וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

על הסביבה יודעים להגן

רותם רוזנטל

3.8.2006 / 12:10

עוד אקססוריז יפים מחומרים ממוחזרים נכנסים לשוק, במחירים סבירים. לפעמים כדה"א הזה נראה כמו מקום נורמלי לחיות בו

חוץ מהעוולות הגדולות שבני האדם יוצרים כשיש להם כלי נשק ביד, מבחינת שמירה על איכות הסביבה ההתקדמות הענקית מזכה אותם במקסימום הנקוודת. כרגע אנחנו בשלב שכמות המוצרים הממוחזירם שנכנסים לשוק האופנה גדלה וגם המחירים שלהם הופכים להיות נגישים יותר.

מותג נעליים ברזילאי בשם מליסה נוחת לראשונה בארץ עם קולקציה שבה שני דגמי נעליים ממוחזרות שעיצבו הגדולים בתחומם, צמד המעצבים האחים קמפנה והמעצב המהולל קארים ראשיד.
המותג הוקם ב-1979 ושייך לקונצרן Grendene, שהתחיל את דרכו כמפעל לייצור פקקי גומי לבקבוקי יין. לאורך השנים, פיתחה החברה יתרון יחסי בעיצוב מוצרים מגומי ממוחזר ובזכותם חדרה לאט לאט לתעשיית הנעליים הברזילאית.

פרננדו והומברטו קמפנה זכו לפרסום רב בארץ כשהציגו במוזיאון תל אביב תערוכה מופלאה של עיצוב מוצר וחלל. הם הציבו מסלולי אורות גרנדיוזיים משולבים בדשא מלכותי, רהיטים שעלו על כל דמיון ותכשיטים ששינו גדלים ונפחים. אחד הדגמים שפרסמו אותם היה ה"פאבלה", כיסא שנבנה בהשראת שכונית העוני של ברזיל. הכיסא היוצא דופן נבנה מחתיכות עץ שחוברו באסימטריה ובטכניקת שתי וערב.

את הטכניקה הזו הם הלבישו גם על נעלי הגומי שעיצבו למליסה. זהו דגם מתוחכם, מעניין ומעל לכל, מגניב. כל בחורה שחיטטה אי פעם בחנויות זולות ובשווקים בניסיון למצוא את נעלי הגומי המגניבות באמת של הקיץ, לא תוכל להפסיק להזיל ריר על שני הדגמים המוצלחים שעיצבו האחים.

קארים ראשיד, יליד קהיר חצי אנגלי שגדל בקנדה וחי בניו יורק, עוסק בעיצוב פנים, אופנה, ריהוט, תאורה ואמנות. הוא עיצב עבור פראדה, מיאקי, עיצב מסעדה בפילדלפיה ואת מלון סמירמיס באתונה ועיצב למעלה מ-2,000 מוצרים שונים במהלך הקריירה שלו.

בזכות הגרוב של העיצוב המדויק והמשוחרר שלו, הוא קיבל ב-2006 תואר דוקטורט של כבוד מקולג' אונטריו לאמנות ולעיצוב, וזהו רק אחד מרשימת פרסים ארוכה שקיבל בשנתיים האחרונות. העבודות שלו נמצאות באוספים קבועים של 14 מוזיאונים בעולם, ביניהם גם המומה בניו יורק.

שני הדגמים שעיצב למליסה - נעל עקב חדה ונעל סירה קלילה ליומיום, הם גם יפים וגם פונקציונליים: הם ניתנים לקיפול, לשטיפה ומצוידים ברפידה נושמת למניעת הזעה.

מרפדת בכיף

בזירה המקומית נכנסו גם כן מוצרים ממוחזרים יפים לחנויות. זהר ירום, בוגרת בצלאל ופרסונס הנחשב בניו יורק, הקימה את המותג Zoya ב-2003. מלבד תיקים מחומרים ממוחזרים, היא מעצבת גם מוצרים לבית כמו אגרטלים, קומקומים ועוד, מוצרי אחסון, כיסאות וגופי תאורה.

חומרי הגלם שלה הם שאריות בדים ושאריות של מוצרי ריפוד. את הבדים שנותרו היא מעבירה הלאה, לטובת שימוש בבתי אבות. מלבד תיקי יד או כתף סטנדרטיים יותר, ירום מעצבת גם נרתיק נישא שעשוי משאריות הבדים של חנות הריפוד הידועה, נוסבאום. זהו תיק דו צדדי, שניתן לענוד גם על מכנסיים, חגורה, רצועת תיק או כצמיד (129 ש"ח). כדאי לשים לב גם לתיק הערב שלה, בובס, בעל חמישה צבעים, שאפשר לשאת גם על היד וגם על הכתף (149 ש"ח). התייקם שלה נמכרים בחנויות הירוקות של מותג האופנה המתחשב בסביב, Cotton.

מקדישה את חייה לחקר השקית

שלי לואיס יוצרת תיקים וחגורות משקיות פלסטיק שהיא אוספת וממיינת תחת המותג "שקיות". המוצרים שלה עשויים מיריעות שמורכבות משכבות של שקיות. "היריעות מכילות ומשמרות בתוכן את השקיות כמו היו פיסות אינפורמציה או היסטוריה" היא אומרת.

ליריעות היא מוסיפה אבזמים, טבעות ועוד. בגלל ייחודיות החומרים, אין שני מוצרים זהים. בשנתיים האחרונות היא גם עסקה בפרויקטים שונים של עיצוב מוצר: יצרה אריזות, השתתפה בתערוכות ועוד. "היה לי חשוב לחוות מגוון של פרויקטים בתחום העיצוב, לא להתמקד רק בפרויקט אחד".

הצבעוניות של השקיות הופכות לצבעוניות של המוצרים, כשהתוצאה מפתיעה תמיד גם את לואיס עצמה "גם כשאני מתכננת ומעצבת את יריעות החומר אני לעולם לא יודעת בדיוק מה תהיה התוצאה הסופית".

לואיס התחילה לעצב אתת החגורות והתיקים לפני ארבע שנים. בפרויקט הגמר שלה בלימודי עיצוב תעשייתי במכון הטכנולוגי בחולון, היא עסקה במיחזור שקיות פלסטיק. "זה נושא שקרוב לליבי. חקרתי במהלך הפרויקט את נושא המיחזור בארץ, נחשפתי לאופן שבו מטפלים בפסולת בתחומים שונים. לאחר סיום הלימודים, הקדשתי יותר משנה לפיתוח המוצרים ורק אז התחלתי לשווק אותם.

"החומר היה חדש ולקח לי זמן רב להגיע לאיכויות נוחות לשימוש. שום דבר לא היה מובן מאליו בחומר: לא כיצד ניתן לתפור אותו, לא החיבורים, הדגמים, עובי החומר – כל התהליך כלל ניסוי וטעייה".

לאורך הדרך היא גם הספיקה להיכוות. "באותה תקופה הפרויקט החל לקבל חשיפה, ההתלהבות והתמימות שלי הובילו אותי גם לשתף פעולה עם מעצבת אחרת וזמן קצר לאחר מכן, לאחר שנחשפה לשיטות ייצור שלי, החלה לייצר חומר דומה בעצמה". כיום היא עובדת לבדה ועוסקת כל הזמן בהרחבת הקולקציה והמוצרים שהיא משווקת לחנויות.

נעלי מליסה, 340-392 ש"ח, טלפון לבירור נקודת מכירה: 052-3601292
את התיקים של זוהר ירום ניתן להשיג ברשת כותון.
שלי לואיס, חגורות: 85-180 ש"ח, תיקים: 110-250 ש"ח, 054538036, 077-3383036.
ניתן להשיג גם ברמת השרון: פינק, אוסישקין 29, ירושלים: שוק האיכרים (ימי שלישי ושישי), המושבה הגרמנית

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully