וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

"זו הייתה סימביוזה": קולקציית הקפסולה של צורי גואטה ודניאלה להבי

לירוי שופן

11.6.2012 / 0:01

אחרי שנתיים של עבודה משותפת, אמן הטקסטיל צורי גואטה ומעצבת התיקים דניאלה להבי חושפים קולקציית קפסולה מחשמלת, שמוכיחה ששיתופי פעולה לא חייבים להיות המוניים

אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
ידיות סיליקון וגוף העשוי עור בטקסטורת קשקשים. מתוך 'פנטזיה תת ימית'/מערכת וואלה!, צילום מסך

"בהתחלה הוא לקח עור מחורר, שהגיע מאיתנו, ושילב בתוכו סיליקון. זה היה נראה כמו מחלת עור. הבנו שזה לא עובד", מתארת דניאלה להבי, תוך אנחת רווחה של לאחר מעשה, את אחד המהלכים הראשונים בקולקציית הקפסולה שיצרה עם אמן הטקסטיל הישראלי לשעבר צורי גואטה, שעבודותיו שולבו בעשור החולף בקולקציות של בתי אופנה עילית, והוצגו במוזיאונים כדוגמת מוזיאון תל אביב או מרכז פומפידו בפריז.

במשך השנתיים אחרונות, לאחר שנתקלה בגואטה בתערוכת טקסטיל בפריז, עמלו השניים על שיתוף פעולה, שמטרתו לשלב את התיקים בעיצוביה, עם טכניקת הסיליקון המזוהה עם עבודתו שלו. אלא, שמה שהיה נדמה כרומנטיקה אקראית בתחילה ("הוא הציע שנעבוד ביחד. אני אמרתי – 'אני ממש אשמח'"), הפך למערכת יחסים ארוכה ומלאת תפניות, שתוצאותיו באוסף של 22 תיקים ואביזרים במהדורה מוגבלת, המושקים כעת בסניף הדגל של המעצבת בתל אביב.

במבט לאחור מסתבר, שגם השלב השני בתהליך העבודה לא רשם הצלחה יתרה. "לא הייתה חלוקת עבודה מוגדרת. שלחתי סקיצות והוא החזיר לי אותם עם הצעות משל עצמו", מסבירה להבי כיצד ניסו השניים להתקדם, היא ממקום מושבה בדרום תל אביב, הוא מהסטודיו החדש שהקים לאחרונה באזור הבסטיליה בעיר האורות. "אז הבנתי שהתיקים שרציתי לעשות, פשוט לא עובדים. הם היו שחורים ורגילים, ואיכשהו, עם התוספות שהוא הציע, זה פשוט לא עבד. לכן, החלטנו לעבוד הפוך – הוא שלח ידיות, חומרים ופרטים, ולהם בנינו את התיק".

בנקודה הזו, אחרי שורה של ניסיונות, ושורה של תהיות, צורות ראשונות החלו להתגבש כהלכה, והסתמן שהשילובים אכן מתחילים לתקשר אחד עם השני לכדי מוצר הומוגני. "זה מאוד טריקי", מעיד גואטה, שהגיע לביקור בארץ לטובת השקת הקולקציה, על שלבי העבודה. "לא שלחתי חומרים וזהו. פיתחנו דיאלוג, מעין התכתבות ושיח".

אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
ארבעה גדלים של תיקים. מתוך הקולקציה המשותפת של צורי גואטה ודניאלה להבי/מערכת וואלה!, צילום מסך

שיתוף הפעולה, שזכה לשם 'פנטזיה תת ימית', מחולק לשני חלקים, שאפשר לכנותם בזהירות המסחרי מול הקונספטואלי. בחלק המסחרי, שהוא פרי הדיאלוג ומהווה את עיקר ההיצע, תיקים רכים המוצעים בארבעה גדלים, הכוללים דגם קטנטן כארנק, המלווה ברצועה המתלפפת סביב פרק כף היד, ועד סל גלילי ומרווח, שיכול לשמש כתיק לנסיעת לילה. לכל אחד מהדגמים תפורה תווית עור, שעליה מוטבע מספר המציין כמה יחידות נוצרו בסדרה (בין 4 ל-6).

"זה לא היה פשוט. זה היה מסובך", אומרת להבי, "הרעיון היה לפתח מוטיב שיחזור על עצמו". בדומה לאחד הפרטים השולטים בעבודה של מעצב הטקסטיל, שגדל בסמוך לחוף ים התיכון וסיים את לימודי עיצוב הטקסטיל בשנקר ב-1996, הקולקציה המשותפת מאופיינת בזהות ימית מובהקת, ובחלקים גדולים ממנה היא מתכתבת עם טקסטורות דגיות ואלמוגיות ברורות. העורות המשמשים לתיקים צבועים בגווני מתכתיים ומחשמלים, ומגעם מזכיר קשקשים, צמד אלמנטים שיחדיו מייצרים עומק ויזואלי לפני השטח. הידיות עצמן עשויות רשת, שאליהן, בטכניקה אותה המציא גואטה, הוזרק סיליקון שחור עד שבצבץ מתוכה לכדי טקסטורה גבשושית ורכה. כאשר הם ניצבים דוממים, נראים העיצובים כחיות תפוחות ודוממות, כשהרוכסנים השחורים הנסתרים המשסעים אותם, מלווים את הקווים האורגניים של היצירה.

sheen-shitof

עוד בוואלה!

פריצות הדרך, הטיפולים ומה צופן העתיד? כל מה שצריך לדעת על סוכרת

בשיתוף סאנופי
אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
מתוך חלקה הקונספטואלי של קולקציית הקפסולה. פרשנותו של גואטה לפריטים קיימים של להבי/מערכת וואלה!, צילום מסך

מנגד, בחלק הקונספטואלי – שנועד להזמנה מיוחדת ואינו נועד לשימוש - ניתנה יד חופשית לגואטה. אל המעצב נשלחו ארבעה פריטים מקולקציית הקיץ הסדירה של להבי, שאותם קישט באופן ידני באין ספור פרטים קטנים וצפופים תוך ניסיון לדמיין "מה היה קורה אילו נשכחו בקרקעית הים". כך, על סנדל צהבהב נתלו אשכולות של גדילי סיליקון, כאשר את שוליו של תיק מעטפה, מקשטים מעין גרורות מטפטפות ורכות, המרצדות ללא הרף בעת אחיזתו. "אני מרגיש שאני מחקה, שאני ממציא את הטבע", הוא מסביר מדוע בחר לדמות את חפצי האופנה לסלעים בקרקעית הים.

העבודה עם להבי, אותה הוא מכנה 'סימביוזה', היא שיתוף הפעולה הראשון של גואטה עם מותג ישראלי ב-12 השנים האחרונות; לפני כן, עבד יחד עם גוטקס ועם המעצבת אילה צרפתי לטובת קולקציית כיסאות. מאז עבר לפריז, בתחילת שנות ה-2000, התמקד בעיקר בפיתוח מוצרים וחומרים לתעשיית האופנה הגבוהה. אחד הביטויים העכשוויים ביותר, ניתן בקולקציית הקיץ של שאנל, שהתבססה כמעט כולה על העולם שמתחת לפני האוקיינוס, וכללה מספר פיתוחים של המעצב הישראלי.

אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
תכשיטים בעיצובו של גואטה, שימכרו לצד קולקציית הקפסולה/מערכת וואלה!, צילום מסך

"אני חושב שלכל אחד יש את מקורות ההשראה שלו, שמובילים אותו מאז ומעולם. כשאתה נאמן לטרנד שלך, ויש לו נקודת מפגש עם מה שקורה בחוץ, אני חושב שאז זה מתגבש. כשאני עושה תחרה, היא יוצאת תחרה ימית", אומר גואטה כאשר הוא נשאל על הקשר בין השראות הים המאפיינות אותו לבין על העיסוק הנוכחי של עולם האופנה בהן. הקולקציה עם להבי היא לא יוצאת דופן, ובמידה רבה מצייתת לאותן המגמות. "אנחנו מאוד מחוברים לאופנה", מוסיפה מעצבת התיקים, "אבל זה לא באופן שהוא מובן מאליו. מן הסתם, לא הייתי מתלהבת מהשפה והכיוון הימי של הקולקציה המשותפת לפני ארבע שנים. כנראה שדברים שקורים מסביב שוקעים בתודעה".

בעידן בו שיתופי פעולה דוללו עד זנות ברשתות האופנה, ואין להם דבר במשותף עם הפריה הדדית אלא כוונות כלכליות ותו לא, קולקציית הקפסולה של להבי וגואטה מוכיחה מדוע עדיין לא אבד הכלח על שיטת הפעולה הזו. ראשית, לטוב ולרע, זהותם של שני המעצבים משתקפת בה היטב; הפרטים האורגניים שלו, מול הצללית הפרקטית שלה. שנית, ואולי גם חשוב יותר, היא הוציאה את להבי מאזור הנוחות שלה. "לפעמים כל מה שאתה צריך זה טריגר. זה התמצית של מה שקרה", היא מסכמת את התהליך. "ללכת לקצה, שהוא לא מאפיין אותי".

קולקציית הקיץ של דניאלה להבי: מהפך סגנוני

אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
אין תמונה/מערכת וואלה!, צילום מסך

קולקציית פנטזיה תת ימית. סניף רוטשילד 21 תל אביב. טווח מחירים: קולקציית תיקים: 700 – 3,000 שקלים; תיקים בהזמנה מיוחדת: 8,000 שקלים ומעלה.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully