וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

כמו עכברת מעבדה טובה

שלי איבגי-תבק

3.10.2006 / 14:31

את פונה ימינה כשאת נכנסת לחנות ואם יניחו לך חולצה מתאימה ליד הז'קט שרצית לקנות, תקני גם אותה. מלכודת המיצוב

באנגלית זה נשמע יותר טוב - VISUAL MERCHANDISING או בקיצור V.M הוא שם המקצוע המוערך וכבד המשקל, שנפוץ בעולם האופנה המערבי אבל לא ממש מוכר בארץ. כאן, קוראים לעשייה שגורמת לנכנסים לחנויות האופנה, לשכוח את העולם שבחוץ לחנות ולקנות מתוך שלהוב חושים – מיצוב. לא מילה סקסית מספיק' לעיסוק מאד מעניין ומחוכם.

חוקי הכפר הגלובלי חלים בשנים האחרונות גם על עולם האופנה המערבי. המונח השחוק הזה בא לומר שאת החולצה שאת קונה בזארה לראש השנה, קונות באותו השבוע ממש, DO בחורות ביפן, בפולין ובמיאמי. פלאי הטכנולוגיה הם האשמים העיקריים (אתם יודעים- אינטרנט, מטוסים מהירים וכד') והם אלV זו שהפכו את עולם האופנה לזירת שיווק שבנוייה לפי נתונים מדעיים מדוייקים.

תיזכרו בשיטוט האחרון שלכם בקניון השכונתי (המתיימר להיות כפר גלובלי). התחלתם בזארה/ מנגו/ פול אנד בר או אפילו Cקסטרו (בינלאומיים או לא?). ניכנסתם לחנות ונשאבתם לתוך אווירה מסויימת. עינכם "נתפסה" בז'קט מסויים בקצה השני של החנות ובדיוק לידו מצאתם גם מכנס תואם וזוג נעליים שאי אפשר שלא למדוד. נשמע מוכר? נקלעתם למלכודת המיצוב.

הממצבים הם גמדים קטנים שאינם נראים לעין אך אוחזים באחד מהכלים השיווקיים המשמעותיים ביותר בתחום. תפקידם הוא לארגן את הסחורה בחנות במעין הגיון פנימי אופנתי, שיכוון את הקונה התמימה לקנייה של "טוטאל לוק". כשזו תגיע לקיר הפרונטלי, המרכזי בחנות, אחרי שפנתה ימינה עם כניסתה (כפי שהראו מחקרים מדוייקים) היא תיגש לקולקציה החשובה ביותר למכירה, בין אם החדשה ביותר או לחלופין הבלתי נמכרת.

כמו עכבר מעבדה נבון היא תתפתה למדוד את כל פריטי הלבוש המתואמים להפליא שנמצאים באותו הקיר. הללו מאפשרים גם לקונות נטולות החוש האופנתי לארגן לעצמן, לוק מדהים ומלא ועוד להרגיש שהן עשו עבודה מדהימה והתאימו בעצמן ובכישרון גדול, את הפריטים.

פעם חשבו שכדאי לגבב

החברות הזרות שהגיעו לארץ חידדו את המקצוע שהיה בחיתוליו בארץ והפנו את תשומת הלב לכך שיש משקל חשוב לצורה שבה מוצגת הסחורה בחנות ולפסיכולוגיה של הקנייה.

עד לבואם של אלה עדיין חשבו ברב חברות האופנה בארץ שיש לגבב את החנות כמחסן ולהעמיס כמה שיותר סחורה במטר מרובע. לאט, לאט מתחילים להבין כאן שמעט ומדוייק, עדיף על הרבה ומבולגן.


רב החברות משקיעות מחשבה רבה במיצוב כבר בשלב בניית הקולקציה. הקירות נבנים כ"סיפורים" שלמים המציגים את כל המראה בשילוב האביזרים הנילווים לכדי בניית טרנד מסויים. לרב יהיה לכך גם שיקוף בקטלוג ובחלון הראווה. אלה יחזקו את האימג' שמנסים למכור.

בחברות כמו זארה, מנגו וקסטרו ישנו צוות קבוע מיומן ומקצועי האמון על סידור סיזיפי של הסחורה ועידכונה בחנויות הרשת. בחלק מהרשתות ישנן שיטות אירגון של הנושא אשר מגיעות עד לכדי מיון של הקולקציות על פי הקוד שבטיקט הבגד והטסת העובדים להשתלמויות ועידכונים בחו"ל.

כשאתה מנהל כפר גלובלי- אין לך ברירה, השפה צריכה להיות ללא מילים, אוניברסלית, ברורה ומיידית. התקשורת של ענקי האופנה העולמיים עם לקוחותיהם מתבצעת דרך הממצבים. בישראל לא כל חברות האופנה, עשו את המעבר הזה עדיין ויש חנויות של חברות גדולות שההסתובבות בהן היא מעייפת במקום מושכת. שהפריטים שבהן, תלויים על קולבים לפי צבעים או סוגי הבדים אבל בלי שיהיה קשר תכני בין הבגדים או בנייה של מראה שלם. אנחנו בטוחים שבמסע הקניות הבא שלכם כבר תדעו על מי אנחנו מדברים.

(בתמונה הראשית: ז'קטים של דולצ'ה וגבאנה מתוך האתר הרישמי)

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully