לתחנה האחרונה שלהם ואפילו נזקקים כבר השתמשו בהם והם בדרך לפח הזבל".

אמא של דניאלה, שעובדת בביטוח הלאומי, סיפרה להן על המפעל והן גילו כי הוא מסוגל להכין להן שקיות בד מהסדינים שהגיעו לסוף דרכם. שקיות הבד מוצעות לקונים במחיר שלושה שקלים, וב"שתיים" גילו שהן יצרו משולש אידיאולוגי שמורכב ממיחזור, צמצום צריכת הניילונים שעוזר לשמירה על איכות הסביבה ומתן עבודה לאנשים שכה זקוקים לה.

כשהן גילו את היכולות של התופרות במפעל הן החלו לייצר תיקים, ברמת תחכום הולכת וגדלה וברמת גימור מצויינת, וכדי לא לזרוק שום חתיכת בד לפח נתפרים מהשאריות ארנקים וכיסויים קטנטנים לצנצנות.

"יכולנו ללכת לאיזו מתפרה בעזה" אומרת אדלר, "אבל נפעמנו מהיכולות של המפעל לשיקום. נורא כיף לתקשר איתם כי הם אמיתיים, והם מאד נוחים לעבודה. ככל שאנחנו גדלות הם גדלים איתנו".

ממש לא סדנת יזע

המתפרה, המספקת עבודה בשכר בסביבה מוגנת למי שלא יכולים לעבוד במקום רגיל, מרשימה בחלל המרווח המואר והנקי וכלל לא דומה ל"סדנת יזע". למעשה זו יכולה לשמש כמתפרה לדוגמה. יש בה אווירה של פעלתנות נינוחה עם רדיו שדולק ברקע.

העובדות מגיעות לעבודה מטופחות ומתוכשטות, ולמרות שחלקן סובלות מבעיות לא קלות, אין במקום שום תחושה של עצב. העובדות פונות מדי פעם למדריכה ברוריה סוויסה. יש לה ידע רב בתפירה ונסיון של 12 שנה בסדנה. היא מצליחה להבין אותן, גם כשלמתבונן מהצד כלל לא ברור מה הן מנסות לומר, ולפתור להן כל בעיה, אישית ומקצועית, בכבוד וברגע. בנות "שתיים" מדגישות כי האמון שלה ביכולות של העובדות וההדרכה המקצועית שלה הם שאפשרו את פרויקט התיקים, שכרגע מספק חצי מהכמות העבודה במפעל, ועוד היד נטויה. סויסה מרגישה גאה "אני נהנית לעבוד איתן כאילו שאני עובדת במשרד ראש הממשלה" היא אומרת.


"זה לא מעשה פילנטרופי או עשיית צדקה, זה ביזנס אמיתי שמשרת את האינטרסים של שני הצדדים" אומרת לבנסארט. "אנחנו חנות עם אידיאולוגיה ויש לנו הזדמנות לא להטיף או לדבר אלא לחיות אותה, לנו וללקוחות שלנו. כל מי שעובר את סף החנות לוקח את זה איתו ומעביר הלאה, לא רק להגיד סחתיין איזה רעיון חכם, אוטומטית אתה הופך לחלק מהפרויקט הזה".

את התיקים ניתן להשיג בחנות "שתיים" בשינקין 38 בחצר. תל אביב

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully