וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

תסמונת הכתף השמוטה: אביב-קיץ 2013

לירוי שופן

2.1.2012 / 14:30

תפר כתף שאינו במקומו ונפח מועצם באיזור הטורסו - לקראת הקיץ מעצבי האופנה זונחים את צללית הגוף הטבעית ומקדמים עליוניות אוברסייז מפתות, שמשנות את המראה מקצה לקצה

אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
ולנטינו לקיץ 2013/מערכת וואלה!, צילום מסך

כתף שאינה נראית במקומה, הוא לא רעיון זר לעולם האופנה. רק לפני פחות משנה הצליחו המעצבים למצות את תשוקתם לכריות כתפיים מחודדות בנוסח שנות ה-80 או לקו כתפיים תפוח בסגנון שנות ה-40, ולמשך כמה חודשים היה נדמה כי עליוניות המשרטטות טורסו טבעי יחסית שבות להיות הטעם המועדף.

ובכן, מתברר שזו הייתה רגיעה לקראת שכלול נוסף. הרצון לשחק שוב עם הבגד גובה תסמונת חדשה – הכתף השמוטה. כמובן, שבדומה לכל דבר באופנה, דבר אינו אורגינלי, אך ניכר שיותר ויותר מעצבים מוצאים כעת עניין ביצירת פלג עליון מפוסל ועתיר נפח, המלווה בשרוולים מועצמים ובתפר כתף הממוקם הרבה אחרי שהזרוע משתפלת מהגוף. התוצאה, שרק תלך ותתעצם עם קולקציות האביב והקיץ – קו מתאר מעוגל יחסית המקיף כהילה את הזרועות, החזה והכתפיים.

על אף שזוהי תופעה רב מגדרית, שיש לה דוגמאות קונקרטיות הן בקולקציות הנשים והן בקולקציות הגברים, אפשר לטעון ששורשיה נטועים במסורת הקוטור של המחצית הראשונה של המאה העשרים, בה חייטי עילית היו עוטפים גברות במעילים נדיבים שהעצימו את נוכחותן בחברה. הייתה זו מעין עדות גאה ליכולותיו הטכניות של הקוטורייה (ולמעמדה החברתי של הלקוחה).

כעת, בגלגולה הנוכחי של המגמה, מתווסף לאותו נפנוף ביכולת גם אספקט של מרד; רצון להפנות עורף לטבעי ולמסורת. כמו אצל שאנל, ברברי, אלכסנדר וונג או בקולקציית הגברים של ולנטינו למשל, אפשר למצוא קו מקשר בין הכוונה לברוא צללית משוכללת, שחושפת עבודת תכנון הנדסית לא פשוטה, לבין הטון החד והשכלתני, הכמעט ממוחשב, שמאפיין את עונת הקיץ ככלל. לא בכדי, אותה צללית מדוברת, שיש בה מאפיינים חייזריים ומדגישה ברוב המקרים את התפרים עצמם, נתמכת בגוונים מטאליים או במשטחי צבע קונטרסטיים נוסח הציירים המודרניסטיים מונדריאן או רותקו. זוהי החצנה מוחלטת של התעשייתי.

ומלבד תרומתה של הגזרה לאטיטיוד רענן ומתנשא במקצת (הרי אין כמו משיכת כתפיים כדי להפגין אדישות קרירה), כוחה האמתי נעוץ באופן בו היא משנה בצורה מלאכותית את הפרופורציות האנושיות כניתוח פלסטי. אצל נשים – היא מעבירה את מרכז הכובד מהאגן כלפי מעלה; אצל הגברים – בוראת להם חזה שגורילות היו מתקנאות בו. בהתאם, היא מעניקה עוצמה, וחזות של ביטחון עצמי, השמורות לענקים.

האם זוהי בשורה שמסוגלת לשרוד יותר מעונה, כמו הכתפיים המחודדות או הסקיני ג'ינס? התשובה הסופית תתברר במהלך החודשיים הקרובים, בהם יחשפו הקולקציות לחורף 2013-14. אך אין זה משנה, משום שיותר מכל זוהי תסמונת המעידה על חוסר נחת ועל חיפוש בלתי נלאה אחר דרכים לאלף את הגוף פעם נוספת.

עוד על מגמות קיץ 2013 בוואלה! אופנה:
הטרנד המטאלי הולך לגבות קורבנות
פסים, קונטרסט ושחור לבן

קולקציית קיץ 2013 של סטלה מקרתני. AP
סטלה מקרתני לקיץ 2013/AP
קולקציית קיץ 2013 של הרמס. AP
הרמס לקיץ 2013/AP
קולקציית קיץ 2013 של אלכסנדר וונג בניו יורק. GettyImages
אלכסנדר וונג לקיץ 2013/GettyImages
אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
קנזו קדם-אביב 2013/מערכת וואלה!, צילום מסך
קולקציית חורף 2012-13 של לנווין בפריז. AP
לנווין לחורף 2012-13/AP
קולקציית קיץ 2013 של ברברי פרורסום. AP
ברברי לקיץ 2013/AP
קולקציית קיץ 2013 של דולצ'ה וגבאנה במילאנו. AP
דולצ'ה וגבאנה לקיץ 2013/AP
קולקצייית קיץ 2013 של קלואה. AP
קלואה לקיץ 2013/AP
אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
קנזו לקיץ 2013/מערכת וואלה!, צילום מסך
אונדריה הרדין בתצוגת אביב/קיץ 2013 של שאנל בפריז. Pascal Le Segretain, GettyImages
שאנל לקיץ 2013/GettyImages, Pascal Le Segretain
קולקציית קיץ 2013 של ברברי פרורסום. AP
ברברי לקיץ 2013/AP

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully