וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

שוב הדיסקו כאן: האמת מאחורי התלבושות המופרכות של חברי להקת אבבא

גל סלונימסקי

16.5.2019 / 13:00

בעוד שאנחנו חוגגים השבוע את האירוויזיון בישראל, אי אפשר להתכחש לעובדה שהלהקה שהכי מייצגת את התחרות היא אבבא. הלהקה נחשבת מובילת טרנד הדיסקו והשפיעה מאוד על אופנת הסבנטיז. אלא שמתברר שהסיבה לבחירות האופנתיות האמיצות בכלל קשורה לחוקי מיסוי שבדים

להקת אבבא. AP
הלהקה המצליחה ביותר בתולדות האירוויזיון - אבבא/AP

בשבת הקרובה יתקיים גמר האירוויזיון בישראל ועדיין יש להקה אחת שנחשבת לסמל תחרות הזמר האירופית. אנחנו מדברות כמובן על להקת אבבא, שזכתה בשנת 1974 עם השיר ווטרלו. ב-2005 הוכרז השיר כ"שיר האירוויזיון של כל הזמנים" וסיפק את הגושפנקא לכך שאבבא היא לחלוטין הלהקה המצליחה ביותר בתולדות האירוויזיון.

אחרי ההופעה בתחרות להקת אבבא התפוצצה בענק והפכה לאחת הלהקות המצליחות של הסבנטיז, ולימים לאחת מלהקות הפופ המצליחות בעולם. החצי השני של אותו עשור היה תקופת השיא של הלהקה וחוץ משירים אייקונים, אפשר לזקוף לזכותם גם את הסטייל, שהביא לידי ביטוי באופן מושלם את הטרנדים המובילים של שנות ה-70.

לעוד חדשות אופנתיות:
מהר, לפני שיגמר: האתר של זארה באוויר ואלה הפריטים שאתן חייבות לרכוש
בשיא שלה: עינת ארליך חושפת את סודות הזוהר של גיל 50

עקבו אחרי וואלה! אופנה באינסטוש

אבבא היא סוג של מילה נרדפת ללוק הדיסקו. מדובר בסגנון לבוש שהתפתח בעקבות הז'אנר המוזיקלי ותפס תאוצה לזמן קצר בשנות ה-70. תרבות הדיסקוטקים באותו עשור, משמע הבילוי במועדונים וריקוד לשמע מוזיקת דיסקו, השפיעה מאוד מבחינה אופנתית וללהקה הצבעונית היה לוק לפי הספר.

אז מהו בדיוק לוק דיסקו? מילת הקסם היא "כיף". לוקים שמחים, צבעוניים ונוצצים בהשראת כדור הדיסקו שעיטר כל תקרה בכל מועדון. האלמנטים הבולטים, נוסף לנצנצים, אלו מכנסי פדלפון, ג'ינסים נוחים ובדים נשפכים לרחבת הריקודים, אוברולים, חולצות עם מחשוף וי עמוק לגברים, פלטפורמות ועקבים עבים, פרינטים עליזים והמון צווארונים.

עוד באותו נושא

נטע ברזילי, בר רפאלי או לוסי איוב? המתלבשת הטובה של חצי גמר האירוויזיון

לכתבה המלאה
להקת אבבא אירוויזיון 1974. AP
גילמו את טרנד הדיסקו באופן מושלם. להקת אבבא ברגע הזכייה באירוויזיון 1974/AP

אלא שמתברר שסטייל הגליטר, האוברולים ונעלי הפלטפורמה שלבשו חברי להקת אבבא בשיא תהילתם לא היה רק ניסיון לבטא את הטרנדים החמים של אותו עשור ולהיות מובילים אופנתית, אלא ניסיון לקבל החזרי מס בהתאם לחוקי הלבוש בשבדיה. חבר הלהקה ביורן אולבאוס אמר ב-2014: "אם להיות כנה, נראינו כמו משוגעים באותן שנים. אף אחד לא הצליח להתלבש גרוע כמונו על הבמות". והבחירות האופנתיות האמיצות שלהם, או המשוגעות לפי אולבאוס, בשיא תהילתם, רגע אחרי הזכייה באירוויזיון, נבעו מדרישות של חוקי המס בשבדיה לפיהן בגדים שלא ראויים ללבוש יומיומי יקבלו החזרי מס.

אבבא באירוויזיון. GettyImages
כמה שיותר משוגע, מופרך, גרנדיוזי/GettyImages

החוק השבדי מאפשר ניכוי מס והחזר כספי על בגדים שערורייתיים שלא עומדים בתנאים של לבוש לגיטימי ליציאה מהבית והליכה ברחוב. ואם נבין את חוק הלבוש בשבדיה יותר לעומק ומה שעומד מאחוריו, למעשה החוק מאפשר ניכוי מס על בגדי עבודה שאי אפשר בשום פנים ואופן ללבוש מחוץ לעבודה. היות ובגדי העבודה של אבבא היו בגדי ההופעות שלהם, הם רצו לוודא שאין שום סיכוי שאפשר יהיה ללכת איתם ברחוב, כדי לקבל את ההחזר המבוקש.

על פי החוק, מי שבבעלותו בגד שלא עונה על הדרישות ללבוש יומיומי יכול להגיש בקשה בה הוא צריך להוכיח שאכן מדובר בבגד מופרך או גרנדיוזי במיוחד - והוא יכול לקבל החזר מס על הרכישה. חשוב לציין כי באותה התקופה גובה המסים בשבדיה היה גבוה במיוחד ולכן החליטו חברי להקת אבבא לאמץ לוק כמה שיותר תיאטרלי כדי לחסוך קצת כסף.

אלא שמאז הפכו התלבושות המוגזמות לסימן ההיכר של הלהקה והם עצמם למייצג של התקופה. חבל שהחוק השבדי לא תקף גם היום ובעוד מקומות בעולם, אחרת כמה משתתפי אירוויזיון לגמרי היו יכולים לקבל החזרים על האאוטפיטים ההזויים שלהם.

להקת אבבא 1974. GettyImages
ועוד זווית ללוק האירוויזיון המוכר/GettyImages
להקת אבבא 1974. GettyImages
לוק סבנטיז טהור. חברי הלהקה ב-1974/GettyImages
להקת אבבא 1979. AP
בסך הכל רצו לחסוך קצת כסף. על הבמה ב-1979/AP
להקת אבבא 1979. GettyImages
תלבושות מוזרות זה משתלם/GettyImages

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully