וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

"תמיד יש צורך לנסות להמציא את הגלגל, אבל שיהיה לביש"

הוא נחת בניו יורק אחרי הצבא ללא פרוטה ובגיל 25 רכש את הדירה הראשונה שלו במנהטן. כיום, בגיל 63, הוא מגלגל מעל חצי מיליארד דולר בשנה. ד"ר אילן רבינוביץ' התנסה בעיתונות אופנה ופגש את מעצב-העל הישראלי אלי טהרי בתצוגה שקיים לפני כחודש בשבוע האופנה של ניו יורק

יוטיוב

פחות מיממה לפני התצוגה בשבוע האופנה של ניו יורק, אני יושב עם מעצב-העל אלי טהרי בפנטהאוז שלו בתפוח הגדול, ופתאום הדמעות נקוות בעיניו. הוא לא לחוץ מהאירוע. ועדיין - בגיל 63, עם מחזור מכירות של מעל חצי מיליארד דולר בשנה, ו-35 חנויות למותג הנושא שמו מהחוף המזרחי למערבי, הוא עדיין נרגש. בטלוויזיה ממול מקרינים בפוקס ניוז כתבה המציגה את ההכנות מאחורי הקלעים לקראת התצוגה של טהרי. זפזוף מהיר לערוץ E ושוב התצוגה בכותרות, כשמראיינים את אירלנד בולדווין, בתם היפהפייה של אלק וקים בסינג'ר, שצפויה לטופף על המסלול. האחרונה מסבירה בלהט "יש משהו משותף לאמא ולי, שתינו אוהבת ולובשות את המותג". בכך הן מצטרפות לרשימה ארוכה של לקוחות אמריקאיות, ביניהן מרתה סטיוארט, אנג'לינה ג'ולי, הילרי קלינטון וג'ואן ריברס המנוחה.

טהרי עצמו כובש, כריזמתי, צעיר נצחי, עדיף לדבר בעברית "בגובה העיניים". אותנטיות זה שם המשחק. ההכנות לתצוגה הסתיימו והוא פותח את הדלת כאבא במשרה מלאה לשני ילדיו המסתובבים ברקע. ג'רמי בן ה-14 נוסע ברחבי המרפסת הענקית המשקיפה על כיכר קולומבוס והסנטרל פארק, בסאגווי ללא מוט הילוכים הדורש שווי משקל אקרובטי של לוליין בקרקס. זואי בת ה-12 מסכמת עם אביה על שעת השינה, 20:30, ופורשת לחדר הנסיכות שלה.

אתה באמת רגוע הערב או שזה חלק מהפסאדה של שליטה עצמית?
"ברור שבמשרדי החברה יש ציפייה והתרגשות. האחריות שלי כמנהל וכבעלים היא אדירה. שבוע האופנה מסכם עבודה יצירתית של חודשים, ויש צורך לעמוד בציפיות הגבוהות כל פעם מחדש ולא לאכזב. צורך לנסות קצת להמציא את הגלגל, אבל שיהיה לביש".

המעצב אלי טהרי. GettyImages
"אני לא הופך נשים לקורבנות אופנה". טהרי/GettyImages

מהן ההכנות של הרגע האחרון לפני התצוגה?
"היום היה ליהוק סופי של הדוגמניות וחזרות על הבמה באולם שעוצב כנווה מדבר. אני אישית בוחר את הדוגמניות. צריך שיהיה להן ניצוץ וברק בעיניים, וכמובן שיתאימו לבגדים. בנוסף, התעניינות התקשורת רבה וצריך לספק לה את ליטרת הבשר בראיונות קצרים. בפסיכולוגיה של בניית מוצר לא מספיק לייצר בגדים מקוריים, יפים ואיכותיים, צריך מיתוג".

איך פיצחת לדעתך את הנוסחה בעולם כה תחרותי?
"שם המשחק היה ונשאר איכות ללא פשרות. לתת ללקוחה מקסימום תמורה. אני גם יוצר בגדים לנשים ולא רק לדוגמניות הצועדות על המסלול. אני אוהב ומעריץ נשים ורוצה ליצור בגדים שיחמיאו לגוף האישה וישרתו את לקוחותיי שנים רבות. לא הופך נשים לקורבנות אופנה".

איך הכל התחיל?
"הגעתי לניו יורק אחרי שירות בצה"ל בעקבות האהבה. נשארתי בעיר ללא פרוטה, ישנתי בסנטרל פארק, הצלחתי למצוא עבודה בחנות בגדים ומהר מאוד הבעלים גילה את הכישרון שלי לזהות מהם הדגמים הכי מכירים, שנשים תתחברנה אליהם. השלב הבא היה קניית בדים יוקרתיים ישירות מספקי החנויות ותפירה עצמאית, תוך פתיחה של חנות קטנה ראשונה משלי. רציתי כבר אז לתת לנשים איכות אך במחיר תחרותי ושפוי. דילגתי על שלבים של סוחרים שבהם הבדים עוברים מיד ליד, כשבכל תחנה נגזר קופון אחוז רווחי עד לנחיתת המוצר על המדף הממותג בחנות היוקרתית. קיצרתי שלבים בשרשרת המזון וכך הוזלתי משמעותית את הבגד ללקוחה. ההצלחה הייתה מטאורית, התחלתי לגלגל סכומי עתק במחזורים גדולים. בגיל 25 רכשתי את הדירה הראשונה שלי במנהטן".

"עובדת רגישה מדי"

אלי טהרי מכחיש את ההאשמות נגדו

לכתבה המלאה
תצוגת האופנה של אלי טהרי בניו יורק. אילן רבינוביץ', מערכת וואלה! NEWS
תצוגת קיץ 2016 של טהרי בניו יורק. "אני יוצר בגדים לנשים ולא רק לדוגמניות"/מערכת וואלה! NEWS, אילן רבינוביץ'
טהרי מצטנע כשאני שואל אותו על יחסיו עם מדונה. ?אנחנו מתפללים באותו בית כנסת", הוא מפטיר ואומר. ?שוכח? שפגשתי אותה בביתו עוצר הנשימה בהמפטונס

טהרי נולד בירושלים להורים ממוצא פרסי, והוא מספר על ילדות לא פשוטה. הוריו התגרשו כשהיה צעיר ויש לו שבעה אחים. "גדלתי בפנימיות. אמי הייתה אישה מלאת אהבה אבל חיה בייסורים. היא נפטרה בגיל 82, לפני ארבע שנים. דאגתי לה ולכל מחסורה עד יום מותה. למרות שאבי התקשה לשמש כאבא בפועל, המשפחתיות אצלי היא ערך עליון וכבד את אביך ואת אמך הוא צו אלוהי. בעקבות הצלחתי, הבאתי את כל בני משפחתי לניו יורק .אבי סחר בעודפי בדים של המותג שלנו - גרף מליונים וחי כמו מלך עד מותו, לפני כ15 שנה. אני רוצה את משפחתי לידי. קניתי בית ענק, על חוף הים בהמפטונס, כדי לארח כל שבת את אחיי ואחיותיי עם ילדיהם ונכדיהם. כיום עובדים בחברה שלי אחי, שתי אחיותי ואחייני.

אתה אדם מאמין?
"אני מתפלל במניין כל שישי ושבת, בבית הכנסת של הקבלה בראשות הרב ברג במנהטן. לומד קבלה עם המדריך שלי כל שבוע. אני יודע שכדי לקבל - צריך וחובה לתת. שם המותג שלי הוא שמי והוא יהודי-ישראלי לכל דבר, למרות היותו בינלאומי".

אלי טהרי מצטנע כשאני שואל אותו על יחסיו עם מדונה. "אנחנו מתפללים באותו בית כנסת", הוא מפטיר ואומר. "שוכח" שפגשתי אותה בביתו עוצר הנשימה בהמפטונס, בשבת בה אירגן מנין קבלה והיא הצטרפה. הוא מקפיד על דיסקרטיות. ניימדרופינג זה לא המשחק והמגרש שלו.

#מה הקשר שלך לביל והילארי קלינטון?
"כשהילארי רצה מול אובמה בקמפיין לפני כשבע שנים, אירחתי אירוע גיוס כספים עבורה בדירתי דאז בסוהו (שנחשבה לאחת הדירות היפות באמריקה, וכמו הבית בהמפטונס - צולמה למיטב ספרי האדריכלות והעיצוב - א.ר). ביל קלינטון פגש את בני ג'רמי, שהיה אז בן שבע, ואמר עליו "אני רואה פה נשיא עתידי".

חגיגות ה-40 לבית האופנה של אלי טהרי. AP
ג'ואן ריברס מעניקה לאלי טהרי אות הוקרה בחגיגות ה-40 לבית האופנה של המעצב, ניו יורק, ספטמבר 2013/AP
"הצלחה ומעמד כלכלי הם כר נוח לנסות להוציא ממך כספים. אין מאחורי התלונה נגדי על הטרדה מינית דבר"

ביוני 2015 פורסם בתקשורת העולמית שעובדת שלך לשעבר תבעה ממך 12 מיליון דולר משום שלטענתה הטרדת אותה מינית כשמדדה חצאית בעיצובך, בחדר בו נכחו עשרה עובדים. תגובתך?
"אני אוהב נשים, מעריץ נשים. כאדם, כיהודי מאמין וכאבא לבת בגיל ההתבגרות אני נזהר מאוד ומקפיד בכבודה של האישה. בחברת הענק שלי מעסיק נשים רבות בתפקידי ניהול, ביניהן כתבת הכלכלה של גל"צ וערוץ 10 לשעבר, נועה קולפ. ידוע לי שבהיותי מפורסם ומצליחן אני חשוף מבחינה תקשורתית וכל מהלך סביבי מסוקר בהרחבה. זה חלק מהמשחק ואין לי תלונות. לצד זה הצלחה ומעמד כלכלי הם כר נוח לנסות להוציא ממך כספים. אין מאחורי התלונה דבר".

טהרי עדיין קשור ומחובר לישראל .הוא קנה את בית ציוני אמריקה בתל אביב ומתעתד לבנות בקרוב את "מגדל טהרי", צמוד לבנין לשימור. אבל לא רק נדל"ן, גם באופנה ללקוחה המקומית הוא מתכוון לטפל: "אני מקווה שבקרוב האישה הישראלית תוכל לקבל את האפשרות לקנות את בגדיי בצורה מסודרת ב"פקטורי 54"".

דבר הפסיכיאטר:
טהרי לוקח את הפרעת הקשב שלו כמתנה ויתרון עסקי עצום בהיותו מאוד יצירתי, בעל מעוף וחזון הרואה שני צעדים לפני כולם. יש לו יכולת עסקית נדירה. בכלל, יתרונותיו הן חסרונותיו. רגישות ופגיעות כתורמים לאנושיות ויכולת הנהגה תוך יחסי אנוש הגורמים לאנשים להתאהב באישיותו. החברה היא משפחה, והמשפחה כערך עליון. חולשותיו הן מקור כוח אנושי. הוא לא שכח מאיפה הגיע ואינו מסתנוור מהילת הזרקורים. ובמקביל.הראש עובד בלי הפסקה. פרפקציוניזם וקונטרול פריק. מצליח לשלב קריירה מזהירה, הורות מאוחרת וערכים של מסורת ודת.

מעצב האופנה אלי טהרי. AP
גם בתוך שגרת היומיום הניו יורקית, עדיין קשור ומחובר לישראל/AP
תצוגת האופנה של אלי טהרי בשבוע האופנה בניו יורק. אתר רשמי
טהרי על המסלול בתום התצוגה, ספטמבר 2015 בניו יורק/אתר רשמי
תצוגת האופנה של אלי טהרי בניו יורק. אילן רבינוביץ', מערכת וואלה! NEWS
בגדים שאמורים לשרת את הלקוחה שנים רבות/מערכת וואלה! NEWS, אילן רבינוביץ'
תצוגת האופנה של אלי טהרי בניו יורק. אילן רבינוביץ', מערכת וואלה! NEWS
קווים נשיים מחמיאים/מערכת וואלה! NEWS, אילן רבינוביץ'

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully