וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

פרפקט פרפקטו

לירוי שופן

6.5.2013 / 8:30

גל חדש של פרשנויות לז'קט האופנוענים שוטף כעת את עולם האופנה, שמתחלק בין אלו שמנסים לשמר את הקלאסיקה לאלו שרוצים להמציא אותה מחדש. דבר אחד ברור - אי אפשר להתעלם

אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
מרילין מנסון בז'קט פרפקטו של סן לורן. הגרסה של הדי סלימן היא הגרסה המלכותית/מערכת וואלה!, צילום מסך

יש פריטים שעושים היסטוריה, לפני שהם הופכים לאחת. הפרפקטו הוא בוודאי אחד מהם, ובוודאי אחד מסמלי החופש של המאה ה-20, כפי שמוכיחות דמותם המשחרת לחופש של ג'יימס דין ומרלון ברנדו בשנות ה-50 או להקות נוסח בלונדי והסקס פיסטולס בשנות ה-80. מעיל האופנוענים הקצר, העשוי עור והמלווה ברוכסן אלכסוני המגלה עם רכיסתו צמד דשים משולשים, נעשה לקלאסיקה גברית, שזלגה עם השנים גם לארון הנשי בזכות האיכויות הפרקטיות והסגנון המרדני שהוא אוצר תחת הצבע השחור והלחצנים הכסופים הבוהקים. יש בו רחש תמידי של נעורים.

נעורים הם חלק בלתי נפרד מהכוח המניע את האופנה וסביר להניח שמסיבה זו, אפשר לחזות בכמיהה מחודשת וברורה לז'קט האופנוענים, שהולכת וסוחפת עוד ועוד מעצבים, ועתידה להגיע לשיאה עם עונת החורף הבא.

מעיל פרפקטו בתצוגת ז'יבנשי חורף 2013-14. GettyImages
פרפקטו פרחוני של ז'יבנשי לחורף 2013-14/GettyImages

הפרפקטו הראשון הומצא בניו יורק. בשנת 1928 צמד האחים לבית שוט Schott, שעד לנקודה זו התפרנסו מיצירתם של מעילי גשם שנמכרו מדלת לדלת, הציג את הגרסה הראשונה לז'קט המפורסם. מלבד העור הכבד, הוא היה קצר יחסית, נוח ועמיד, והשתלב נפלא בסיפור מרחבי האינסוף הפתוחים שנהגו האמריקאים לספר בעיקר לעצמם. השם פרפקטו, שבלט על כל אחד מהם, ניתן כהומאז' למותג הסיגרים האהוב על אחד האחים.

עם השנים שם הפריט נעשה לכינוי גנרי ומעצבים ומותגים החלו להעמיד את גרסאותיהם לאותו הרעיון בדיוק. כאמור, הזליגה שלו ממועדון הרוכבים של הארלי דיווידסון אל הקהל הרחב ואל האופנה קרתה בשנות ה-50. בנקודה הזו הפך מאביזר רוכבים לנושא של משמעות. העובדה שדמויות פרשים בודדים מרדניות, אינדיבידואליות ועצמאיות כברנדו ודין נראו בהם על המסך הגדול ומחוצה לו הפכה אותו למיתוס. נהוג לספר כי לאחר שהפרפקטו נראה בסרט הקאלט The wild ones ("הפרא") המכירות דווקא צנחו. הסיבה? בתי ספר שאסרו למכור אותו. אך כל איסור הוא כמובן משתלה של סטיות חדשות, ושנה לאחר מכן הצמא למעיל עם הדשים המחודדים נעשה לבלתי נסבל עד שנפרצו הגבולות, כפי שהטיב לבטא את האופנה האחרונה הסרט גריז, שנעשה על אותה התקופה ממש.

אירופה זכתה לקבל את הפרפקטו באמצעות תנועת מרד אחרת – תת תרבות הפאנק. בשנת ה-80 הוא נעשה לחלק בלתי נפרד מהמסר הבועט. אין בו דבר שמזכיר חליפה או עבודת יום, הוא יכול להילבש פתוח או סגור, וכמו שרוכב אופנוע רוכב בעיקר עם עצמו – יש בז'קט האופנוענים ערך שתמיד נאמן לעצמו.

sheen-shitof

עוד בוואלה!

זה כל כך טעים ופשוט: מתכון לבננות מקורמלות

בשיתוף חברת גליל
אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
פרפקטו של סנדרו. ביטויים למגמה ניכרים כעת בכל מקום/מערכת וואלה!, צילום מסך

אין זה פלא שהפרפקטו הוא מגנט עבור מעצבי האופנה. בכל פעם שחזרו אל שנות ה-50 או אל שנות ה-80, חזרו גם אליו. הוא נוכח בשני העשורים האחרונים באין ספור וריאציות, חלקן נאמנות למקור, חלקן ניסו להמציא אותו מחדש, לאתגר את הצללית הצרה או להציע לו חלופות בחומרים חדשים. הוא זכה ליחס שרק האליטה של הלבוש זוכה לו, כמו מעיל הטרנץ' או חולצת המלחים.

את ההתעניינות האחרונה אפשר לתלות בשני מהלכים שאינם דווקא קשורים. האחד, הוא ההשקה המחודשת של בית האופנה הבריטי בלסטף בשנה שעברה, שאמנם אינו חתום על המצאת הפרפקטו, אך שימש כספק לבגדי אופנוענים ומכאן שאפשר למצוא גרסאות דומות לאותו הז'קט גם אצלו. המעצב העומד בראשון, מרטין קופר, אקס בית האופנה ברברי, העמיד גרסאות מרתקות לפרפקטו בקולקציות לקיץ הנוכחי ולחורף הבא. הדיון בתרבות האופנוענים, היכה מחדש את תקשורת האופנה, ואין ספק שפעל כקטליזטור שהצית מוחות יצירתיים גם במותגים נוספים.

אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
פרפקטו של קסטרו לחורף 2013-14. חשיפה ראשונה עבור וואלה! אופנה/מערכת וואלה!, צילום מסך

מהלך חשוב יותר, הוא השיבה של הדי סלימן לבית איב סן לורן לפני כשנה. המעצב הכוכב מבסס את מוזת הנעורים שלו (להקות המוזיקה האלטרנטיבית של לוס אנג'לס וקריצה אל ימי הגראנג' של קורטני לאב) על דמויות צנומות לבושות בג'ינס סקיני ובז'קט אופנוענים. למעשה, פרפקטו הוא אבן יסוד במלתחה שסלימן מציע והוא כיכב בכל הקולקציות שהמעצב יצר מאז נכנס אל עמדת המנהל האמנותי בבית האופנה הצרפתי. הוא אף זכה לבולטות ניכרת כשצולם על הרוקר מרילין מנסון, כחלק מקמפיין המוזיקה החדש של סן לורן.

הגרסה של סלימן היא גרסה מלכותית לפרפקטו, העולה בקנה אחד עם תג מחיר של כ-15 אלף שקלים. מלבד פרופורציות מהודקות, הוא נתפר מעור טלה שעבר תהליך ריכוך מיוחד, המעניק לו מלבד גמישות בלתי רגילה גם ברק קטיפתי ואטום. לחצני מתכת בולטים שמוצמדים לו בחזית, מסייעים להילת הזוהר של העיצוב המפואר.

לא רק משום שלסלימן הפרפקטו המפתה מכולם, שמבקשים כעת לחקותו. כמעצב ששינה את פני האופנה פעם אחת, לפני כמעט עשור, שמור לו הכוח לחלל שוב בחליל ולסחוף אחריו אחרים. במודע או שלא במודע, מעצבים ומותגים מיישרים איתו קו וכוללים בקולקציות העכשוויות והעתידיות פרפקטו כזה או אחר. למהפכות, כמו להצלחות, יש תמיד אין ספור אבות ואימהות.

עוד מגמות בוואלה! אופנה:
ג'ינס, ג'ינס ועוד ג'ינס - הקמבק של הדנים
הסוס וארון הבגדים - הדפסים דיגיטליים של חיות

אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
פרפקטו מעור טלה של יוסי קצב ל-Sketch, חורף 2013-14. חשיפה ראשונה עבור וואלה! אופנה/מערכת וואלה!, צילום מסך
קולקציית קיץ 2013 של לנווין בפריז. AP
ווסט פרפקטו של לנווין לקיץ 2013/AP
מעיל פרפקטו של בלסטף, חורף 2013-14. AP
חורף 2013-14 של בלסטאף. ההשקה המחודשת של בית האופנה הבריטי תרמה להתעניינות החוזרת בפרפקטו/AP
מעיל פרפקטו של פיליפ לים לחורף 2013-14. Slaven Vlasic, GettyImages
פרשנות של פיליפ לים לפרפקטו, חורף 2013-14/GettyImages, Slaven Vlasic
מעיל פרפקטו מקולקציית חורף 2013 של ראג אנד בון. Slaven Vlasic, GettyImages
פרשנות אוברסייז לפרפקטו של ראג אנד בון, חורף 2013-14/GettyImages, Slaven Vlasic
אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
ז'קט פרפקטו מבד של זארה לקיץ 2013/מערכת וואלה!, צילום מסך
אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
ז'קט פרפקטו של ג'אסט קוואלי לפקטורי 54, 4,400 שקלים/מערכת וואלה!, צילום מסך
קולקציית קיץ 2013 של קום דה גארסון. GettyImages
פרשנות רדיקלית לפרפקטו של קום דה גארסון, קיץ 2013/GettyImages
אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
ז'קט פרפקטו, קסטרו מן, חורף 2013-14. חשיפה ראשונה עבור וואלה! אופנה/מערכת וואלה!, צילום מסך
ז'קט פרפקטו של פול סמית' לקיץ 2013. AP
גרסת קיץ לפרפקטו עשוי בד של פול סמית'/AP

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully